2016-02-24, 11:20
Medlem
Ninjor1987s avatar
Då var det dags att bumpa då.

Jag har ÄNTLIGEN fått Modafinil förskrivet (skam den som ger sig!) och har just intagit 100 mg.

Ska återkomma med rapport om den potentiella effekten inom en nära framtid. = )

Lite information sen senast är också att det kanske inte är någon bra idé att ta Modafinil tillsammans med Guanfacin trots allt - Modafinil är nämligen en såkallad inducerare för det enzym som bryter ner Guanfacin, vilket leder till att man måste ha en högre dos guanfacin för att få samma effekt - det kan leda till att om du glömmer ta ditt Modafinil så kan du få en för hög dos Guanfacin i dig - vilket leder till rejäl sömnighet, retlighet och andra otrevliga bieffekter.
Citera
2016-02-24, 17:22
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987

Jag har ÄNTLIGEN fått Modafinil förskrivet (skam den som ger sig!) och har just intagit 100 mg.

Lite information sen senast är också att det kanske inte är någon bra idé att ta Modafinil tillsammans med Guanfacin trots allt - Modafinil är nämligen en såkallad inducerare för det enzym som bryter ner Guanfacin, vilket leder till att man måste ha en högre dos guanfacin för att få samma effekt - det kan leda till att om du glömmer ta ditt Modafinil så kan du få en för hög dos Guanfacin i dig - vilket leder till rejäl sömnighet, retlighet och andra otrevliga bieffekter.

Härligt! Håll oss uppdaterade
Citera
2016-02-24, 23:19
Medlem
Edrics avatar
Citat:

Läste om det på fass. Tänkte du testa kombinationen iallafall eller är du mer intresserad av att testa guanfacin i kombination med något annat?
Citera
2016-02-25, 23:44
Medlem
Ninjor1987s avatar
All right, nu kan vi ha ett litet problem här... andra dagen, började med 200 mg idag, enligt ordination.

100 mg kl. 8.00, följt av 100 mg igen, kl 10.30. Effekten är något bättre än 100 mg, men kan inte påstå att det är dramatiskt bättre så.

Dock... kl. Är nu 23.20, och jag har varit vaken länge, jobbat hårt idag - jobbsök hela dagen följt av studier med en vän i flera timmar efteråt.

Men jag är inte trött... eller ja, jag är inte trött på det sätt som jag BORDE vara - lite underligt tillstånd, påminner en aning om när man tagit för mycket kaffe och inte kan sova - men utan darrigheten, hjärtklappningen, et c. Gjorde just ett antal styrkeövningar, armhävningar, knäböj - som hjälpte lite grann, men inte mycket.

Vilket är lite underligt i sig, för det brukar jag inte orka annars när jag inte kan sova.

Hade på känn att det här kunde hända i början, så jag bytte till mig en Zopiklon av en vän igår, som funkade finfint.

Jag hade nog behövt den ännu mer i afton dock...

Överlag så är det dock en intressant medicin - den är lite lik både kaffe o DL-metylfenidat, men den skiljer sig markant från båda.

Jag är inte så säker på att den är helt rätt - verkar nästan mer som om att istället för att korrigera mina grundproblem så förstärker den mina styrkor så pass att det blir lättare att jobba runt dom på ett skonsammare sätt än vanligt.

Vi får la se vad morgondagen bär.

Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Läste om det på fass. Tänkte du testa kombinationen iallafall eller är du mer intresserad av att testa guanfacin i kombination med något annat?

Jag överväger det fortfarande, men jag kom fram med min läkare till att vi måste luska reda på mer om interaktionen - annars så kanske Intuniv funkar som monoterapi ändå. Men en sak i taget! Först ska modafinil provas ut. Känns i vart fall skönt att ha en läkare som är öppen och intresserad av att ta reda på mer om dom möjligheter som finns. : )

Just nu lutar det nog faktiskt lite mer åt en gammal favorit istället! FOCALIN!! ^^ Bara det där problemet med att det måste importeras då...
Citera
2016-02-27, 16:55
Medlem
Ninjor1987s avatar
Känns nästan lite onödigt med en bump, men jag gör det välan ändå.

