2015-06-20, 12:49
Medlem
Har precis köpt en ny dator, en Asus, och batteriet är lite konstigt. Jag köpte datorn i onsdags. Är det så att man behöver ladda och ladda ur batteriet några gånger innan den får sin fulla kapacitet?

För vad jag sett på tester så ska min modell kunna få åtminstone 5 timmar på batteri.
http://www.notebookcheck.net/Asus-Tr....126964.0.html

Men nu får jag bara 2-3 timmar. Och ena sekunden står det två timmar, någon minut senare står det plötsligt tre timmar, så det går ju åt fel håll...

Konstigt?
Citera
2015-06-20, 13:36
Medlem
Nu säger den plötsligt 5 timmar... har jag fått en schizofren dator?
Citera
2015-06-20, 13:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Har precis köpt en ny dator, en Asus, och batteriet är lite konstigt. Jag köpte datorn i onsdags. Är det så att man behöver ladda och ladda ur batteriet några gånger innan den får sin fulla kapacitet?

För vad jag sett på tester så ska min modell kunna få åtminstone 5 timmar på batteri.
http://www.notebookcheck.net/Asus-Tr....126964.0.html

Men nu får jag bara 2-3 timmar. Och ena sekunden står det två timmar, någon minut senare står det plötsligt tre timmar, så det går ju åt fel håll...

Konstigt?

Batteritiden brukar sällan stämma på datorer .

Kolla i bios på inställningarna för batteriet .

Stänga av diverse tjänster och processer minskar strömåtgången samt givetvis avinstallera onödiga program . Uppdatera bios kan ibland hjälpa .

Kör på energisparläge .

Annars så ger ju den där nyinstallationen jag nämnde tidigare max strömkapacitet också .

Om du inte får ett bra svar av någon här som har en likadan dator som dig så har ju annars Asus supporten svaren .
Citera
2015-06-20, 13:57
Medlem
Men är det inte konstigt att det ena sekunden står 2 timmar och nästa sekund 5 timmar? Kan det vara för att batteriet är nytt?
Citera
2015-06-20, 13:59
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Nu säger den plötsligt 5 timmar... har jag fått en schizofren dator?

Ge den medicin !

Jag hade en gång en dator vars batteri betedde sig sådär och det var för att en livsförlängande egenskap som gjorde att den aldrig laddade 100% var inkopplad men efter urkopplande så fungerade det som det var tänkt . Samsung själva gjorde det och sa att det egentligen inte utgjorde någon skillnad .
Citera
2015-06-20, 16:58
Medlem
sommarlovs avatar
Det är Windows som gissar fel, beroende på hur mycket ditt system drar för stunden, blir det olika reservtider.
Inget att haka upp sig på...
Citera
2015-06-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är Windows som gissar fel, beroende på hur mycket ditt system drar för stunden, blir det olika reservtider.
Inget att haka upp sig på...

Mjo fast jag vill ju veta ungefär hur lång batteritid jag har på datorn...
Citera
2015-06-20, 17:32
Medlem
1FFs avatar
De från tillverkaren medföljande energihanterings programmen kan ibland störa Windows d.o så avinstallera det så kanske det löser sig .
Citera
2015-06-21, 09:07
Medlem
PeterNosters avatar
Det kan ta upp till 5 i och urladdningar innan batteriet kommer upp i full kapacitet. Bör inte laddas ur helt eller laddas upp fullt för längre livslängd men det kanske kontrolleras av laddaren.
Citera
2015-06-21, 09:20
Medlem
poxers avatar
Ladda ner HWmonitor och kolla wear level på batteriet, är den bara på några procent är det inget fel på batteriet. Tillverkarens uppskattade batteritid är troligtvis vid minimal användning.
Citera
2015-06-21, 22:06
Medlem
Tack för all hjälp! Batteriet börjat stabilisera sig på ca 5 timmar nu.
Citera
2016-02-11, 23:30
Medlem
Utopiantoss avatar
Batteriet bevaras bäst om man tar ut det och använder strömsladden. Vill man inte det så är det bästa att ladda upp batteriet till valfri nivå och sedan dra ur strömsladden och låta batteriet minska i styrka till valfri nivå. Upprepa hela tiden.

Man behöver inte tänka på det så mycket, utan dra ur sladden ungefär när laddningen är på max, och sätt i den igen innan datorn dör. Det sämsta man kan göra är att alltid ha i strömsladden. Det skadar batteriet i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in