• 1
  • 2
2015-06-24, 11:13
Medlem
Här på detta delforum finns det ju många individer som har ett högre än genomsnittligt intresse för sin privatekonomi och att rent allmänt ta kloka ekonomiska beslut, så jag är nyfiken på:

1) Har ni bil eller ej och varför?

2) Vilka bilar har ni och varför?

Denna tråd ser jag som relevant i detta delforum då transport är en stor del av många individers privatekonomi så det är väldigt intressant att se hur just folk i detta delforum resonerar kring överväganden vad gäller detta.
Citera
2015-06-24, 11:53
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
2) Vilka bilar har ni och varför?

Kör en Audi A4 (-04). Skulle aldrig lägga ner pengar på en helt ny bil men får gärna ändå vara relativt nytt och fungerande.

Även om jag säkerligen skulle kunna klara mig med kollektivtrafik då jag bor i en storstad, så finns det ändå massvis med fördelar

-Snabbt och smidigt att ta sig till jobbet, betydligt lättare än kollektivtrafiken
-Frihet att resa iväg vart man vill, när man vill. Att t.ex. ta sig ut till sommarstugan med kollektivtrafik är inte fullt lika enkelt
-Möjlighet till att veckohandla
-Lättare att röra sig med sonen

Kostart dessutom inget för parkering där jag bor, trots att det är relativt centralt (<20 min med kollektivtrafik till centrum)

Så fördelarna överstiger vida nackdelarna, vilket egentligen bara är ekonomiska. Man ska ju inte sticka under stol att bränslekostnader, försäkringar o.s.v. kostar en hel del i slutändan. Nu är jag dock relativt välavlönad så inte heller det är egentligen någon större orsak. Skulle jag dock bli av med jobbet av någon anledning eller bli tvungen att ta ett med betydligt lägre lön kan det nog hända att bilen skulle ryka.
Citera
2015-06-24, 12:07
Medlem
enmaestros avatar
Jag har en BMW 520 -04 kombi.

Jag har bil mestadels för att jag vill men dels för att jag behöver en. Pendlar kollektivet under sommaren och åker bil under vintrarna (mer bekvämligt, men mycket dyrare).

Sen väger friheten att kunna ta sig vart man vill när man vill ofta tungt i bilens fördel.
Citera
2015-06-24, 12:14
Medlem
Sikkans avatar
Har just nu 2 bilar, en BMW 520d -11 kombi där det är tänkt att vi ska åka om det är hela familjen och sen en nissa micra -03. billig, fungerande skitbil som används som pendlarbil till jobbet.

Varför? För att det är bekvämt när man ska storhandla/hälsa på kompisar m.m.
Skulle aldrig orka med att INTE ha bil.
Citera
2015-06-24, 12:24
Medlem
Jag har inte bil. Jag behöver det egentligen inte annat än när jag flyttar och då kan jag låna in någon polare att köra. Blir inte ekonomiskt försvarbart helt enkelt.

Jag kör moped istället!
Citera
2015-06-24, 12:32
Medlem
FelixSotizs avatar
Kör en AUDI A4 TDI kombi -09, har under de senaste åren gått billös vilket inneburit begränsad frihet att kunna åka och handla/spontana biobesök etc. Ur ett ekonomiskt perspektiv så är det såklart en förlustaffär att köpa bil men i och med att jag cashade den så slipper jag iaf räntekostnader på eventuella lån. Jag åker kommunalt till och från jobb så bilen står egentligen mest hemma hela dagarna och används några gånger i veckan. Kan även nämna att det är barn på gång så det var en av anledningarna till att bilen köptes.
Citera
2015-06-24, 12:50
Medlem
Bbobis avatar
Skoda octavia -01

Billiga att köpa
Billiga att försäkra
Billiga att skatta
Billiga delar på andrahandsmarknaden
Lätta att fixa själv
Inte så mycket som kan strula

Fick tag på en i elegance utförandet för 16.000. Haft i två år. Fått byta en del för 300kr. Besiktigats blankt båda åren. Bästa bilen jag ägt när det kommer till ägandet.

Eftersom jag kommer sluta jobba en period tänker jag sälja bilen och sen är tanken att inte köpa någon ny då jag inte anser att det är värt det om man klarar sig ändå. Och eftersom jag slutar nuvarande jobb har jag möjlighet att ta det i hänsyn när jag börjar igen.
Citera
2015-06-24, 13:02
Medlem
Har en bil (fast vi är 2 vuxna i familjen). Det är en Seat Altea från 2009, köpte den 2012 kommer att byta när den når 10 000 mil på mätaren (ca 1 o halvt år från nu). Kommer då köpa en bil som är ca 3 år gammal, under 6000 mil och äga den fram till den når 10 000 mil.

Nästa bil blir en SUV, merca eller Range Rover tror jag.

Vi bor i en mindre stad, så här finns ingen tunnelbana och annat så måste nästan ha bil för att bo här. Men bostadspriser är billiga här så blir nog billigare att bo här med bil än i storstan utan bil.
Citera
2015-06-24, 13:18
Medlem
Celenos avatar
Nej.

Har inte haft bil på 7 år eller nåt. Bodde då i villaförort, bor nu centralt. Har aldrig haft bil som nöje utan nödvändigt ont, något jag nu slipper.
Citera
2015-06-24, 13:42
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej.

Har inte haft bil på 7 år eller nåt. Bodde då i villaförort, bor nu centralt. Har aldrig haft bil som nöje utan nödvändigt ont, något jag nu slipper.

Helt rätt. Jag har inte heller bil. Kommer du ihåg hur du tänkte på den tiden när du bodde i förorten? Många människor väljer ju att göra det även om de skulle ha möjlighet att bo centralt. Har aldrig förstått mig på det.
Citera
2015-06-24, 13:52
Medlem
Själv körs det en Volvo S60(2006), 2,0, 140 hk. Drar 8,8 liter/mil blandad, 6,8 liter/mil landsväg. Känns relativt säker och ekonomisk. Det jobbpendlas i familjen så bil behövs för att undvika orimlig tidsåtgång till pendling.
Citera
2015-06-24, 14:07
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Själv körs det en Volvo S60(2006), 2,0, 140 hk. Drar 8,8 liter/mil blandad, 6,8 liter/mil landsväg. Känns relativt säker och ekonomisk. Det jobbpendlas i familjen så bil behövs för att undvika orimlig tidsåtgång till pendling.

Läcker tanken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in