Jag är inne på fjärde dagen med Modafinil, och idag tog jag bara 50 mg som stöddos, och kommer antagligen att ha avbrott i morgon, för att förebygga tolerans.

Ang. min sömnlöshet i torsdags så var den ganska extrem - sov bara 1-1.5 timme den natten.

Dagen efter var tung, men Moda'n gjorde att dagen gick hyfsat ändå. Igår natt, fredag, så var jag fullkomligt wastead efter en tung arbetsdag så jag sov ganska bra ändå. Från ca 1.30 till 12.00 idag. Det är som synes ca 11 timmar ändå.

Det är dock en erkänd effekt om man inte har narkolepsi och tar det här preparatet, men tydligen ska det börja avta efter dom första två veckorna - vilket väl inte känns nåt vidare egentligen, men det är väl överkomligt.

Lustigt nog tycks jag känna av en hyfsad effekt på bara 50 mg också, så kan hända att 200 mg faktiskt är för mycket för mig.

Det är dock för tidigt att säga för mycket, så vi får se efter prövotidens slut vad min slutgiltiga dom över Modafinil blir.
Citera
2016-03-02, 00:31
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Känns nästan lite onödigt med en bump, men jag gör det välan ändå.

Jag är inne på fjärde dagen med Modafinil, och idag tog jag bara 50 mg som stöddos, och kommer antagligen att ha avbrott i morgon, för att förebygga tolerans.

Ang. min sömnlöshet i torsdags så var den ganska extrem - sov bara 1-1.5 timme den natten.

Dagen efter var tung, men Moda'n gjorde att dagen gick hyfsat ändå. Igår natt, fredag, så var jag fullkomligt wastead efter en tung arbetsdag så jag sov ganska bra ändå. Från ca 1.30 till 12.00 idag. Det är som synes ca 11 timmar ändå.

Det är dock en erkänd effekt om man inte har narkolepsi och tar det här preparatet, men tydligen ska det börja avta efter dom första två veckorna - vilket väl inte känns nåt vidare egentligen, men det är väl överkomligt.

Lustigt nog tycks jag känna av en hyfsad effekt på bara 50 mg också, så kan hända att 200 mg faktiskt är för mycket för mig.

Det är dock för tidigt att säga för mycket, så vi får se efter prövotidens slut vad min slutgiltiga dom över Modafinil blir.
Hoppas det värsta av dina sömnproblem löser sig, det är jävligt jobbigt att behöva välja mellan att orka på dagen och sova 2-3 timmar per natt eller kunna sova normalt men aldrig fungera under dagen.

Intuniv är tydligen inte med i högkostnadsskyddet. Är förvånad över detta faktiskt, Attentin var godkänt innan det kunde förskrivas. Eller hade det med Metamina och Elvanse att göra? Hur som helst, blev skrämd av att behöva betala 700 kr för en månad med Intuniv efter en lång dag utan Attentin. Har funderat över det mer nu under kvällen under lite lugnare förhållanden och ska gå och beställa imorgon igen på apoteket. Får hoppas det fungerar och att det kommer med i högkostnadsskyddet, ett icke-stimulerande medel mot ADHD (som monoterapi eller ej) behövs för många!
Citera
2016-03-02, 01:20
Bannlyst
Du blev helt enkelt hög.

Kan någon uttala sig om alla dessa adhd mediciner varar över lång tid? Studierna görs ofta på kortare tid när läkemedelsbolagen ska sälja in sina piller.
Ingen drog jag känner till ger långvarig effekt, efter en tid kommer man bara tillbaks till baseline så att säga.
Citera
2016-03-02, 02:02
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktuellnutid
Du blev helt enkelt hög.

Kan någon uttala sig om alla dessa adhd mediciner varar över lång tid? Studierna görs ofta på kortare tid när läkemedelsbolagen ska sälja in sina piller.
Ingen drog jag känner till ger långvarig effekt, efter en tid kommer man bara tillbaks till baseline så att säga.

"Du blev helt enkelt hög" - nej det blev jag verkligen inte. Har provat Metylfenidat upp till 58 mg och blev inte hög då heller (väldigt otrevliga perifera effekter dock) - men många neurotypiska hade nog blivit det.

