2015-06-18, 18:32
Medlem
Koljarovs avatar
Katten har sedan några månader slutat äta blötfoder och när vi ger den detta så slickar den bara i sig såsen och lämnar köttet.
Sedan äter den mängder med torrfoder istället.
Det blir ju billigare förstås men jag funderar på om han kan ha blivit känslig i magen eller liknande eftersom han brukade älska blötfoder.

Så min antagligen korkade fråga är om en katt får i sig alla näringsämnen den behöver av torrfoder och om det är nyttigt för mag-och tarmsystemet att alltid äta torrfoder?
Alltså om den kan få förstoppning av den (antar jag) fiberrika kosten.
Citera
2015-06-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Katten har sedan några månader slutat äta blötfoder och när vi ger den detta så slickar den bara i sig såsen och lämnar köttet.
Sedan äter den mängder med torrfoder istället.
Det blir ju billigare förstås men jag funderar på om han kan ha blivit känslig i magen eller liknande eftersom han brukade älska blötfoder.

Så min antagligen korkade fråga är om en katt får i sig alla näringsämnen den behöver av torrfoder och om det är nyttigt för mag-och tarmsystemet att alltid äta torrfoder?
Alltså om den kan få förstoppning av den (antar jag) fiberrika kosten.

Beror väl på vad det är för torrfoder, finns bra alternativ och sämre
Citera
2015-06-18, 19:21
Medlem
Ta bort torrfodret om du vill att katten ska äta blötmaten. Det är bra att den slickar i sig såsen, vätskebrist är vanligt när katter äter torrfoder.
(FB) Stora tråden om kattmat.
Citera
2015-06-18, 20:16
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Torrfoder är junkfood, sluta ge det helt enkelt och läs gärna tråden som Lacrima länkade till.

Sluta ge våtfoder med sås, köp i form av färs i stället.

Alternativt gör du som man gör med småbarn: tag en gaffel, mosa och gegga ihop.
Citera
2015-06-18, 23:48
Medlem
Nu dör dom inte av torrfoder ( så ofta) dock är det inte bästa alternativet, undvik maten på ICA typ Pussi och Mjau o dom.. ju mindre spannmål desto bättre ska du byta matt fasa över under minst en vecka.

Frys in småbitar av blötfodret och ge då och då mosat som sades för få katten äta det igen.. ev byt märke...
Citera
2015-06-19, 00:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Nu dör dom inte av torrfoder ( så ofta) dock är det inte bästa alternativet, undvik maten på ICA typ Pussi och Mjau o dom.. ju mindre spannmål desto bättre ska du byta matt fasa över under minst en vecka.

Frys in småbitar av blötfodret och ge då och då mosat som sades för få katten äta det igen.. ev byt märke...

Torrfoder har hur många nackdelar som helst och även om det inte är direktverkande dödligt gift, kan vi väl vara överens om att det ger urinsten, övervikt, diabetes osv. Det är alltid en massa kolhydrater i som belastar kattens matsmältning med något den inte behöver, plus att avsaknaden av vatten ger kronisk uttorkning. Enda fördelen är att det är bekvämt. Finns mycket info i tråden (FB) Stora tråden om kattmat.

Mjau är bra mat, svensk dessutom. Speciellt deras tetror är bra, anka och kattungematen med lamm som man lika gärna kan ge till vuxna katter. I det här fallet skulle deras 635 g burkar passa bra, den har en rätt lös konsistens. Jag rekommenderar Kött och Kalkon som inte innehåller vare sig spannmål eller fisk.

Maten på djuraffärer är otroligt mycket dyrare men för den skull inte bättre. Läser man på de pyttesmå jättedyra påsarna ser man att de oftast innehåller spannmål eller andra utdrygande ingredienser.
Citera
2015-06-19, 02:23
Medlem
Köp Iams chicken till din katt, det säljs i djuraffär. Finns både som torrfoder och blöt. Billig och mycket bra kattmat. Katten kommer äta mindre då det är så näringsrikt. Detta ger då även resultat i andra änden där det kommer ut mindre som dessutom inte luktar lika illa. Mina katter har ätit det, framförallt torrfodret, de senaste 27 åren och mått utmärkt. Ingen övervikt, urinsten eller annan sjukdom som mat kan ge. Att katten dessutom får finare päls får du (katten) som en ren bonus och borgar för att maten är bra!
Citera
2015-06-19, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
... kattungematen med lamm ...
Naturlig mat för en katt?
Citera
2015-06-19, 06:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Köp Iams chicken till din katt, det säljs i djuraffär. Finns både som torrfoder och blöt. Billig och mycket bra kattmat. Katten kommer äta mindre då det är så näringsrikt. Detta ger då även resultat i andra änden där det kommer ut mindre som dessutom inte luktar lika illa. Mina katter har ätit det, framförallt torrfodret, de senaste 27 åren och mått utmärkt. Ingen övervikt, urinsten eller annan sjukdom som mat kan ge. Att katten dessutom får finare päls får du (katten) som en ren bonus och borgar för att maten är bra!

