2015-06-19, 01:38
Medlem
Köpte just ett par Bluetooth hörlurar för 700 spänn och blev irriterad när det bara fanns en usb-micro chipp sladd utan den delen som man stoppar i väggen. Samma med ett extraladdnings-batteri som jag köpte till telefonen. Så nu har jag 4 prylar som helst behöver laddas samtidigt men kan bara ladda en åt gången genom vägguttag.

Brukar det va så på prylar nu för tiden? Isåfall måste man ju gå och köpa kompletta delar till laddare för varje teknisk grej man köper om man inte har möjlighet till att ladda genom dator på resande fot.

Jag är sämst på allt som har med teknik och it att göra, så irriterande svar och nedlåtande människor får gärna hoppa till en annan tråd utan att kommentera här. I övrigt så undrade jag bara rent generellt, i irritation.
Citera
2015-06-19, 02:33
Medlem
Det är väl både miljötänk samt snålhet blandat i en enda salig sörja? Meningen är väl att det ska fasas ut att man skickar med en USB-baserad laddare till varje liten produkt som laddas via USB?
Citera
2015-06-19, 04:34
Medlem
Har du ingen dator? En modern dator brukar ha flera usb portar du kan ladda dina prylar med.
Citera
2015-06-19, 05:25
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Det är väl både miljötänk samt snålhet blandat i en enda salig sörja? Meningen är väl att det ska fasas ut att man skickar med en USB-baserad laddare till varje liten produkt som laddas via USB?
Detta.

Jag vet inte hur gammal du är TS, men vi som är lite äldre minns tiden när man hade ca hundra olika laddare hemma.

Den här kanske kan vara intressant?
http://www.staples.se/strom-sladdvin...FcHbcgodsY0E7Q
Citera
2015-06-19, 09:40
Medlem
höbaböbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Detta.

Jag vet inte hur gammal du är TS, men vi som är lite äldre minns tiden när man hade ca hundra olika laddare hemma.

Tiden innan usb. "3310 säger du, vänta ska jag kolla i lådan" 10 minuter senare: "Nä, hittar ingen"...
Citera
2015-06-19, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har du ingen dator? En modern dator brukar ha flera usb portar du kan ladda dina prylar med.

Jo det har jag. Men jag vill gärna inte behöva ha den stå på om nätterna bara för att kunna ladda hörlurar och batterier. Så som jag skrev så är jag ibland inte hemma på ett tag och har då inte datorn med mig och använder istället mobilen som dator. Jag fattar att jag kan ladda genom datorn. Det va mer själva grejen att det kändes väldigt opraktiskt att behöva ha en dator för att kunna använda en annan produkt man köpt..

Citat:
Detta.

Jag är inte så så gammal men minns det också. Tack så mycket! Ska genast inskaffas!
Citera
2015-06-19, 12:11
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Mjaa. Snarare är det bara snålhet, men det låter bättre att säga att de gör det för miljöns skull.

Svensson får ju halvribba så fort de hör miljöbullshit, så inte konstigt att tillverkarna spelar på det.
Citera
2015-06-19, 14:00
Medlem
det är ett EU direktiv att alla fabrikat av mobiltelefoner skall kunna laddas med samma laddare i framtiden. avsikten är att minska mängden mobilskrot, vilket borde vara bra för miljön

Med vänlig hälsning
t
Citera
2015-06-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
det är ett EU direktiv att alla fabrikat av mobiltelefoner skall kunna laddas med samma laddare i framtiden. avsikten är att minska mängden mobilskrot, vilket borde vara bra för miljön

Med vänlig hälsning
t

Jag menar ju inte att det borde vara olika sorters laddare till olika prylar. Det är praktiskt med usb och micro chip, men dom kunde gärna skicka med en löstagbar del som kan koppla ihop sladden med vägguttaget och isåfall ta en extra slant för det istället...
Citera
2015-06-19, 16:15
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:

Precis, jag har tom. en ficklampa som laddas via datorns usb.

Kollar man runt lite så hittar man massor med portar, de flesta tv har, precis som kabeltv-burkar mm. Tyvärr inte alltid de är kompatibla, jag var i nöd en gång på ett hotell men tv'n vägrade ladda min iphone...
Citera
2015-06-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
och det går ju "jättesnabbt".....
Citera
2015-06-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Precis, jag har tom. en ficklampa som laddas via datorns usb.

Kollar man runt lite så hittar man massor med portar, de flesta tv har, precis som kabeltv-burkar mm. Tyvärr inte alltid de är kompatibla, jag var i nöd en gång på ett hotell men tv'n vägrade ladda min iphone...

Fortfarande smått efterblivet att vara beroende av en annan teknisk pryl för att kunna ladda tycker jag.. som jag som oftast inte är hemma eller inne på dagarna så då skulle Tv:n isåfall behöva stå på under natten för att ladda de andra grejerna. Samma princip som nån skrev med datorn. För det tar ju inte direkt en halvtimme att ladda genom usb 😆

Citat:
Ursprungligen postat av BlodigtSnor
och det går ju "jättesnabbt".....
Exakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här