2015-06-21, 13:36
Medlem
Hej

Jag undrar om man har bara banknamnet, betalningsmottagare samt IBAN och BIC, hur ska man veta viket bankkonto det r? Kan man omvandla det p ngon hemsida till ett vanligt bankkonto med cleringnummer och sdant? Kan man frga banken, vet dom? Eller vem vet?

MVH
Henrik
Citera
2015-06-21, 15:41
Medlem
Vlunds avatar
Nix, du mste ven ha kontonumret i IBAN-format. BIC/SWIFT talar endast om vilket kontor som kontonumret tillhr, vill jag minnas. Mottagaren kan dock ltt kolla detta genom att logga in i sin internetbank och klicka p "Information om kontot" eller liknande.
Citera
2015-06-21, 15:45
Medlem
Vlunds avatar
Oj, lste fel. Om du har IBAN och vet banknamnet borde du kunna f BIC/SWIFT genom att kontakta mottagarbanken. Tror inte det r hemliga uppgifter. Dremot kommer du med strsta sannolikhet inte att komma t kontonumret.
Citera
2015-06-21, 15:48
Medlem
Bokmasks avatar
Om jag fattar det rtt s r det ett internationell stt att se kontot.

Allts svensk konto har Iban/Bic med. Anvnd bara utlndsk betalning s hamnar pengarna rtt.
Senast redigerad av Bokmask 2015-06-21 kl. 15:52.
Citera
2015-06-21, 16:12
Medlem
xeroc81s avatar
Du kan ju bryta ner IBAN koden med tex den hr lnken http://www.xe.com/ibancalculator/
men hll i tanken att i kontonummret kan dom paddat / lagt till 0:or i brjan och slutet fr att f rtt lngd p strngen.
Citera
2015-06-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeroc81
Du kan ju bryta ner IBAN koden med tex den hr lnken http://www.xe.com/ibancalculator/
men hll i tanken att i kontonummret kan dom paddat / lagt till 0r i brjan och slutet fr att f rtt lngd p strngen.
Tack! Men jag skriv in min IBAN och fick kontonumret 03400105429 och transit number 20601, vad betyder detta? Kan jag nu fra ver pengarna som en vanlig verfring, vad r clereingnumret och kontonumret i s fall? Behver jag BIC? Ska det g att f fram ett bankkonto med IBAN och BIC fr transaktionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in