Citat:
Ursprungligen postat av
feminista
De flesta svenska män köper inte sex och troligen gör majoriteten av de som gjort det bara en gång. Det tyder de flesta undersökningar på.
Att det skulle finnas en ökad "öppenhet" för övergrepp mot kvinnor bland yngre män vet jag inget om. Men under mitt arbete med prostituerade kvinnor så beskrivs torsken mer som en medelålders man än en grabb i tjugoårsåldern. Jag tror eller vill tro att den yngre generationens män trots allt har mer respekt för kvinnor än den äldre generationen.
Och innan kommentaren kommer. Jag älskar sex och jag älskar män. De allra flesta respekterar kvinnor och är hyfsat jämställda. Det gäller även "gubbarna" (-;
Anledningen till att det främst är medelålders som köper sex är livsstilsbetonade. Dom har kommit i den åldern då dom kanske inte längre springer på krogen med vänner, och har inte tid att ragga på annat sätt. Många av dom är dessutom gifta och har välbetalda jobb. Så dels finns inte tiden, dom har växt ur livstilen och sedan finns också risken för att någon dom raggar upp ska bli efterhängsna. Detta, snarare än privatmoral, styr.
Jag tycker det är problematiskt och förminskande att sätta likhetstecken mellan att köpa sex och "övergrepp mot kvinnor". Tycker det är både förolämpande och infantiliserande. Det bygger dessutom i stor utsträckning på könsstereotypiskt tänkande.