2015-06-17, 20:45
Medlem
Någon som har en erfarenhet av om man kan lyckas ta ut högre andrahandsuthyra för lägenheter om man hyr ut till företag jämfört med till privatpersoner?
Kanske inte alla brf:er godkänner att man hyr ut till företag?

Att hyra ut med kortare uthyrningperioder, typ en vecka åt gången via t.ex. Air Bnb, kan ju generera mycket högre månadsintäkter än att hyra ut längre perioder. Detta vet jag dock att många föreningar inte godkänner.
Men finns det inte några företag man kan hyra ut sin lägenhet till och att dessa företag i sin tur hyr ut lägenheten till olika privatpersoner? Och att man på så sätt kan komma runt föreningens regler kring att ej hyra ut korttidsuthyrning, eftersom företaget står på hyreskontraktet?

Jag vill helt enkelt bara hitta ett sätt att kunna ta ut högre hyra.
Några tips?
Citera
2015-06-17, 23:34
Medlem
MrChows avatar
http://www.itbostad.se/

Rent juridiskt kan du ta ut vilken ockerhyra du vill om du hyr ut till företag.
Citera
2015-06-18, 06:14
Medlem
Inaniss avatar
Nej, bara för att du hyr ut till ett företag så är det inte fritt fram för dom att hyra ut i tredje hand. Det kan ju vara svårare för föreningen att visa dock eftersom med ett företag kan det bo olika personer från företaget i lägenheten.

Sen finns det föreningar som sätter krav om du ska hyra ut till företag, om du alls får i din förening. Exempelvis att den ska vara tjänstebostad för en viss person som ska godkännas av föreningen först. Du får kolla reglerna i just din förening.
Citera
2015-06-18, 16:50
Medlem
Men är det någon som testat detta?
Verkar det som att det rent allmänt går att få ut högre hyror av företag än privatpersoner?

Min förening godkänner att jag hyr ut till företag.
Citera
2015-06-18, 16:53
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Jag har gjort det, jag tog ut en rejält saftig hyra för en etta i Stockholm. Ungefär dubbelt vad den kostade mig inklusive allt.

Företagen är också mönsterhyresgäster och betalar hyrorna i förskott. De kommer inte heller och ska stämma dig för överhyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in