Citat:
Ursprungligen postat av
Eregussen
Räntan 1.23 och 1.67% så det är inte därför jag vill ta bort det. Utan vill helst kunna missa att amortera en månad då inkomsten från CSN blir tämligen låg för att leva på varje månad.
Jo det bör gå att göra som du säger för att undvika att komma över maxbeloppet.
Du bör ställa frågan till de som har dina fonder hur du praktiskt ska göra.
Några förutsättning brukar vara att det är en vanlig aktiedepå vi pratar om. Dessutom finns inte alla fonder hos alla "banker" så den som mottager din "gåva" bör ha en depå på samma ställe som dig.
Sen bör du förvarna att det är den som du ger bort fonderna till som får betala vinstskatt så att hen är medveten om detta.
Själv tycker jag det verkar vara för mycket besvär. Har du kollat med banken om att få lånet amorteringsfritt? Studier tycker jag låter som ett skäl som kan göra att banken kan tillåta det under studietiden.
Alternativt räknar du ut hur mycket pengar du saknar för att klara dina amorteringar. Sälj fonder för att täcka dessa. Det är ganska hög sannolikhet att CSN inte upptäcker om du ena halvan kommer över maxbeloppet. Speciellt inte om du ligger under maxbeloppet för hela läsåret.
Skulle de göra det så är det ingen större summa att återbetala vilket tar minst 1-2år.
Jag gick själv över ganska rejält ena halvan men under totalt. Fick inga återkrav alls.