2015-06-18, 20:36
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Märkte precis att jag betalar 25 kr i månaden för mitt SEB "Enkla vardagen" bankkonto. Har gjort det i flera år tydligen.

Utöver det betalar jag 250 kr per år för bankkort Visa. Totalt alltså 550 kr per år.

Finns det billigare alternativ?

Errhm, jag har själv SEB och enkla vardagen. Betalar 25 kr i månaden, och då ingår årsavgiften för VISA bankkort. Enligt hemsidan så ska Visa Bankkort vara en av tjänsterna som ingår. Du borde inte behöva betala 250 kr extra för det. Så jag skulle rekommendera att du pratar med banken om det.

Ska du behålla SEB men komma billigare undan, så kan du nog satsa på Maestro istället för Visa. Känner en som har Maestro och övriga tjänsten i Enkla Vardagen (dock ej Visa). Hon betalar tydligen 15 kr i månaden.
Citera
2015-06-18, 20:38
Medlem
Men frågan är hur man kan vara så jävla snål ? Vem bryr sig om ynka 25kr månaden ?

Jag tycker de är värt. Och man kan även skaffa sig ett Mastercard gratis.
Citera
2015-06-18, 22:54
Medlem
Folk borde hålla käften i denna tråden, 25kr är inte mycket men det är principen och 25kr från varje konto blir mycket pengar för något som inte kostar banken skit.

Varje svensk blir rövknullad av bankerna dagligen.
Senast redigerad av KalleKofot 2015-06-18 kl. 23:08.
Citera
2015-06-18, 22:59
Medlem
sucuks avatar
Tycker man att folk skall hålla käften så blir det inte mycket av den där principen eller hur?

häradssparbanken verkar för övrigt vara enda banken som har helt fria bastjänster, dvs debitkort, konto, internetbank med möjlighet att betala räkningar.
Citera
2015-06-19, 00:11
Medlem
Spyrrans avatar
Det värsta är väl inte 25 kr i månaden, utan att TS "tvingas" betala 250 kr extra per år för något som ska ingå i Enkla Vardagen (25 kr i månaden, 300 kr om året). Alltså VISA-kortet i detta fallet. Jag själv skulle ha blivit förbannad över en sådan grej, och det handlar inte om snålhet.

Finns som sagt en del "gratisalternativ" om man vill ha ett bankkonto, internetbank samt någon form av bankkort. Men jag skulle nog i första hand kontakta SEB angående den där extra avgiften på 250 kr om året, om de envisas med den, så skulle jag garanterat byta bank.
Citera
2015-06-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Folk borde hålla käften i denna tråden, 25kr är inte mycket men det är principen och 25kr från varje konto blir mycket pengar för något som inte kostar banken skit.

Varje svensk blir rövknullad av bankerna dagligen.

Vadå från varje konto ? Jag har 7 olika konton och jag betalar 25 kr bara. Skit i och betala och spara pengarna under madrassen ist. Hatar snålkukar.
Citera
2015-06-19, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Skandiabanken är gratis. De har även betal/kreditkort utan årsavgift.

Betalkort 20 kr/mån, kreditkort ingen månadskostnad men uttagsavgifter, ränta och inkomstkrav. Dessutom kunde OP inte ha kreditkort.

Hur svårt är det att läsa egentligen?
Citera
2015-06-19, 10:51
Medlem
Tror det är väldigt svårt att få något "gratis" när det gäller banker - de är ute efter att tjäna pengar - sedan kan man ju givetvis se runt och se vad du får ut mest av.
Citera
2015-06-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Betalkort 20 kr/mån, kreditkort ingen månadskostnad men uttagsavgifter, ränta och inkomstkrav. Dessutom kunde OP inte ha kreditkort.

Hur svårt är det att läsa egentligen?

När jag skaffade det som Skandiabanken idag kallar visa betalkort så hette det Skandiabanken betal- och kreditkort. Förr betydde i a f betalkort ett kort där köpen kommer samlade på en faktura månadsvis i efterhand. Kreditdelen är då att man inte betalar hela fakturan utan skjuter upp betalningen. Fast de har visst bytt namn på kortet, men vad jag vet så fungerar det likadant fortfarande.

Missade att TS inte kunde ha kreditkort (eller betalkort antar jag). Santander kanske redan nämnts, men där har jag i a f ett gratis bankkort.
Senast redigerad av Hominem 2015-06-19 kl. 10:55.
Citera
2015-06-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Errhm, jag har själv SEB och enkla vardagen. Betalar 25 kr i månaden, och då ingår årsavgiften för VISA bankkort. Enligt hemsidan så ska Visa Bankkort vara en av tjänsterna som ingår. Du borde inte behöva betala 250 kr extra för det. Så jag skulle rekommendera att du pratar med banken om det.

Ska du behålla SEB men komma billigare undan, så kan du nog satsa på Maestro istället för Visa. Känner en som har Maestro och övriga tjänsten i Enkla Vardagen (dock ej Visa). Hon betalar tydligen 15 kr i månaden.

Det står att MasterCard ingår. Jag hade visserligen MasterCard med kredit som jag inte betalade. Så nu har jag alltså ett Visakort som jag betalar utöver Enkla vardagen, vilket är helt onödigt. Men då det är betalt året ut kan jag lika gärna vänta med att byta, alternativt fixa ett sådant Mastercard till nästa år istället.

http://seb.se/privat/betala/enkla-vardagen
Citera
2015-06-22, 00:00
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Det står att MasterCard ingår. Jag hade visserligen MasterCard med kredit som jag inte betalade. Så nu har jag alltså ett Visakort som jag betalar utöver Enkla vardagen, vilket är helt onödigt. Men då det är betalt året ut kan jag lika gärna vänta med att byta, alternativt fixa ett sådant Mastercard till nästa år istället.

http://seb.se/privat/betala/enkla-vardagen

Du valde förstås att INTE läsa "Det här får du med Enkla vardagen" när du ändå var på hemsidan och läste? Där står det att följande ingår: privatkonto, Bankkort Visa, Enkla sparkontot, Bank på telefon, självbetjäning, Personlig service dygnet runt samt Kostnadsfritt tillval: SEB:s MasterCard.

Visakortet ska alltså ingå. Om du betalar extra för det, så borde du verkligen prata med banken så fort som möjligt. För du ska få det inkluderat i Enkla Vardagen.
Citera
2015-06-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Du valde förstås att INTE läsa "Det här får du med Enkla vardagen" när du ändå var på hemsidan och läste? Där står det att följande ingår: privatkonto, Bankkort Visa, Enkla sparkontot, Bank på telefon, självbetjäning, Personlig service dygnet runt samt Kostnadsfritt tillval: SEB:s MasterCard.

Visakortet ska alltså ingå. Om du betalar extra för det, så borde du verkligen prata med banken så fort som möjligt. För du ska få det inkluderat i Enkla Vardagen.

Bra att du märkte det. Har meddelat dem nu får se vad de säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in