• 1
  • 2
2015-06-18, 12:01
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Hej!

Behöver lite backup på en situation som uppstått.

Var på arb.intervju förra veckan, redan efter den intervjun så kändes allting så himla fel, ren magkänsla. Jag insåg att jag inte kommer passa in där i längden och att företaget var väldigt hierarkiskt uppbyggt. Cheferna hade egna kontor och resterande satt 0,5 m ifrån varandra på ett öppet kontorslandskap. Ingen snackade med varandra och bara stirrade sig blinda i skärmen - fick en slavkänsla över det hela.

Utöver det så kommer jag få syssla med sådant jag gjorde under mitt första halvår när jag började på mitt nuvarande jobb, dom betonade också att det tar tid att klättra i "trappstegen" etc, kändes väldigt omotiverat att höra det när jag redan efter nästan 3 år på mitt nuvarande jobb avancerat framåt och leder mindre projekt själv etc.

Fick i måndags reda på att jag gått vidare i nästa urvalsprocess och dom skulle kontakta mig i dagarna. Jag känner redan nu att jag har det bättre på mitt nuvarande jobb, med mitt egna kontor, arbetsuppgifter och en stämning på jobbet som verkar vara mer avslappnad än denna arbetsplatsen jag hade intervju på.

Min fråga till er: Hur tackar jag nej till en vidare process på ett bra och acceptabelt vis?

Vill inte ta mycket mer av deras eller min tid. Har inte skrivit på några papper etc.

Om ni undrar vad det är för yrkesområde: Ingenjörsbranschen.
Senast redigerad av Cocaine-Cowboy 2015-06-18 kl. 12:05.
Citera
2015-06-18, 12:10
Medlem
SYSTEMexes avatar
Skriv ett mail och säg att du inte längre är intresserad av tjänsten då den inte uppfyllde dina förväntningar.

Rakt och ärligt, klart slut.
Citera
2015-06-18, 12:36
Medlem
"Tack för att ni visar intresse för mig, jag måste tyvärr meddela att tjänsten hos er är inte längre aktuell för mig, (INSERT MOTIVATION), men jag tackar ödmjukast för visat intresse och önskar er all lycka i framtiden!"
Citera
2015-06-18, 12:52
Medlem
bombaccis avatar
Jag tycker ogras svar var bra. Om du inte alls har tänkt att söka dit igen så kan du ju kortfattat motivera varför. Inget du behöver göra men det är bra när företag får veta vad som är fel.De som jobbar där vågar förmodligen inte säga det men om du skriver så kanske de får en tankeställare i alla fall.

Dock tror jag de mest kommer tänka "jahapp, då går vi vidare med de där fem andra kandidaterna istället". De lär inte slita sitt hår och gråta hela kvällen direkt
Citera
2015-06-18, 15:40
Medlem
Flaskhalsats avatar
Ring inte mig, jag ringer er.
Citera
2015-06-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0gras
"Tack för att ni visar intresse för mig, jag måste tyvärr meddela att tjänsten hos er är inte längre aktuell för mig, (INSERT MOTIVATION), men jag tackar ödmjukast för visat intresse och önskar er all lycka i framtiden!"

Intressant omvänd variant på "Tack för visat intresse men vi har gått vidare med annan sökande, vi behåller gärna ansökan för ev framtida behov"
Citera
2015-06-18, 17:42
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Hej!

Tack för ett trevlig möte sist!

Jag måste tyvärr meddela att jag inte längre har möjlighet att ta jobbet.

Jag hoppas ni hittar bra person till platsen och vill tacka för att ni gav mig chansen att komma på intervju.

Ha det bra,
X
Citera
2015-06-18, 18:50
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Hej!

Tack för ett trevlig möte sist!

Jag måste tyvärr meddela att jag inte längre har möjlighet att ta jobbet.

Jag hoppas ni hittar bra person till platsen och vill tacka för att ni gav mig chansen att komma på intervju.

Ha det bra,
X
Säkert tillräckligt, men samtidigt rätt mesigt att inte motivera att det är hos dem felet ligger. Nu låter det som att du fått förhinder och det stämmer inte riktigt.
Citera
2018-01-17, 19:27
Medlem
(Lånar denna tråd istället för att skapa en ny)

Var på en intervju före jul och har nu blivit erbjuden jobbet. Lönen jag blev erbjuden är för mig en drömlön, arbetsuppgifterna nästan samma som jag jobbar med idag.

Men av några anledningar så säger magkänslan att jag borde tacka nej. Jag trivs just nu på mitt nuvarande jobb, har nyss blivit befordrad, har all den frihet jag behöver(komma och gå lite som jag vill), och har ett inflytande hos folk.

Så frågan är, hur tackar jag nej utan att bränna mina broar med det nya företaget? Då jag inte vet om jag eventuellt vill jobba där i framtiden...

Svårigheten är också att den som intervjuade mig är en gammal kollega, en privat bekant, och en granne till mig(som grädde på moset), så jag vill ju inte heller förstöra den ex-kollega-bekant-granne relationen heller.

Tips?
Citera
2018-01-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
(Lånar denna tråd istället för att skapa en ny)

Var på en intervju före jul och har nu blivit erbjuden jobbet. Lönen jag blev erbjuden är för mig en drömlön, arbetsuppgifterna nästan samma som jag jobbar med idag.

Men av några anledningar så säger magkänslan att jag borde tacka nej. Jag trivs just nu på mitt nuvarande jobb, har nyss blivit befordrad, har all den frihet jag behöver(komma och gå lite som jag vill), och har ett inflytande hos folk.

Så frågan är, hur tackar jag nej utan att bränna mina broar med det nya företaget? Då jag inte vet om jag eventuellt vill jobba där i framtiden...

Svårigheten är också att den som intervjuade mig är en gammal kollega, en privat bekant, och en granne till mig(som grädde på moset), så jag vill ju inte heller förstöra den ex-kollega-bekant-granne relationen heller.

Tips?
Sökte du själv jobbet eller blev du kontaktad? Besvärlig sits....
Citera
2018-01-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Sökte du själv jobbet eller blev du kontaktad? Besvärlig sits....

Sökte själv jobbet, pga mest för se vad det är för slags jobb, men också för att se om man kunde få upp sin lön
Citera
2018-01-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Sökte själv jobbet, pga mest för se vad det är för slags jobb, men också för att se om man kunde få upp sin lön

Där har du det.
Tack för visat intresse men tyvärr matchar inte lönen vad jag hade förväntat mig.
Höjer dom 10K kanske du tänker om?

Jag har ärligt svarat andra meningen flera gånger och svaret har oftast blivit att dom egentligen sökte någon med lägre kompetens men hoppades på att jag skulle nappa med lägre lön (typ 5-10K mindre). Tyvärr vet alla (många) att beskrivningar och annonser inte är samma sak som sanningen.
Senast redigerad av _x3m_ 2018-01-17 kl. 22:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in