Vet att jag kommer låta som en riktig noob, men jag har aldrig tidigare deklarerat (är över 20

) och aldrig ens fattat vad det är (knappt nu heller)

. Onödiga kommentarer undanbedes, men vad kan man förvänta sig på fb. Någon som kan svara på frågorna nedan kanske, det skulle uppskattas.
Saken är den att jag har inte deklarerat än. Vad kommer hända? Jag mailade dom idag (hinner inte sitta i telefon imorgon för jag reser imorgon) och har förklarat min situation och väntar på svar. Jag hinner inte googla upp alla frågor därför frågar jag nu er.
Varför deklarerar man? Vad händer om jag inte gör det? Skulder? Skattefusk?
Jag menade verkligen inte att missa det hela, men när alla började skriva "prisa skatteåterbäringen" så började jag ju undra vart det jag skattat tagit vägen. Jag tjänar inte jättebra med cash men jag vill ändå förstå vad det hela handlar om. Som jag förstått ska man deklarera om man tjänade mer än 200 :- eller?
Som ni ser är jag helt lost på detta ämne och ekonomi är något av det ointressantaste som finns så jag hoppas inte jag behöver betala 5000:- för att jag totalt missade skiten.
btw, jag fick inte min deklarationslapp (va den nu heter) dit jag bor nu då jag är folkbokförd på en adress som inte längre finns. Varför det är så och varför jag inte bytt adress behöver inte nämnas om inte det har mycket betydelse för en förklaring/svar. tillfällig eftersändning skall ordnas, men det är ju lite sent nu.
Tack på förhand.