2015-06-24, 01:11
Medlem
Vet att jag kommer låta som en riktig noob, men jag har aldrig tidigare deklarerat (är över 20 ) och aldrig ens fattat vad det är (knappt nu heller) . Onödiga kommentarer undanbedes, men vad kan man förvänta sig på fb. Någon som kan svara på frågorna nedan kanske, det skulle uppskattas.

Saken är den att jag har inte deklarerat än. Vad kommer hända? Jag mailade dom idag (hinner inte sitta i telefon imorgon för jag reser imorgon) och har förklarat min situation och väntar på svar. Jag hinner inte googla upp alla frågor därför frågar jag nu er.

Varför deklarerar man? Vad händer om jag inte gör det? Skulder? Skattefusk?
Jag menade verkligen inte att missa det hela, men när alla började skriva "prisa skatteåterbäringen" så började jag ju undra vart det jag skattat tagit vägen. Jag tjänar inte jättebra med cash men jag vill ändå förstå vad det hela handlar om. Som jag förstått ska man deklarera om man tjänade mer än 200 :- eller?

Som ni ser är jag helt lost på detta ämne och ekonomi är något av det ointressantaste som finns så jag hoppas inte jag behöver betala 5000:- för att jag totalt missade skiten.

btw, jag fick inte min deklarationslapp (va den nu heter) dit jag bor nu då jag är folkbokförd på en adress som inte längre finns. Varför det är så och varför jag inte bytt adress behöver inte nämnas om inte det har mycket betydelse för en förklaring/svar. tillfällig eftersändning skall ordnas, men det är ju lite sent nu.

Tack på förhand.
Citera
2015-06-24, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revealhim
Vet att jag kommer låta som en riktig noob, men jag har aldrig tidigare deklarerat (är över 20 ) och aldrig ens fattat vad det är (knappt nu heller) . Onödiga kommentarer undanbedes, men vad kan man förvänta sig på fb. Någon som kan svara på frågorna nedan kanske, det skulle uppskattas.

Saken är den att jag har inte deklarerat än. Vad kommer hända? Jag mailade dom idag (hinner inte sitta i telefon imorgon för jag reser imorgon) och har förklarat min situation och väntar på svar. Jag hinner inte googla upp alla frågor därför frågar jag nu er.

Varför deklarerar man? Vad händer om jag inte gör det? Skulder? Skattefusk?
Jag menade verkligen inte att missa det hela, men när alla började skriva "prisa skatteåterbäringen" så började jag ju undra vart det jag skattat tagit vägen. Jag tjänar inte jättebra med cash men jag vill ändå förstå vad det hela handlar om. Som jag förstått ska man deklarera om man tjänade mer än 200 :- eller?

Som ni ser är jag helt lost på detta ämne och ekonomi är något av det ointressantaste som finns så jag hoppas inte jag behöver betala 5000:- för att jag totalt missade skiten.

btw, jag fick inte min deklarationslapp (va den nu heter) dit jag bor nu då jag är folkbokförd på en adress som inte längre finns. Varför det är så och varför jag inte bytt adress behöver inte nämnas om inte det har mycket betydelse för en förklaring/svar. tillfällig eftersändning skall ordnas, men det är ju lite sent nu.

Tack på förhand.

Logga in på skattedeklaration på skatteverket och gör det online. Bara att godkänna deklarationen.

Vad som händer är att du får en böter på typ 500 eller 1000 kronor för sen deklaration. Shit happens men det får man ta.
Citera
2015-06-24, 01:19
Medlem
Troligtvis kommer du få förseningsavgift, men gå till skatteverket imon och säg att du inte fått en och berätta varför du stod på en adress som inte finns, är det någon dom eller något som kan styrka varför du stod där så ta med det.

Dom är rätt vettiga ibland faktiskt. Så länge du tar tag i problemet
Citera
2015-06-24, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Logga in på skattedeklaration på skatteverket och gör det online. Bara att godkänna deklarationen.

Vad som händer är att du får en böter på typ 500 eller 1000 kronor för sen deklaration. Shit happens men det får man ta.

Har du inte bankid så lös det typ nu. Tror det ska gå och lösa online, bara och söka. Lös det ikväll!
Citera
2015-06-24, 02:25
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juelo
Troligtvis kommer du få förseningsavgift, men gå till skatteverket imon och säg att du inte fått en och berätta varför du stod på en adress som inte finns, är det någon dom eller något som kan styrka varför du stod där så ta med det.

Dom är rätt vettiga ibland faktiskt. Så länge du tar tag i problemet
Exakt. När folk klagar på "kundservice" hos Skatteverket så kan man nästa per automatik anta att denne har haft flera försenade inbetalningar av restskatt eller massa bortglömda deklarationer osv. Eller?
Citera
2015-06-24, 12:41
Medlem
FelixSotizs avatar
Det som kommer hända är att du får betala en förseningsavgift på mellan 500kr - 3000kr som dras av på de eventuella pengar som du kommer få tillbaka. Får du inte tillbaka några pengar kommer du få en betalningsavi hemskickad. Har du en riktigt bra anledningen till att ännu inte ha deklarerat så kan det hända att du slipper betala något i huvudtaget.

Om jag var i dina kläder skulle jag göra följande.

1: Logga in på skatteverket.se med ditt bankID
2. Har du inte bankID besök närmare skatteverkskontor.
3. Har du inget kontor i närheten så ring till skatteverket på 0771–567 567, förklara att du inte mottagit någon deklaration för att du varit folkbokförd på en adress som har upphört. Att du varit lite sen att ta tag i det hela men att du vill göra rätt för dig.
4. Alternativet du kommer få är att deklarationen skickas till en ny adress, logga in med BankID/Mobilt BankID på skatteverkets hemsida och deklarera.
5. Att deklarera är enkelt, din arbetsgivare har redan anmält dina löneuppgifter till skatteverket så det är inga siffror du själv måste ta fram förutsatt att du inte ska göra några avdrag eller har jobbat utomlands. Så du behöver bara godkänna din deklaration.
Citera
2015-06-24, 12:43
Medlem
Puffpinglans avatar
Redan svarat på, tänkte bara säga att nästa år om du vill ha mer tid på dig att deklarera så kan du säga till dem innan, då får du en extra månad.
Citera
2015-06-24, 13:45
Medlem
tror faktiskt inte att man kan deklarera via nätet nu, utan bara under ordinarie tid. Än så länge är det väl bara en förseningsavgift som påförts dig.
Den första på 1 000 kronor slipper du inte, sedan har du 3 månader på dig innan nästa förseningsavgift infaller, då blir det 2 000 kronor, sedan efter ytterligare 3 månader blir det 3 000 kronor.
Skiter du i att lämna in den skönsbeskattar dom dig, då kan dom göra en kontantberäkning, dvs dom uppskattar hur mycket du behöver för att leva. Har du haft inkomst kommer dom att skönsbeskatta dig utifrån kontrolluppgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in