Svara
2016-04-05, 16:01
Medlem
NoTruces avatar
Ddsruna

NoTruce NoTrucesson (19810105-20160405)

Kolerikern, poeten, friherren, industrimagnaten och klsuparen (lika god/ond) NoTruce NoTrucesson har gtt ur tiden vid den ringa ldern av trettiofem mansr. Det r med stor sorg jag meddelar detta, ty den jveln var skyldig mig sexhundra riksdaler.

NoTruce fddes klockan 03:54 under den iskalla vinternatten mot den femte januari i ndens r nittonhundrattioett. Thorbjrn Flldin var statsminister och John Holmes var satsminister. Det frskrckliga mordet p Flldins uppfljare Olof Palme, i bertt mod begtt av Petter Christersson, brdig frn helvetets allra djupaste eldar, lg nnu fem r i framtiden. S ven de klassiska thrash metal-plattorna Master of Puppets och Reign in Blood. Och helt rligt, jag fattar den frstnmnda skivans storhet, det r inte det, men fr mig har det alltid varit RIB som gller. SHAUERS DT KLNS JO OF JOR LAAAAAAAJF motherfucker!

I alla fall. NoTruce debuterade som poet nittonhundrattiosju med diktsamlingen Obsessive Compulsive Diskbrck i arton band. Verket slde som smr, mycket skerligen tack vare lysande anmlningar frn Bo Strmstedt och Svenne Thente (Jonas far). Man talade om att Sverige "nu ftt en ny, lysande stjrna p Sveriges centrallyrikerhimmel." Naturligtvis en massa rappakalja. Bckerna r skit, floskler staplade p varandra, knappt fhiga att torka sig i ndalykten med, och d r jag nd geners. Men vad kan man vnta sig av en sexring?

Nittiotalet kom s med stormsteg och NoTruce publicerade i rask fljd tre romaner: Snus (1991), Simbassng (1993) och Kullerbytta (1994). Dessa bcker befste hans status som fretrdare fr och skildrare av det nya innerstadsproletriatet. Horace Engdahl sade om Simbassng att "den har givit mig mnga skna orgasmer, bror." Men s blev det tyst, och NoTruce gick in i glmskan fr att inte teruppst frrn tvtusensex, d han siktades p 7/11 vid Fridhemsplan dr han frskte kpa ett sexpack Falcon p burk att ha till OS-hockeyn. Han ska ha betalat med smmynt och svurit hgt nr han tappade ngra av dem p golvet. Expediten hade inte knt igen honom.

I alla fall. Jag orkar fan inte skriva mer. Killen var dum i huvudet. Men han var ocks en krleksfull gestalt som liksom fladdrade i skuggorna och med dem. Han var som en vaniljbris en varm vrdag. Han hade rg i ryggen och sd i pungen. gon gnistrade som polerad kvarts och det rttfrgade jazzpaketet var alltid vlansat. Han var en gta, en enigma. En mnniska, i ordets fulla bemrkelse. Samtidigt var han en lismande koleriker som hejade p Bajen. Man kunde krkas fr mindre. Och han var skyldig mig sexhundra kallegurras. Jag tror inte Seved p Dovas vill ge mig ngon mer kredit. Fitta.

Minnesstund kommer att hllas p Broder Tuck den XX/XX 2016. Jordfstningen ger rum i stillhets mot folkgrupp. Kldsel valfri (men helst inte alls). Kka innan, fr det blir bara torra Mariekex och pulverkaffe efter.

Vid pennan
Jarmo Nurmikangas II, tamburmajor
Citera
2016-05-26, 19:41
Medlem
NoTruces avatar
Untotenzirkus

Nej, vi gr inte.

Vra biljetter r betalda och rivna, se hr sjlva! Vr lille son har lngtat efter detta i flera veckor, och hur skulle vi kunna leva med oss sjlva om vi gjorde honom besviken? Se s uppspelt han r! Ja, det kanske r sockervaddet eller Coca-Colan som gr det, eller s r det kanske s att han legat vaken i tv veckors tid och frestllt sig denna kvll, hur det skulle bli, djuren, clownerna, trollkarlen, lejontmjaren och andra.

