Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 06:39
  #1
Medlem
Tjena, hjälpte nyligen en kompis med att fixa sin burk som vart helt och hållet fylld med malware. Bad honom köra malwarebytes och resultatet blev 879 trojaner, keyloggers, adware, etc.
Efter att han tog bort det och startade om sin PC så kan han inte ansluta till spel online, alltid samma fel som dyker upp "Network error" eller något i stil med det.
Jag har försökt hjälpa honom men i och med att han bor långt ifrån mig så blir det lite knivigt, då han inte heller vet hur man ominstallerar windows som jag definitivt rekommenderade.
Chrome fungerar, han kan ladda ned filer men som sagt, när det kommer till spel på Steam, HoTS eller något så får han samma network error.

Skulle uppskatta om någon kunnig kunde ge sin syn på saken, tycker det är jävligt skumt.
Citera
2015-06-24, 06:59
  #2
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det finns nog mer skräp kvar i systemet.

Kör AdwCleaner också, den tar vad Malware Bytes missar i registret.
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/

Kolla sedan nätverksinställningarna. Om din kompis inte hittar så kör med TeamViewer så kan du fjärrstyra datorn. http://www.teamviewer.com


Du kör fullversionen:
http://download.teamviewer.com/downl...r_Setup_sv.exe

Kompisen deltar i en fjärrsession:
http://download.teamviewer.com/downl...iewerQS_sv.exe
Citera
2015-06-24, 07:01
  #3
Medlem
SpaceAlienWorlds avatar
879 resultat? Vad har han gjort med den? Försökt se hur många infektioner han kan få? För det finns inte en chans i världen att någon får så många infektioner om man ens försöker.
Citera
2015-06-24, 07:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceAlienWorld
879 resultat? Vad har han gjort med den? Försökt se hur många infektioner han kan få? För det finns inte en chans i världen att någon får så många infektioner om man ens försöker.

Det är faktiskt helt sant. Inget antivirus och ganska okunnig inom datorer + en massa år utan omformatering = åt helvete.
Faktiskt inte första gången MB har hittat så mycket på ett system, de flesta tjejpolare jag har haft har också haft jävla massa skräp.
Citera
2015-06-24, 07:34
  #5
Medlem
SpaceAlienWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolmans
Det är faktiskt helt sant. Inget antivirus och ganska okunnig inom datorer + en massa år utan omformatering = åt helvete.
Faktiskt inte första gången MB har hittat så mycket på ett system, de flesta tjejpolare jag har haft har också haft jävla massa skräp.

Det är så illa alltså. Fan, datorkunskap borde vara en del av skolplanen mer än vad det är idag. Skrämmande hur okunniga en del är.
Citera
2015-06-24, 08:22
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolmans
Tjena, hjälpte nyligen en kompis med att fixa sin burk som vart helt och hållet fylld med malware. Bad honom köra malwarebytes och resultatet blev 879 trojaner, keyloggers, adware, etc.
Efter att han tog bort det och startade om sin PC så kan han inte ansluta till spel online, alltid samma fel som dyker upp "Network error" eller något i stil med det.
Jag har försökt hjälpa honom men i och med att han bor långt ifrån mig så blir det lite knivigt, då han inte heller vet hur man ominstallerar windows som jag definitivt rekommenderade.
Chrome fungerar, han kan ladda ned filer men som sagt, när det kommer till spel på Steam, HoTS eller något så får han samma network error.

Skulle uppskatta om någon kunnig kunde ge sin syn på saken, tycker det är jävligt skumt.

Ominstallation vore det bästa och förutom TV som nämnts så finns det massvis av guider att läsa på nätet både i form av ljud/bild och text . Det är egentligen rätt enkelt att genomföra en ominstallation .

Hur fungerar det med en annan läsare ?

Har man inte något installerat på datorn så att man kan "spela online" - ominstallera det . Läs igenom supportinfon/felsökningsdatabasen på spelsidan .
Citera
2015-06-24, 11:05
  #7
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolmans
Tjena, hjälpte nyligen en kompis med att fixa sin burk som vart helt och hållet fylld med malware. Bad honom köra malwarebytes och resultatet blev 879 trojaner, keyloggers, adware, etc.
Efter att han tog bort det och startade om sin PC så kan han inte ansluta till spel online, alltid samma fel som dyker upp "Network error" eller något i stil med det.
Jag har försökt hjälpa honom men i och med att han bor långt ifrån mig så blir det lite knivigt, då han inte heller vet hur man ominstallerar windows som jag definitivt rekommenderade.
Chrome fungerar, han kan ladda ned filer men som sagt, när det kommer till spel på Steam, HoTS eller något så får han samma network error.

Skulle uppskatta om någon kunnig kunde ge sin syn på saken, tycker det är jävligt skumt.

Rekommendera honom att läsa detta inlägg: (FB) Formatera om datorn problem

Där får han utförliga "Steg för Steg"-anvisningar för att på egen hand (utan annan hjälp) installera om sin dator..
Det är dessutom installationsanvisningar som följer sunt förnuft samt följer aktuella säkerhetspraxis
vilket minskar risken för att både drabbas av smittor samt minskar den skada en ev. smitta kan ställa till med i hans dator!

Rekommenderas starkt!
Citera
2015-06-24, 13:30
  #8
Medlem
Tack för alla svar hittils, ska be honom ominstallera spelen (alternativt windows) i vilket fall som helst.
Bör tillägga att innan han använde malwarebytes och tog bort det mesta av skräpet drog jag en Skype resolve på hans skype - det visade sig att han var uppkopplad mot en proxy i Skottland, fast att han inte använder en proxy eller bor i Skottland. Kan det handla om DNS hijack då?
Citera
2015-06-24, 14:02
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolmans
Tack för alla svar hittils, ska be honom ominstallera spelen (alternativt windows) i vilket fall som helst.
Bör tillägga att innan han använde malwarebytes och tog bort det mesta av skräpet drog jag en Skype resolve på hans skype - det visade sig att han var uppkopplad mot en proxy i Skottland, fast att han inte använder en proxy eller bor i Skottland. Kan det handla om DNS hijack då?

Någon sorts omdirigering hursom helst . En brandvägg är ingen dum idè - något man alltid bör ha om man sysslar mycket med torrents .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback