2015-06-22, 19:34
Medlem
feministas avatar
De flesta svenska män köper inte sex och troligen gör majoriteten av de som gjort det bara en gång. Det tyder de flesta undersökningar på.

Att det skulle finnas en ökad "öppenhet" för övergrepp mot kvinnor bland yngre män vet jag inget om. Men under mitt arbete med prostituerade kvinnor så beskrivs torsken mer som en medelålders man än en grabb i tjugoårsåldern. Jag tror eller vill tro att den yngre generationens män trots allt har mer respekt för kvinnor än den äldre generationen.

Och innan kommentaren kommer. Jag älskar sex och jag älskar män. De allra flesta respekterar kvinnor och är hyfsat jämställda. Det gäller även "gubbarna" (-;
Citera
2015-06-22, 20:19
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Jag tror eller vill tro att den yngre generationens män trots allt har mer respekt för kvinnor än den äldre generationen.

En åldersfråga snarare än en generationsfråga. Medelålders män har generellt mer pengar att lägga. Om 20 år när dagens unga är medelålders är det de som kommer att stå för merparten av sexköpen i Sverige och grannländerna.
Citera
2015-06-22, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feminista
Att det skulle finnas en ökad "öppenhet" för övergrepp mot kvinnor bland yngre män vet jag inget om.

En uppgörelse mellan mig och en kvinna som vill tjäna pengar genom att suga min kuk är inget övergrepp, det är en affärsuppgörelse.
Citera
2015-06-22, 20:43
Medlem
Hermann666s avatar
Jag köpte sex första gången när jag var 20 år gammal och det var ca 25 år sedan. Har sedan köpt sex med oregelbundna mellanrum och alltid utomlands på resor. Det här är inte något man talar högt om i min bekantskapskrets av välbetalda akademiker men jag tror nog att siffran 10-15 % kan stämma.

Givetvis spelar utbudet stor roll för hur många sexköp som görs. Även innan sexköpslagen så var utbudet ganska klent i Sverige och därför fanns inte lika många möjligheter till sexköp som i till exempel Tyskland.
Citera
2015-06-23, 21:54
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
En åldersfråga snarare än en generationsfråga. Medelålders män har generellt mer pengar att lägga. Om 20 år när dagens unga är medelålders är det de som kommer att stå för merparten av sexköpen i Sverige och grannländerna.
Det tror jag med. När blir äldre blir man även luttrad och man orkar kanske inte lägga ner så mycket energi eller tid bara för att få knulla. Bättre då att betala för sig och sedan kunna lägga sin tid/energi på annat.
Sen kan det nog vara så att synen på företeelsen ändras när man blir äldre. När jag var 20 kunde jag aldrig tänka mig att betala för sex. Bilden av sexuella tjänster mot betalning hade jag fått från skola och våra vänsterinriktade journalister. För mig var det alltså tätt förknippat med gatuprostitution och slitna narkomaner i vulgära kläder. Lite senare med traffickingoffer. Idag har jag bildat mig en annan uppfattning baserat på egna erfarenheter och tycker såklart annorlunda.
Tror dock att de flesta har en negativ syn på prostitution pga media så 10-15% är nog en rimlig uppskattning.
Citera
2015-06-23, 22:56
Medlem
Hermann666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvasd
Det tror jag med. När blir äldre blir man även luttrad och man orkar kanske inte lägga ner så mycket energi eller tid bara för att få knulla. Bättre då att betala för sig och sedan kunna lägga sin tid/energi på annat.
Sen kan det nog vara så att synen på företeelsen ändras när man blir äldre. När jag var 20 kunde jag aldrig tänka mig att betala för sex. Bilden av sexuella tjänster mot betalning hade jag fått från skola och våra vänsterinriktade journalister. För mig var det alltså tätt förknippat med gatuprostitution och slitna narkomaner i vulgära kläder. Lite senare med traffickingoffer. Idag har jag bildat mig en annan uppfattning baserat på egna erfarenheter och tycker såklart annorlunda.
Tror dock att de flesta har en negativ syn på prostitution pga media så 10-15% är nog en rimlig uppskattning.

Precis, tar man till sig media så handlar prostitution alltid om sprutnarkomaner och traffickingoffer. Visst, det är en del av verkligheten men inte merparten av prostitutionen. Vi som har köpt sex på olika sätt i olika länder vet att verkligheten är betydligt mer komplex än så. Valet att sälja sex är väl aldrig ett förstahandsval men heller inte alltid ett sistahandsval. För många är det en väg till snabba pengar. Ibland handlar det om en studentska som knäcker extra på kvällarna eller en tjej från Rumänien som vill skaffa sig ett bättre liv. En del gör det enbart för pengarna och det tär hårt på psyket. Andra gillar sex och går verkligen in för sitt jobb och har kul samtidigt. Världen är inte antingen svart eller vit utan allt på en gång, dvs gråskala.
Citera
2015-06-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feminista
De flesta svenska män köper inte sex och troligen gör majoriteten av de som gjort det bara en gång. Det tyder de flesta undersökningar på.

Att det skulle finnas en ökad "öppenhet" för övergrepp mot kvinnor bland yngre män vet jag inget om. Men under mitt arbete med prostituerade kvinnor så beskrivs torsken mer som en medelålders man än en grabb i tjugoårsåldern. Jag tror eller vill tro att den yngre generationens män trots allt har mer respekt för kvinnor än den äldre generationen.

Och innan kommentaren kommer. Jag älskar sex och jag älskar män. De allra flesta respekterar kvinnor och är hyfsat jämställda. Det gäller även "gubbarna" (-;

Anledningen till att det främst är medelålders som köper sex är livsstilsbetonade. Dom har kommit i den åldern då dom kanske inte längre springer på krogen med vänner, och har inte tid att ragga på annat sätt. Många av dom är dessutom gifta och har välbetalda jobb. Så dels finns inte tiden, dom har växt ur livstilen och sedan finns också risken för att någon dom raggar upp ska bli efterhängsna. Detta, snarare än privatmoral, styr.

Jag tycker det är problematiskt och förminskande att sätta likhetstecken mellan att köpa sex och "övergrepp mot kvinnor". Tycker det är både förolämpande och infantiliserande. Det bygger dessutom i stor utsträckning på könsstereotypiskt tänkande.
Senast redigerad av griffen 2015-06-24 kl. 21:39.
Citera
2026-01-20, 14:16
Medlem
st33rs avatar
Jag är tveksam till siffran att 10% av svenska män skulle köpt sex .

Räknar man bör utlandsfödda och 55+ och äldre män som knullade en hora en gång 1962.. och tar resten. 3% kanske?

Siffrorna är uträknade efter ifall en man någon gång i livet gjort det en gång.

Men skulle man säga hur stor del av svenskfödda män som köpt sex regelbundet de senaste 20 åren.

Jag skulle gissa på sin höjd 1%.

Feminister (och möjligtvis kroniska sexköpare) vill gärna få det till att detta är ett typiskt manligt beteende.
Men jag har aldrig stött på nån man som ens antytt något om att horor skulle va ett alternativ.
Citera
2026-01-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag är tveksam till siffran att 10% av svenska män skulle köpt sex .

Räknar man bör utlandsfödda och 55+ och äldre män som knullade en hora en gång 1962.. och tar resten. 3% kanske?

Siffrorna är uträknade efter ifall en man någon gång i livet gjort det en gång.

Men skulle man säga hur stor del av svenskfödda män som köpt sex regelbundet de senaste 20 åren.

Jag skulle gissa på sin höjd 1%.

Feminister (och möjligtvis kroniska sexköpare) vill gärna få det till att detta är ett typiskt manligt beteende.
Men jag har aldrig stött på nån man som ens antytt något om att horor skulle va ett alternativ.

Det är mycket mer omfattande än du tror med tanke på alla thaimassagesalonger som poppat upp och liknande. Sedan var det uppe för några år sedan i något kriminalprogram med GW och där man från polisen uppskattade antalet sexköp i Sverige under ett år och det var galet mycket även om det fanns en osäkerhet och ett intervall mellan tummen och pekfingret.
Citera
2026-01-20, 18:18
Medlem
FindAways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Kan väl tillägga att mer officiella siffror för Tysklands del anger att 15-30 % av männen har köpt sex, medan organisationen Hydra som organiserar prostituerade menar att det i verkligheten handlar om upp till 75 %. Jag vet inte vilken siffra som stämmer, men det kan tänkas att Hydra kan göra en ganska bra uppskattning utifrån "kundstatistik"
Där är sanningen närmast
Impotenta kan ju inte annars högre siffra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här