Hela skolan har ftt veta. Han har inte direkt varit tyst.

Ni pstr att jag r berusad? Vad menar ni? Jag har inte druckit ngot, det r ju jag som kr! Min fru har heller inte druckit ngot, ven om det hade varit frsteligt. Med jobbet och allt det dr. Hur de beter sig. Det r fr jvligt. Men nej, vi r bda fullstndigt nyktra.

Vad? Vi stinker alkohol? Ja men jag sger ju att vi inte druckit ngot.

Ah.

Okej. Nu frstr jag vad ni menar. Jag hade nstan glmt av det. S ljligt.

Vi r rtt genersa med parfymen dr hemma. Det kanske r den som luktar? Eller min deodorant? Den r nykpt, ska tydligen passa utmrkt till sdana hr hndelser.

Vilka hndelser undrar ni?

Jo, det r som s att vi fick motorstopp p motorvgen fr en mnad sedan. D var vr lskade son p besk hos min syster, s han slapp vara med om det. Som tur var kunde jag manvrera bilen lite t sidan. Det var nr jag skulle g och stlla upp varningstriangeln det hnde. Min fru skrek t mig, men jag hrde inte. Och sedan sprang hon efter och det luktade brnt gummi nr den andra lngtradaren brjade bromsa men alldeles alldeles fr sent.
Citera
2016-07-05, 11:12
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ddsruna
Tack fr den, bra. Skiljer sig frn mycket i detta forum.

Texten har lekfullhet, sjlvironi, jouissance. Och framfr allt attityd. Viktigt.
Citera
2016-07-05, 15:44
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Tack fr den, bra. Skiljer sig frn mycket i detta forum.

Texten har lekfullhet, sjlvironi, jouissance. Och framfr allt attityd. Viktigt.

Tack fr bermmet, och tack fr att du lste! Jag antar att det r fler som lser n som kommenterar, men det r ju svrt att veta ...
Citera
2016-08-23, 14:51
Medlem
NoTruces avatar
Ett nigger

Jag gr gatan fram och mot mig kommer ett nigger. Det r ngot lngre n mig, ngonstans omkring 175 centimeter skulle jag tro. Stora insektsshades och glansig vindjacka. Svarta byxor som hnger p halva arslet. Det gr med en sn dr vaggande gng som kallas swagger i Amerika. Nr vi passerar varandra nickar det t mitt hll, som om det ville skicka en hlsning brder emellan. Jag frestller mig hur gonen r rdsprngda av marijuana bakom solglasen. Niggret har sprutat p sig alldeles fr mycket eau-de-cologne, frmodligen Hilfiger eller ngot annat gangsteraktigt.

Himlen r askgr. Jag viker av p en sidogata och kommer snart fram till kansliet. Det doftar kaffe p lngt hll. I kket mter jag Amie, som sitter p en stol och hller p med sin mobil. Hon tittar upp och ler nr hon ser mig.

"Zuppish? Kitimbwa messade just, han tycker din text r skitbra! Tnkte att vi pubbar den p Politism och ETC samtidigt, s fr vi se vilket genomslag den fr."

"Lter ju grymt. r det du som gjort kaffer?" Det sista r-et slirar jag lite p, s att det ska lta som om det r oklart om jag faktiskt sagt det. Men Amie hnger inte med.

"Du hinner nog ta en kopp, men Rummet kommer om en timme, s d mste du vara vckish. Det r lugnt va?"

"Ja, absolut." Klart hxorna ska f ha sitt safe space ifred. "Du, jag gick frbi en skn bror p vgen hit. r det nn du knner eller? Hen hade skitstora solglasgon."

Amie lyser upp.

"Ah, ne, det r en polare till Tensta. Kommer inte ihg vad hen heter nu."

Hon ser lite skamsen ut. Jag nickar och gr fram till bryggaren, hller upp i koppen som det str Vita Trar p. Man fr inte kra den i maskinen, d kan trycket frsvinna.
Citera
2016-09-08, 23:18
Medlem
NoTruces avatar
Virar vel til loftrsa

Det r bra vder fr ett luftanfall. Jag stter mig i cockpit och blundar nr plexiglaskpan snks ver mig. Himlen r klarbl och molnen fluffiga och vita, med svaga nyanser av rdrosa som drar igenom som smala solbelysta trdar. Temperaturen r behaglig och luftfuktigheten lg. Det r torsdag, och det r bara meningen att jag ska gra en rekognosceringstur och sedan rapportera till basen. Drfr flyger jag ocks sjlv. Men alla skyddsanordningar r nd pkopplade; min syrgastub r full och sm sm trdar r kopplade till sensorer fsta p min kropp som vervakar puls, kroppstemperatur och syrekoncentration i blodet. Jag r frberedd.

Nr jag taxar ut blndas jag av solen som rullar ver himlen likt ett mynt ur en vxelautomat. Hangarens startbana ligger framfr mig, och bortom den glittrar havet. Jag har lnge haft mardrmmar om att strta i havet och se det grnsvarta vattnet pressa sig mot planets plexiglas; kolsyrat bubblande vatten med ett tryck p flera ton. Sedan hur glaset krackelerar och slpper in. Och lngt bort, men inte s lngt bort att jag inte kan se det: En blinkande vit rrelse i vattnet som kommer nrmare och nrmare; skjuter vattnet t sidan i takt med att den strmlinjeformade kroppen avancerar framt.

Jag blundar alltid i lyftgonblicket, s ocks nu. Inga ljud trnger in. Bara ltta vibrationer nr planets hjul flls upp och in. S stiger jag, hgre och hgre och hgre. De rosa trdarna i molnen blir strre och mer komplicerade. Ett grenverk av kapillrer. Molnen r i sjlva verket lungor. Halvtransparenta, gra. Det ser jag nu nr jag kommer nrmare. De drar ihop sig, expanderar. En del ser ut att ha stor mda med det. Jag mste vja s att vnstervingen inte trasar snder ett moln. Pltsligt fr jag en hemsk bild i huvudet: Mina lungor r bara rk som vntar p att f stiga upp ur luftstrupen och lmna min kropp. Jag kniper ihop munnen och svljer. Till slut gr det ver.

Nu fr jag kommandon frn basen. Jag ska inte flyga s hgt; jag ska ju ta foton ver landomrdet tolv klick sterut. Jag bekrftar ordern och rollar till hger, samtidigt som jag sjunker. Det tar inte lng tid innan jag kommer upp i marschfart.

Cigarettpaketet p sngbordet i min hytt pryds av silhuetten av en haj som biter sig i stjrten. Jag frestller mig raketerna under planet som gigantiska cigaretter redo att avfyras. Det kliar i fingrarna, men jag vet att jag frst mste genomfra mitt officiella uppdrag. Det r inte frrn p hemfrden det ska ske. Och sedan ska jag ter f bli en av mnga vita kroppar som skjuter fram i det mrka kolsyrebubblande tryckande vattnet. Det kliar redan i ryggfenan.
Citera
2016-09-27, 15:43
Medlem
NoTruces avatar
Jag skriver inte dikter s ofta nu fr tiden, men hr r en.

Namnls

allt som inte sagts
- terigen
kommer tillbaka till dig
glmmer dig inte
str bara tillbaka en stund
betraktar dig frn
skuggorna
skruvar p sig
surrar fram & ter
vill sin frid
men hyser inget agg
mot dig kan
frst dig p ett
plan som varken innebr
trst eller lugn
men en vit & tom plats
dr du kan svalka din
panna medan vrlden
gr sig redo

att rusa in

--

Bjuder ven p ett utdrag ur en prosasamling under arbete.