Modafinil är inte narkotikaklassat i många andra länder just för att det inte finns nästan någon ruseffekt eller beroenderisk - och jag kan säga dig att det var inte vad som hände nu heller. Det är dock en medicin som har 15+ timmars halveringstid, och när man väl har använt medicinen i några dagar så börjar faktiskt kroppens enzymatiska processer bli ockuperade, vilket innebär att man i princip alltid har en del Modafinil i sig - det är vad som händer när man blir sömnlös på den. Är lite olika hur länge det tar innan det händer och hur länge det håller i sig, men det är precis vad som händer.

Du kan inte tänka på Modafinil i samma banor som du gör med andra traditionella CS-medel: det är inte så det funkar.

Om man är narkoleptiker så är det PRECIS den här effekten man behöver - att ha förhöjd vakenhet större delen av dygnet, eftersom annars så kan det gå riktigt illa.

Vi som inte har den sjukdomen reagerar inte alltid lika positivt på den effekten dock...

Vad gäller mediciner som har långvarig verkansprofil så skulle jag säga att Intuniv är det närmaste som finns 24 timmar just nu - halveringstiden är upp till 26(!) timmar där, och många noterar visst märkbar effekt ända upp till 13-14 timmar, så en hel arbetsdag minst.

Dock... så innebär det också att många har bieffekterna av Intuniv 24/7 också - det är baksidan av mynte så att säga. Bieffekterna är retlighet (inte ångest, utan mer att man börjar störa sig mer och mer på andra människor, utan att man kan förklara varför), lågt blodtryck och sömnighet - mycket sömnighet.

Det är därför som ganska många kombinerar med en långverkande stimulant som Elvanse dagtid - dom motverkar nämligen varandras bieffekter och förstärker varandras fokuseffekter väldigt effektivt.

Så min rekommendation är Intuniv, och om du blir sömnig 24/7 så är det bara att lägga till låg dos Elvanse.
Citera
2016-03-02, 14:38
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ja. Som titeln nämner - jag har en uppmärksamhetsstörning av den typ som inte innehåller någon samtida hyperaktiv komponent - snarare är jag extremt inaktiv.

Jag är diagnosticerad med ADHD-PI, men förefaller även ha DCD och DC (koordinationsfel och svårigheter med grundläggande aritmetik) - förmodligen så är jag feldiagnosticerad, och har egentligen SCT (Sluggish Cognitive Tempo) eller det mer korrekta CDD (Concentration Deficit Disorder).

Som synes i denna eminenta video, så har vi underaktiva oftare problem med sport och matematik, än dom hyperaktiva (videon av Dr Russell Barkley påvisar även den senaste forskningen om vad SCT faktiskt är och hur symptomen skiljer sig från ADHD)

https://youtu.be/XYmPWq8QPQg?t=48m50s

Allt han beskriver tycks passa in väldigt bra på mig och i slutet nämner han även potentiella mediciner som skulle kunna hjälpa mot CDD/SCT, och särskilt TVÅ känns extremt intressanta för mig:

Modafinil och Intuniv (guanfacin).

Jag har fått prova både Ritalin och Concerta, men båda är samma DL-metylfenidat, och resultaten är därför liknande: ett återuppväckande av min slumrande ångestproblematik och begränsad positiv effekt.

Jag tycker mig inte alls få samma goda effekt av DL-metylfenidat som dom hyperaktiva jag känner, men istället för att förskriva något annat, så fick jag utskrivet Sertralin för att hjälpa mot dom mentala bieffekterna... Jag tycker däremot ändå inte riktigt att det fungerar, blir inte motiverad eller harmonisk nog i mitt tycke.

MEN - jag har läst om att en kombination av dom två medicinerna ovan har använts "off-lable" i USA till mycket god effekt - hur ser det ut att få Modafinil och Intuniv utskrivet i Sverige? Även fast det inte rör sig om narkotiska preparat så verkar man ointresserad från läkarhåll att testa, utan det är hela tiden enbart detta enerverande DL-metylfenidat som ska användas. (inte ens D-metylfenidat, Focalin, fick jag testa.)

SÅ! Känner någon till ett center eller en läkare som faktiskt är villig att lyssna till reson, och prova något utanför boxen?

