2015-06-23, 11:55
Medlem
BlondBimbos avatar
Jag funderar över hur reavinstbeskattningen fungerar?

Jag ärvde en bostadsrätt för ca 10 år sedan. Nu har jag planer på att sälja den och istället köpa en egen fastighet. Förväntar mig att kunna få ca en miljon för lägenheten och söker därför en fastighet för ungefär samma belopp. Men nu har den stora frågan dykt upp - måste jag betala reavinstskatt på bostadsrättsförsäljningen (22 % om jag inte missuppfattat det) dvs att om jag får en miljon för lägenheten så måste jag först betala 220.000 kronor i skatt och bara får 780.000 kronor att köpa hus för?
Citera
2015-06-23, 12:31
Medlem
MrWins avatar
Det heter kapitalvinst numera och inte realisationsvinst. Skatten är 22% på vinsten, dvs om du köper för 400´och säljer för 900´så skattar du 22% av 500´, alltså 110´

Köper du en fastighet kan du få uppskov med skatten men får du betala en viss årligt skatt på uppskovsbeloppet.
Citera
2015-06-23, 12:40
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Jag funderar över hur reavinstbeskattningen fungerar?

Jag ärvde en bostadsrätt för ca 10 år sedan. Nu har jag planer på att sälja den och istället köpa en egen fastighet. Förväntar mig att kunna få ca en miljon för lägenheten och söker därför en fastighet för ungefär samma belopp. Men nu har den stora frågan dykt upp - måste jag betala reavinstskatt på bostadsrättsförsäljningen (22 % om jag inte missuppfattat det) dvs att om jag får en miljon för lägenheten så måste jag först betala 220.000 kronor i skatt och bara får 780.000 kronor att köpa hus för?

Reavinstskatt beräknas med hänsyn till inköpspriset, eventuella kostnader för ombyggnad, renovering, mäklararvoden, reparationer, försäljningspriset. Därför stämmer inte ditt exempel riktigt. Sen tror jag att du kan göra avdrag för din nya brf och ansöka om uppskov med att betala skatt på hela eller delar av vinsten.
https://www.skatteverket.se/privat/f...e80009532.html
Citera
2015-06-23, 14:04
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Det heter kapitalvinst numera och inte realisationsvinst. Skatten är 22% på vinsten, dvs om du köper för 400´och säljer för 900´så skattar du 22% av 500´, alltså 110´

Köper du en fastighet kan du få uppskov med skatten men får du betala en viss årligt skatt på uppskovsbeloppet.
Nu har jag fått BR i arv. Det var väl ca 50.000 kronor kvar på lånet när jag fick den. Idag är det kanske 40.000 kronor kvar på lånet.

Hur mycket blir den årliga skatten om man får uppskov och hur länge får man uppskov? Jag antar att uppskovsbeloppet i mitt fall är det samma som försäljningspriset på lägenheten eftersom jag inte betalat något för den? Lånet som är kvar är ju en försumbar summa. Får jag dra av räntorna jag betalat under dessa 10 år samt den månatliga bostadsrättsavgiften?
Citera
2015-06-23, 14:09
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Nu har jag fått BR i arv. Det var väl ca 50.000 kronor kvar på lånet när jag fick den. Idag är det kanske 40.000 kronor kvar på lånet.

Hur mycket blir den årliga skatten om man får uppskov och hur länge får man uppskov? Jag antar att uppskovsbeloppet i mitt fall är det samma som försäljningspriset på lägenheten eftersom jag inte betalat något för den? Lånet som är kvar är ju en försumbar summa. Får jag dra av räntorna jag betalat under dessa 10 år samt den månatliga bostadsrättsavgiften?

Du övertar ursprungligt anskaffningsvärde. Skatten för uppskov är 0,5% av uppskovsbeloppet.

Du räknar ut vinst eller förlust på följande sätt:

Försäljningspris
- Försäljningsutgifter
- Inköpspris
- Förbättringsutgifter
- Kapitaltillskott
+/- förändring i inre reparationsfond

= Vinst eller förlust
Senast redigerad av ZdravoKobila 2015-06-23 kl. 14:14.
Citera
2015-06-23, 14:14
Medlem
MrWins avatar
Citat:

Årlig skatt cirka 0,5% av uppskovsbeloppet och du kan ha kvar uppskovet tills du säljer den nya bostaden. Du kan iofs vältra över uppskovet till en tredje fastighet eller bostadsrätt om du då köper en sådan. Räntorna har du redan dragit av under de 10 år du haft fastigheten. I den månatliga månadsavgiften kan det ingå sk kapitaltillskott som är avdragsgillt. Även värdehöjande reparationer och försäljningskostnader under innehavstiden är avdragsgillt.
Citera
2015-06-23, 14:37
Medlem
trottwells avatar
BlondBimbo

Hur mycket betalade den tidigare ägaren/den du ärvde, för bostadsrätten?
Citera
2015-06-23, 15:13
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Du övertar ursprungligt anskaffningsvärde. Skatten för uppskov är 0,5% av uppskovsbeloppet.

Du räknar ut vinst eller förlust på följande sätt:

Försäljningspris
- Försäljningsutgifter
- Inköpspris
- Förbättringsutgifter
- Kapitaltillskott
+/- förändring i inre reparationsfond

= Vinst eller förlust
Tack för den informationen. 0,5% låter ju överkomligt.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
BlondBimbo

Hur mycket betalade den tidigare ägaren/den du ärvde, för bostadsrätten?
Den tidigare ägaren är min mamma. Hon köpte BR 1975 och jag vill minnas att hon gav 75.000 kronor för den då. Den står självklart med i bouppteckningen som en advokat hjälpte mig med då för 10 år sedan.
Citera
2015-06-23, 15:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tack för den informationen. 0,5% låter ju överkomligt.

Den tidigare ägaren är min mamma. Hon köpte BR 1975 och jag vill minnas att hon gav 75.000 kronor för den då. Den står självklart med i bouppteckningen som en advokat hjälpte mig med då för 10 år sedan.

Ditt uppskovsbelopp blir då det förmodade försäljningspriset 1 000 000:- minus 75 000:- =925 000:-

0.5% blir 4 625:- i skatt per år, skatten är inte avdragsgill. Detta är en schematisk uträkning utan hänsyn till mäklararvode och andra kostnader, dessa minskar din vinst och ditt uppskovsbelopp.

Föreningen har säkert en notering om din mammas köpeskilling.
Senast redigerad av trottwell 2015-06-23 kl. 15:56.
Citera
2015-06-23, 15:50
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ditt uppskovsbelopp blir då det förmodade försäljningspriset 1 000 000:- minus 75 000:- =925 000:-

0.5% blir 4 625:- i skatt per år, skatten är inte avdragsgill. Detta är en schematisk uträkning utan hänsyn till mäklararvode och andra kostnader

Föreningen har säkert en notering om din mammas köpeskilling.

Påpekas bör även att TS, för att nyttja uppskov fullt ut, behöver ett värde (för sin andel av nya bostaden) på minst samma belopp som befintlig bostadsrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in