Monster

Han rycks ur drmmen av att vagnen gnisslande saktar in. Ljuset fladdrar till och mattas. De r i tunneln. Pannan har lmnat en fettflck p den mrka glasrektangeln. Medpassagerarna tjattrar, prasslar med sitt, talar i mobiltelefon. Unga och gamla, ovaler i ljus och skugga.

S vrider de sakta huvudena int, mot honom.
Citera
2016-10-04, 21:26
Medlem
NoTruces avatar
Brev frn satans pryo

Klockan elva smller det i brevinkastet. Ytterligare ett svagt rosatonat kuvert med en berttelse i. Det hr har pgtt i veckor nu. Som tur r brukar jag inte g och lgga mig innan tolv, s jag slipper tminstone vakna av det. Frst brukade jag alltid springa till hallmattan och hmta kuvertet direkt, varp jag sprttade det med min silversprttare i form av en orm (eller en l?, jag vet faktiskt inte, jag hade kpt den p en loppmarknad i Norge p nittiotalet, och det r s lnge sedan) och lste innehllet i skenet frn min lampa tankad med valolja.

Nej. Jag ljg. Jag har ingen sdan lampa. Det r en vanlig lampa. Frn IKEA.

(Jag har en tendens att gra mitt liv lite intressantare med hjlp av utsvvningar och sm sm vita lgner).

I alla fall. Det frsta brevet var skrivet med snirklig handstil, och jag fick anstrnga gonen duktigt fr att tyda det.

Du som fr det hr brevet r lyckligt lottad. Du har nmligen mjligheten att vinna $200,000. Det enda du behver gra r att fra ver 30 000 i ditt lands valuta till fljande konto: XXXX-XXX-XXX i Lagos National Bank and Savings, mottagare S. Bothuwagi Ukululele. Var god ange ditt kontonummer p verfringen, bara fr skris.

Det var det dr sista som fick mig att frst att det handlade om en bluff. Vem skrev "fr skris" i ett snt hr dokument?

Det var det frsta brevet. Med vrkande huvud och smaken av en dligt svald Alvedon i munnen hade jag hade arkiverat det i en liten mssingslda som huserade lngst ner i garderoben. Och dr hade jag trott sagan vara all.

Det var den inte. Lngtifrn.

Nsta brev kom prick en vecka senare. D hade jag nnu inte kommit p idn att rycka upp drren och frga den som uppenbarligen mulade in dessa frsndelser i mitt brevinkast vad fan det var frgan om. Varifrn kom breven? Vem skickade dem? Nej, den idn skulle jag f frst senare.

Det andra brevet lste jag ven det under skenet frn min oljelampa i kket, med en kopp rykande varmt och strkande fosterblod inom bekvmt avstnd.

Det enda vi vet om dden r vad den inte r. Den r inte nybakade kanelbullar, en helrekond av bilen, en steloperation, ett bleknat och en gng orangefrgat parasoll, en spottkopp utanfr Lehman Brothers nu de lokaler osv. Men nu r det en gng s frutbestmt att den dag ngon slutligen rknat upp alla mjliga saker och freteelser dden inte r och det inte finns ngot mer att sga rrande detta, d kommer trumpetsttar ljuda, himlen frgas djuprd och jorden klyvas itu. Och p den dagen, sannerligen, d ska mnniskorna hngas upp och ner i halvgenomskinliga kokonger av frtarmar och dmas inte efter vad de gjort, utan vad de kunnat gra om de haft mer vett och frstnd. Och dden ska komma i all sin prakt, ridande p en bl hst med vit man, redo att frkunna sin verkliga natur. Och ingen ska vara rdd, ingen ska ngonsin mer vara rdd.

Jag ska erknna att detta brev skrmde mig en smula, men inte mer n att det ocks i sinom tid frpassades till den lilla mssingsldan i garderoben.

Prick en vecka drefter kom det tredje brevet. Jag satte mig i kket och lste, samtidigt som jag kammade mitt lnga hr med min favoritkam, den med lnga hullingar. Det rev gott i skalpen, och hll mig fokuserad och p alerten. Oljelampan, min frtrogne, fortsatte ofrtrutet att lysa min vg ver de handskrivna raderna.

