2015-06-23, 16:42
Jag har 4 L Dentan (munskljning) 0,2% natriumfluorid. Resten bestr av metylparahydroxibensoat (E218), hjlpmnen och vatten. Hur fr man ut NaF i renast form? Eller p enklast stt?
Citera
2015-06-23, 17:38
Medlem
Verkar som mycket jobb fr 8 g (!) NaF, men mitt tips r:

1. Fll CaF2 ur lsningen med CaO (kalkcement). Filtrera.

2. Frigr HF (aq) genom tillsats av svavelsyra (jag behver vl inte varna fr riskerna med HF?)

3. Neutralisera med NaOH och dunsta in.
Citera
2015-06-23, 17:41
Medlem
Beroende p vad "hjlpmnen" innebr, r fljande metod kanske inte att fredra.

Koka bort allt vatten, omkristallisera mha aceton eller vatten. Metylparabenet br vara mer lsligt i aceton n NaF, samt att det br vara mindre lsligt i vatten n NaF.

Ex. Ls upp kvarvarande material i en liten mngd varm aceton, lt det sedan svalna lngsamt. Fllningen br d best frmst av NaF (Om inget flls ut testa att stlla in det i frysen ver natten, alternativt att det fr evaporera lngsamt vid rumtemperatur).
Upprepa proceduren tills nskad renhet har uppntts (smltpunktsanalys brukar funka fint i hemmamilj).

Finns garanterat bttre metoder beroende p utrustning etc (ex om du haft tillgng till bra vakuum hade du effektivt kunnat driva bort metylparabenet, eller om du har bra skyddsutrustning som skyddsmask eller dragskp r metoden i ovanstende inlgg att fredra helt klart), jag kan heller inte garantera att denna metod fungerar.
Senast redigerad av Joms 2015-06-23 kl. 17:50.
Citera
2015-06-23, 17:46
Tack!

Jass, det blir bara 8 g... (jo, det hade jag ju kunnat rkna ut sjlv), men tnkte lite snabbt att det skulle bli mer (tnkte fel p 80 g). Men HF r ju nnu intressantare att kunna utvinna... (Ja, jag vet att det r mycket farligt o mste frvaras i speciella krl, d det frter snder vanligt glas).

Fr be tandlkaren att skriva ut enorma mngder, o sga att jag skljer munnen extra ofta...

Men om man bara lter det avdunsta/kokar bort vattnet, hur rent blir det d? Kommer den dr metylpara-grejset att stanna kvar?
Citera
2015-06-23, 19:37
Medlem
Metylparaben r ett fast, kristallint mne som snderdelas vid runt 270 - 280 grader. Det torde sledes vara mjligt att indunsta/inaska hela satsen och drefter extrahera natriumfluoriden med vatten. Ngon omkristallisation kanske krvs om du vill ha saltet extra rent.

Att koka in en s svag lsning till torrhet krver dock frsiktig kokning, helst under vacuum, fr att undvika att saltet frsvinner med ngan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in