SSRI+DNRI tycks inte fungera för mig, så något måste göras
Kan det inte vara så att du har ADD istället?
Citera
2016-03-02, 16:08
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Kan det inte vara så att du har ADD istället?

ADD är bara ett gammalt ord för ADHD-PI, Theralena. Det är m ao exakt samma sak.
Citera
2016-03-02, 16:42
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ja. Som titeln nämner - jag har en uppmärksamhetsstörning av den typ som inte innehåller någon samtida hyperaktiv komponent - snarare är jag extremt inaktiv.

Jag är diagnosticerad med ADHD-PI, men förefaller även ha DCD och DC (koordinationsfel och svårigheter med grundläggande aritmetik) - förmodligen så är jag feldiagnosticerad, och har egentligen SCT (Sluggish Cognitive Tempo) eller det mer korrekta CDD (Concentration Deficit Disorder).

Som synes i denna eminenta video, så har vi underaktiva oftare problem med sport och matematik, än dom hyperaktiva (videon av Dr Russell Barkley påvisar även den senaste forskningen om vad SCT faktiskt är och hur symptomen skiljer sig från ADHD)

https://youtu.be/XYmPWq8QPQg?t=48m50s

Allt han beskriver tycks passa in väldigt bra på mig och i slutet nämner han även potentiella mediciner som skulle kunna hjälpa mot CDD/SCT, och särskilt TVÅ känns extremt intressanta för mig:

Modafinil och Intuniv (guanfacin).

Jag har fått prova både Ritalin och Concerta, men båda är samma DL-metylfenidat, och resultaten är därför liknande: ett återuppväckande av min slumrande ångestproblematik och begränsad positiv effekt.

Jag tycker mig inte alls få samma goda effekt av DL-metylfenidat som dom hyperaktiva jag känner, men istället för att förskriva något annat, så fick jag utskrivet Sertralin för att hjälpa mot dom mentala bieffekterna... Jag tycker däremot ändå inte riktigt att det fungerar, blir inte motiverad eller harmonisk nog i mitt tycke.

MEN - jag har läst om att en kombination av dom två medicinerna ovan har använts "off-lable" i USA till mycket god effekt - hur ser det ut att få Modafinil och Intuniv utskrivet i Sverige? Även fast det inte rör sig om narkotiska preparat så verkar man ointresserad från läkarhåll att testa, utan det är hela tiden enbart detta enerverande DL-metylfenidat som ska användas. (inte ens D-metylfenidat, Focalin, fick jag testa.)

SÅ! Känner någon till ett center eller en läkare som faktiskt är villig att lyssna till reson, och prova något utanför boxen?

SSRI+DNRI tycks inte fungera för mig, så något måste göras

Har du provat Brintellix?
Citera
2016-03-02, 17:44
Medlem
Jag har gjort ett sista försök med Elvanse och nu insett att jag inte kan äta centralstimulerande i något sammanhang längre då det mest ger mig biverkningar numera. Jag är skeptiskt till om jag ens kommer kunna äta någon annan medicin heller då jag så lätt får sömnproblem som biverkan. Jag prövade Strattera i en månad i julas upp mot 60 mg men effekten var inte tillräcklig för att göra mig motiverad. Visst jag blev lugnare, kanske gladare och mådde mycket bättre än vad jag gör på Elvanse eller metylfenidat, men då koncentration och motivation är mina främsta problem så gick jag ändå tillbaka till Elvanse, då läkaren inte ville kombinationsmedicinera. Jag fick även sömnproblem av Strattera.

Vad jag har förstått har jag följande alternativ till centralstimulerande:

- Nytt försök med Strattera
- Voxra
- Intuniv (detta hade min läkare inte hört talas om sist vi pratade, så är nog inget alternativ just nu)
- Modafinil
- Cymbalta

Jag har inga förhoppingar på något läkemedel längre och jag känner mig ganska deprimerad att mitt liv misslyckats det senaste halvåret, till stor del på grund av biverkningar av centralstimulerande. Jag undrar om TS, eller någon annan har för erfarenheter av de här medicinerna jag räknat upp. Samt vad jag kan räkna med för skillnad jämfört med centralstimulantia.
Senast redigerad av evoke 2016-03-02 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in