Det var en gng. Och den var sandad.

Det var allt. Jag kunde inte undg att knna mig en smula snopen.

S fortsatte det i nstan ett rs tid.

Kvllens brev r det fyrtionionde i ordningen. Det snar utanfr fnstret, och jag tnker att den som levererat brevet den hr gngen mste ha lmnat fotspr efter sig. Det blev nmligen aldrig av att jag sprang och ryckte upp drren, trots att jag lnge tnkt gra det. Men i slutndan tog fegheten ver, och eftersom jag inte klarar av att tnka p mig sjlv som feg var jag tvungen att frtrnga att jag ens haft idn frn brjan.

Jag sitter nu vid kksbordet. Lampan ovanfr huvudet r frn IKEA och ingen annanstans. Jag lovar. Min silversprttare ligger bredvid fruktsklen. Den gr vad den ska och inget mer. Mer kan ingen begra. Om bara resten av vrlden var skaffad s.

... i kejsarens rike, vilket behagade adelsmnnen. Han brukade freta lnga kvllspromenader genom sina gor. Vid dessa tillfllen fljde honom alltid kurtisanerna och pagerna p behrigt avstnd, hela tiden beredda med honungsvatten och sm vaktelgg, med solfjdrar att svalka honom med om det var en kvalmig afton, med fantastiska berttelser samlade i lderinbundna bcker ... hemliga gmmor ... kolibrigg med sm miniatyrsamhllen inuti ... man kom in genom ett hl som hela tiden rrde sig i spiraler ver ggets skal ... inuti sov invnarna i mrkliga glasanordningar som hela tiden snurrade runt och runt och runt ... men kejsaren r inte av den melankoliska sorten ... nr han stter sig p kanten av en av de mnga fontnerna i rent guld och en av pagerna stter sig bredvid och med nglarst brjar recitera en berttelse om ett rike lngt borta, dr mnniskor bor i ensamhet i hus av tegel och varje dag med bjda huvuden beger sig till meningslsa jobb fr att tjna sitt brd (som fr vrigt alltid r grnmglat i kanterna) ... en genomskinlig kolibri kommer flygande mot kejsaren som genast tar upp sin silverplterade kungaknarr och skjuter den stackars oskyldiga fgeln genom hjrnan som fram till nu guppat omkring som en bit lcker rosafrgad konfektyr i dess skalle ... kejsaren r vida knd fr sin diplomatiska fingertoppsknsla och har fram till nu undvikit all sorts konflikt med nrliggande riken ... men inte ens han r immun mot de tv stora sjukdomarna: Tiden och Ledan ...

Om jag fr lov att lgga fram en teori: Jag tror att det r grannen som skriver dessa brev och knlar in i mitt brevinkast. Den fan har haft ett horn i sidan till mig sedan den gngen han kom p mig med att inte ta bort luddet i torktumlaren. Helt sker r jag frsts inte, men s gott som. S visar sig livet terigen frn sin allra mest banala sida.

ven detta brev hamnar i mssingsldan. Snart gr den inte att stnga. Den symboliken orkar jag inte tnka p just nu, fr Alvedonen r slut.
Citera
2017-02-10, 18:07
Medlem
NoTruces avatar
Min arm, Malawi

Nr jag ska sova ligger jag grna p hger sida, och d kommer armen att klmmas under brstkorgen s att den ligger i ungefr samma form och vinkel som landet Malawi. Det r svrt att frklara, man mste se det. Eller knna. Det r ju jag som ligger dr, och det r jag som knner. Hr ligger jag p min arm, och den slingrar sig under min kropp liksom Malawi. Ngonstans runt min armbge ligger huvudstaden Lilongwe. Mitt blod r Malawisjn, inte 58 mil, men vl 58 centimeter (minst) lngt. Efter en stund mste jag rulla ver p vnster sida eller p rygg, annars domnar armen. Ungefr 9 % av Malis befolkning lever med aids och barnaddligheten r hg. Men s lnge dess rda sj rinner igenom mig finns det hopp. Och nr jag ligger p rygg bleknar landets konturer bort i takt med att jag terfr knseln i armen. D vrider jag resten av kroppen i en vinkel som pminner om Konungariket Sverige, med stjrten buktande utt mot stersjns kalla grav. Jag kommer att drmma om en kvinna i slitet och bleknat tyg i guld och rtt som sitter p stampad lerjord i en hydda under solens skoningslsa gassande. Bredvid henne sitter ett barn som knappt lrt sig g men redan kan rita de mest fantastiska saker med stortn i det rda dammet. Hon ritar:

