2015-06-18, 15:17
Medlem
Så jag vann en liten tävling för cirka 6 månader sedan (en tshirt och lite klistermärken var vinsten), nu fick jag hem den för ett par dagar sedan och ett brev från tullen som säger att jag skall betala 207kr i moms.

'Värdet' är tydligen 24USD för sakerna och sedan 50USD för frakten, låter jävligt högt tycker jag men frågan jag har är skall jag verkligen betala skatt på något jag vunnit i en tävling med så litet värde? Går det överklaga något som detta? Funderar på att skicka tillbaka skiten, blir fan arg när jag tänker på mängden jag måste betala. Kunde lika gärna betalat någon för att få en print på en tshirt själv istället.
Citera
2015-06-19, 08:17
Medlem
gniff754s avatar
Tullbeslut skall gå att få omprövade. Om det sen är formellt riktigt att det måste betalas tull på en vinst från ett företag i utlandet vet jag inte, enklast borde väl vara att försöka ringa tullverket och fråga för att veta om det är lönt att begära omprövning.

Vad jag förstått så har tullen tröttnat på att många utländska företag skriver gåva/varuprov i tulldeklarationen trots att det inte är det, och därför utgår från att det rör ett köp.
Citera
2015-06-21, 22:43
Medlem
Korta svaret är att du ska betala moms och tullavgift för värdet av "gåvorna/vinsten". Om beloppet är skäligt eller inte kan jag inte bedöma. Ett beslut bör gå att överklaga. Till exempel så kan du skicka ett brev till Tullverket och med länkar till butiker som säljer motsvarande varor och sedan få dem att justera värdet.
Citera
2015-06-22, 16:55
Medlem
Tack för svar, skall ta och ringa dom. Tycker bara det känns korkat att jag skall betala mer än värdet av min vinst i moms. Ger en bitter smak.

Om det är som du säger gniff tycker jag dom kan dra åt helvete, skall jag behöva lida för att någon annan försöker fuska? Fuck that.
Citera
2015-06-22, 19:30
Medlem
skippers avatar
Är det helt orimligt att tycka att vinstutsändaren skall ta höjd för frakt och tull, även om den skiljer sig både mellan delstater, nationer och regioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in