Du har fortfarande kvar dina idéer om att IAMS skulle vara så bra, fast jag tror du har läst uträkningarna i den citerade tråden, där vi visat hur stor del av maten som består av de skadliga kolhydraterna. Dessutom fuskar med att få proteininnehållet att se högt ut genom att maten innehåller endast 8 % vatten, övriga torrfoder innehåller 10 %. Du har också mycket märkliga idéer om att minskad bajsvolym och lukt skulle betyda att maten är bra, själv ser jag det som ett bevis på att maten pajar tarmens normala funktion. Dessutom jagar dina katter och skaffar sig själva det nyttigaste en katt kan äta.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Naturlig mat för en katt?
Det finns inte råtta och småfågel med hull och hår på burk att köpa (ännu). Lammkött är ett bra substitut och funkar för katter med känsliga magar. Det har inte heller visat sig dåligt för katter att äta gris och ko. Det är helt andra saker som gör kattmaten dålig, som kolhydratinnehåll och den låga vattenhalten i torrfoder.
Citera
2015-06-19, 07:00
Medlem
Det är socker i såsen. Massor av skit i djurmat då ägaren vill se katten matglad på sopor.
Be om lite "avfall" från en slaktare/butik och koka till det.
Citera
2015-06-19, 07:22
Medlem
Jag menar att torrfodret Pussi och Mjau är av sämre art blötmaten är helt ok.

Och det är bättre att katten äter någonting än ingenting, man får prova sig fram och hitta en mat som passar (dock stegvis så inte magproblem uppstår).
Torrfodergivan får man anpassa litet mer än blötfoder.

Barf är det ultimata, man kan dessutom köpa frysta möss i djuraffärer.
Citera
2015-06-19, 09:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Det är socker i såsen. Massor av skit i djurmat då ägaren vill se katten matglad på sopor.
Be om lite "avfall" från en slaktare/butik och koka till det.
Det är en liten mängd socker som sätter färg på maten och det ingår inte i alla sorter, läs på förpackningen.

Slaktavfall är jättebra mat, men man måste läsa på ordentligt. BARF kallas det (googla eller sök på forumet) och ska ges rått, inte kokt. Det är krångligt att få näringsvärdena rätt. Bl a måste en stor andel hjärta ingå eftersom det innehåller det helt livsviktiga ämnet taurin. Dessutom ben, finmalda eller i form av benmjölspulver för livsmedelsbruk.

Burkmaten är berikad med den speciella sammansättning som katter behöver. (därför ska man inte ge katter hundmat). Håller man sig till våtfoder (som likt all kattmat består av slaktavfall) är man på säkra sidan.

Kycklinghjärta är en nyttig storfavorit här hemma som jag brukar ge emellanåt, finns på bl a Willys i disken för färsk kyckling. Kycklingvingar (ej lår) kan man ge råa som de är, bra för tänderna. Det är inget man ska ge varje dag, men är ett utmärkt tillskott för oss som inte orkar barfa seriöst.

Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Jag menar att torrfodret Pussi och Mjau är av sämre art blötmaten är helt ok.

Och det är bättre att katten äter någonting än ingenting, man får prova sig fram och hitta en mat som passar (dock stegvis så inte magproblem uppstår).
Torrfodergivan får man anpassa litet mer än blötfoder.

Barf är det ultimata, man kan dessutom köpa frysta möss i djuraffärer.

Okej men då fattar jag och vi är i stort sett ense.

Men Lidls torrfoder är topptestat och rankades tvåa i ett stort test, kostar 20 spänn paketet. Man kan ju då förstå vilka överpriser det är på de dyrare märkena.

Jag tror inte Lidls våtfoder är sådär vidare, det är ärtor och morötter i en del av burkarna. Men hellre det än hydrolyserat växtextrakt och vegetabilisk biprodukt som finns i många av de dyra småpåsarna i andra affärer. Jag brukar köpa nån enstaka burk ibland när jag handlar på Lidl och kattmaten är slut. Det verkar inte smaka särskilt gott men de är vana att äta vad som serveras, ärterna och morötterna blir dock kvar på fatet.

(Jag är f ö en fan av Lidls hudvård och mycket annat i den butiken som är kvalitetsvaror men med konstiga märken och förpackningar. Köpte t ex dag- och nattkräm för 40 spänn per burk och den är likvärdig de som kostar 2-300 eller mer. Handkrämer för 12 kr är helt suveräna, likvärdiga apotekets för 60-70 kr. Hallonsylten är nog den godaste burksylt jag ätit och kostar 10 kr. Peston, mmm jättegod! Deras chips och andra snacks är också tokbilliga och jättegoda, för att nu ta några exempel.)

Friskies, Whiskas, Eldorado mm är torrfodermärken man absolut inte ska köpa. De är väldigt salta och har för lågt innehåll av vissa viktiga ämnen såsom taurin och fett (fett är viktigt för katter)

Man ska naturligtvis inte svälta katten, men det verkade ju som den här kissen åt såsen i våtfodret och då tror jag han kommer att äta ifall man mosar maten. Stegvis uttrappning kan vara klokt att göra om man har en kisse med magproblem. Själv har jag alltid bytt foder hej vilt och kissarna har inte fått diarré eller andra problem, men det kan ju bero på att de är vana omväxlande mat. Jag tror det blir mer matglädje på det viset också.

Mina kissar är ju utekatter och kan jaga själva, men jag har flyttat och i det här området verkar det vara ont om byten. I vart fall har jag inte fått en enda "present" och den här årstiden brukar det vara en storråtta per dag. (kanske beror på den kalla våren att det är bytesbrist?)

Kanske överraskar jag dem med en tinad mus nån dag. Kul att se reaktionen om inte annat.

Tror du redan vet det mesta jag skriver här, Sana, men det kanske läses av andra.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-06-19 kl. 09:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in