- en rn som cirklar ver landet och med glittrande kol till gon sker efter precis rtt sorts gnagare (inte fr mager, men heller inte fr fet) och inte ids dyka frrn en sdan ger sig till knna

- ett hemskt purpurfrgat moln som blir mrkare ju lngre in mot mitten man kommer och vars virvelstrmmar skyddar och br de vampyrer som hnger upp och ner dr och sover, sover, sover tills dess att de kommer dit de ska, ven de p jakt, men av en helt annan sort

- en enorm lastbt p vg bort frn en kaj dr ett tjog trkistor lastats av, och mnniskor som frsiktigt tittar fram bakom frdragna gardiner i fnster och precis hinner se fartygets akter mot horisonten

- ett gyllene krucifix med Frlsarens kropp i kvarts, s att ljuset kan falla tvrs igenom Hans heliga lekamen

- en gungstllning utan gungor, en vissnad solros och en nyfdd, en hundvalp som sover p rygg

- en stor rund ring med bljande sprt; det r solen, den allestdes nrvarande

De kommer definitivt inte att drmma om en uttmd och trtt person i ett land hgt upp i norr, en mnniska som inte kan bttre n det hr, ngon vars frestllningsfrmga r full av klyschor och trams och som drfr frtjnar att sova med armen domnad under sig.
Citera
2017-05-12, 15:50
Medlem
NoTruces avatar
Natt

Trots att mitt huvud r fastspnt i en tving av metall (s sval mot tinningarna nd!) och jag inte kan vrida p det frstr jag att salen i vilken man nu rullat in mig r en operationssal. Det r ngot med ljuset, det som kastar sm skuggiga katter mot vggarna, det jag kan se av dem. Det r ocks sjlva luftens beskaffenhet, dess tunna och nstan kyliga kvalitet. Under mig svischar luften frbi nr min brits rullas in under en jttelik lampa

men det kan inte vara en lampa

Jag minns inte nr jag skrevs in p sjukhuset. Jag minns inte mycket alls. Men jag knner att jag har varit hr i mnga dagar, just det r jag sker p. Jag minns mnga brickor med olika sorters mat, pappersmuggar med svagt rosafrgade vtskor. Och piller. S mnga piller. Alla utdelade av skterskor

men de kan inte ha varit skterskor

Jag minns inga ansikten.

Jag minns inga ansikten.

Men nu kommer det sugande ljudet jag frknippar med specialgjorda inomhusskor. Jag uppfattar glimten av en vit rock som svischar frbi. Det r frustrerande att ha vidvinkelseendet s hr begrnsat.

Jag r inte fastbunden p ngot stt n via den hr tvingen. Det r det mrkliga. Min kropp r fri att rra sig som den vill. Men jag rr mig inte. Min operationsdress r ljusgr och strv, samma frg som skuggorna p vggen.

Det som inte kan vara en lampa snks ner ver mig. Nr den kommer nrmare kan jag se att den bestr av en cirkel inuti en annan. De roterar t motsatt hll. Och nu kommer faktiskt ljuset; ett bltt ljus som bildas nr cirklarna snurrar snabbare. Men nnu inga ljud frutom

en borr som drar igng p mycket lg volym och

ett kort fnittrande vid mitt hgerra

En vit arm, lng och smal som en ranka, svnger in i mitt synflt. Lngst ut p armen en lika tunn och latexkldd hand med mycket lnga fingrar som bildar en skl

ngonstans tidigare: en Skl fr den utvalde

runt en rund och svart tablett.

