2015-06-22, 20:36
Medlem
När man växer upp och får en viss typ av mat på ett speciellt sätt. köttfärsåsen som mamma laga är alltid den bästa. Hemmalagat är oftast kopplat till sin egna familjs sätt att krydda och tillaga maten. Vilket godis som brukade finnas på lördagar. Dryck på samma sätt.

Vad har ni idag valt bort eller bytt ut från det som ni vuxit upp med? vad var det som inte höll måttet?

Själv får jag nog säga köttfärsåsen. Den var nu i efterhand alldeles för vattnig. Sen har vi korv stroganoff som är så jäkla gott idag. Anledningen är nog densamma som ovan att den var lite för vattnig. Inte tillräkligt med grädde eller vad det nu är som ska göra den lite tjockare.
Citera
2015-06-22, 20:40
Avslutad
Kinderägg
Citera
2015-06-22, 20:46
Medlem
Pasta, köttbullar och lösviktsgodis är borta.
Inge problem med maten eftersom morsan är kock.
Gillar bara inte nämnda saker.
Citera
2015-06-22, 20:55
Medlem
bithaxs avatar
Oboy
Citera
2015-06-22, 21:08
Medlem
MjaoTse-Bongs avatar
Säger Kinderägg här med. Och Coca Cola.
Citera
2015-06-22, 22:46
Medlem
Pattsons avatar
Fiskpinnar åt jag ofta som barn. Detta är nu utbytt mot riktig fisk. Dock har jag funderat på att köpa ett paket fiskpinnar för att se om det smakar lika bra idag.
Citera
2015-06-22, 23:35
Medlem
habilgerbils avatar
Äter inte kött längre så många barndomsklassiker så som köttfärssås, dillkött, gulasch osv ser väldigt annorlunda ut idag.

Sen är det väl mjölken. Jag är uppväxt i ett hem med enbart mini- (!) och lättmjölk men skulle aldrig få för mig att köpa det nu.
Citera
2015-06-23, 06:48
Medlem
Oboy och skogaholmslimpa... Totalt smaklöst i dagsläget jämfört med annat.
Citera
2015-06-23, 07:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
När man växer upp och får en viss typ av mat på ett speciellt sätt. köttfärsåsen som mamma laga är alltid den bästa. Hemmalagat är oftast kopplat till sin egna familjs sätt att krydda och tillaga maten. Vilket godis som brukade finnas på lördagar. Dryck på samma sätt.

Vad har ni idag valt bort eller bytt ut från det som ni vuxit upp med? vad var det som inte höll måttet?

Själv får jag nog säga köttfärsåsen. Den var nu i efterhand alldeles för vattnig. Sen har vi korv stroganoff som är så jäkla gott idag. Anledningen är nog densamma som ovan att den var lite för vattnig. Inte tillräkligt med grädde eller vad det nu är som ska göra den lite tjockare.
Vattnig köttfärssås och vattnig korv stroganoff, är ju hur enkelt som helst att fixa till.
Den ena med ge fan i att tillsätta vatten, den andra reda lätt.
Varför ska man välja bort nått av en anledning som är så enkel att fixa?

Annars är det väl bara godis som man inte äter idag som förr.
Citera
2015-06-23, 08:52
Medlem
MeanMEs avatar
All läsk i princip.
Drickor som Trocadero, Pommac mm smakar inte som de gjorde som barn.
Det är urvattnade kopior känns det som.
Finns en apelsinläsk jag kan köpa ibland som jag glömt namnet på just nu.
Cola går bara inte.

Mat, våfflor blir det väldigt sällan endast på ungarnas begäran, några gånger om året typ.
Pannkaka och fattiga riddare lika så.
Lövbiff äts aldrig numera annat än möjligen i wok.
Pepparbiff.
Strömming, blir sill i stället.
Krabba, tycker inte om smaken längre, tyckte det var gott som liten.
Potatisbullar, inget jag äter numera.
Pölsa.
Blodpudding.

Finns säkert massor jag glömt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här