Citat:
Ursprungligen postat av
daym
Att hitta en passion i livet kommer inte så jävla enkelt för vissa.
Jag kom fram till att bygga enorma modeller av krigsfartyg tog upp flera timmar om dagen för mig medans jag satt och drack vin, diskuterade modellfartyg på ett forum för entusiaster och lyssnade på musik i bakgrunden. Men jag skulle fortfarande inte säga att jag brinner för det, bara att det är någonting som jag kan fokusera på som inte innebär stillasittande framför datorn.
Min passion kom efter jag såg det och sa "wooow det vill jag bli/göra" jag var smått osäker om jag vågade överhuvudtaget starta/börja, det kanske inte går som önskat, spendera massa tid/pengar sen sluta, jag kanske bara lurar mig själv att detta är häftigt etc.
Slutade med att jag t.om chockade mig själv, enda och första gången jag lånade en bok var för att studera denna passion av min, t,om då hade jag i baktankarna att jag kanske tröttnar snart, men nope. Jag lyckades så bra och snabbt att jag insåg att inget var omöjligt sålänge man genuint kämpade för det
Denna passion gjorde mig mer medveten om mig själv, vem jag var, jag blev mer ärlig i mina egna tankar och insåg att allt som man gjort/gör i livet som anses vara bra är påhitt, såsom karriär/jobb/plugg/gymma(sånt som människor gör för att "vara bättre människor"), när man har sin genuina passion spelar inget annat roll, det spelar förstås roll, men inte så mycket så att det stör dig och det är då man inser vad livet egentligen handlar om. Tänk dig att allt du har försvinner, ditt hus/pengar/jobb/bil etc, vad har du kvar som inte kan försvinna?
Blev luddigt men min poäng är att vara ärlig med dig själv, låt inte andra bestämma ditt värde, för när andra bestämmer ditt värde så kommer det endast bestå av obetydliga saker som inte har en betydelse i den riktiga världen som väldigt få människor lever i...