Och jag vet nu: Jag ska f mrkret.

Jag ska bli upphjd, en av dem. Det r en stor ra.

Nr denna insikt slr mig, frstr jag att det r fr detta tillflle uttrycket skrckblandad frtjusning uppfunnits. Allt som varit innan har varit frberedelse. Sm steg p vgen. I min barnsliga iver rkar jag sparka ut med mitt ben, och jag hr ngon som drar efter andan.

En av lkarna slr mig lutar sig en av lkarna fram ver min brits. Han br svarta glasgon som sluter runt hela skallen. Jag fantiserar att han har gon dr bakom, och att de har en frg, och vilken den frgen skulle vara.
Citera
2017-06-21, 00:02
Medlem
NoTruces avatar
Mordkorea

I Mordkorea kan man inte g p gatan utan att sakta in varje gng man nrmar sig en sidogata. De anstllda i butikerna p boulevarderna har knivar istllet fr tnder, och de ler alltid s lftesrikt mot en varje gng man kommer in. Restaurangerna serverar bara nyslaktat ktt, och den vanligaste drinken i barerna r vodka curare. Kom ihg att du bad om det hr.

Man br naturligtvis solglasgon i alla vder. Nr det blser kan man dra ner hattbrttet ver ansiktet och drmed ha en anledning i att inte se folk i gonen. Resenrer som sitter och vntar p bussen sitter raka i ryggen, men det r bara fr att saxarnas glor r s pass stora att de hakas fast mellan bnkens spjlor. Det var du som ville bli arkitekt.

Mordkorea har ingen huvudstad. Landet r byggd p en ideologi som bland annat frordar kommunikation via speglar. Sledes debatterar politikerna i parlamentet genom att blnga snett p varandra via gigantiska reflekterande glasytor som upptar hela vggarna i plenum. Att faktiskt tala skulle innebra omedelbar dd fr samtliga inom en tiometersradie. Nativiteten r lg; du mste frmera dig.

Hos barberarna r rakskummet redan uppblandat med blod. Av skerhetsskl r rakbladen s sla att de inte lngre kan skra hr. Man mste hacka loss strna; besken tenderar drfr att bli lnga. Men det finns mnga tidningar att lsa under tiden, och kunderna underhlls av srskilda performancekonstnrer som r lika duktiga p att strypa bortlmnade barn som strykarkatter. Du r aldrig ensam hr, du r alltid ensam.

Alla hotell i Mordkorea r konstant fullbokade. Detta trots att personalen varje natt tmmer en korridor p gster och br upp dem till taket och dr knuffar dem ver kanten. nd suckar vntande klienter av frvntan nr det blir deras tur att resa sig ur vntesofforna i lobbyn och approchera incheckningsdisken. De sm chokladbitarna i sklarna p disken r smaksatta med bde det ena och det andra, och kortlekarna man kan kpa i souvenirbutikerna visar avancerad tortyr p avigsidan. Att se sig ver axeln r ett tecken p att du r lskad.

I Mordkorea snker sig nattens svartbla himmel som en markis ver dda och och snart dda. Nr neonet frser till i lysrren rapporteras dagens frnfllen p den statliga tv:n. Spridda och halvhjrtade applder hrs frn barer och krogar. Och alltid r det ngon som blir besviken ver att siffran inte r tillrckligt hg fr att ge utdelning p spelkupongen och slr ihjl bordsgrannen i frustration, varp en tredje ler i mjugg dr han kommer ut frn toaletten. President, kung, kejsare: rad vare du. G nu ut och skda ditt rike.
Senast redigerad av NoTruce 2017-06-21 kl. 00:51.
Citera
2017-06-21, 01:48
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Han bar solglasgon och skrev
"Snlla, sluta skriv!" Och jag vet fan
inte vem jag r, hon framfr tget
eller framfr ingenting alls

r det dr ngon slags feedback p ngon av mina texter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in