• 1
  • 2
2015-06-17, 17:34
Medlem
mrshylocks avatar
Forsksning vid akademiska sjukhuset vi vid Uppsala universitet har, mot tidigare ansetts, påvisats att högre serontinhalter ökar ångesten hos dem med social fobi. Därmed är ju inte steget långt till att tillmäta serontontillförsel vid andra ångestålkommor i det högsta kontraprodktiv. Som konsument av diverse ssri- samt snr-preparat utan önskad effekt känns kanske inte resultatet som så värst uppmärkningsvärda. Serotoninteoriens vara blir allt mer till dess icke-vara.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/ly...i-3775439.aspx
Citera
2015-06-17, 18:25
Bannlyst
Intressant, bara att börja press L-dopa då...fast oh, wait, det nedreglerar ju dopamin efter långtidsbehandling. Hmm, kanske dopaminagonister vore något. Så kan man bli manisk, spelgalen, homosexuell och allt det goda dopamin har att erbjuda.

Trivia: Genom att öka dopaminerg signalering så kommer serotonin att nedregleras.

Hittade en studie på det också, som ni flashback-raketforskare kan ta del av: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25212217
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-06-17 kl. 18:29.
Citera
2015-06-17, 19:45
Medlem
mrshylocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Intressant, bara att börja press L-dopa då...fast oh, wait, det nedreglerar ju dopamin efter långtidsbehandling. Hmm, kanske dopaminagonister vore något. Så kan man bli manisk, spelgalen, homosexuell och allt det goda dopamin har att erbjuda.

Trivia: Genom att öka dopaminerg signalering så kommer serotonin att nedregleras.

Hittade en studie på det också, som ni flashback-raketforskare kan ta del av: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25212217

L-dopa verkar intressant. Kvartsår bara att övertyga en av alla stafettläkare man stöter på att skriva ut det..
Citera
2015-06-17, 19:49
Medlem
mrshylocks avatar
Vill bara tillägga att hela antideppindustrin verkan bygga på förhoppningar och studier vars resultat knappt överstiger kontrollgruppen. Kvacksalveri brukar man kalla sånt va? Nä, inget mer sånt mer skit för mig, håller mej till de (iofs beroframkallande, men va fan, föredrar liver framför tåget) medlen lyrica och benzo. Plockar ut och låtsas med god min svälja den andra psykofarmakan. Såväl doktor som jag nöjd. Win win.
Citera
2015-06-17, 20:02
Medlem
plasticitets avatar
Man kan ju inte säga att alla med social fobi har höga serotonin värden då vissa blir hjälpte av ssri. Social fobi är väl som andra psykiska sjukdomar som te depression som kan bero på olika fel i signalsubstanserna.
Citera
2015-06-17, 20:04
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrshylock
Vill bara tillägga att hela antideppindustrin verkan bygga på förhoppningar och studier vars resultat knappt överstiger kontrollgruppen. Kvacksalveri brukar man kalla sånt va? Nä, inget mer sånt mer skit för mig, håller mej till de (iofs beroframkallande, men va fan, föredrar liver framför tåget) medlen lyrica och benzo. Plockar ut och låtsas med god min svälja den andra psykofarmakan. Såväl doktor som jag nöjd. Win win.
Varför har du ångest ?
Citera
2015-06-17, 20:05
Bannlyst
Citat:
L-dopa verkar intressant. Kvartsår bara att övertyga en av alla stafettläkare man stöter på att skriva ut det..

Det rör på sig sakta, om kanske 20 år så släpper man hysterin kring SSRI vs samtlig psykisk ohälsa.

Långtidsbehandling med L-dopa är dock inte särskilt bra då det i längden nedreglerar dopamin. Kanske skulle en medicin som t.e.x. dopaminagonisten Pramipexol. Den används ju lite smått som off-label-behandling mot depression dessutom.
Citera
2015-06-17, 20:07
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Det rör på sig sakta, om kanske 20 år så släpper man hysterin kring SSRI vs samtlig psykisk ohälsa.

Långtidsbehandling med L-dopa är dock inte särskilt bra då det i längden nedreglerar dopamin. Kanske skulle en medicin som t.e.x. dopaminagonisten Pramipexol. Den används ju lite smått som off-label-behandling mot depression dessutom.
Varför inte lägga till en låg dos zyprexa som dämpar serotonin hos socialfobiker som har för mycket av det.
Citera
2015-06-19, 14:21
Medlem
mrshylocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Varför har du ångest ?

10 000-kronorsfrågan! Min mor har samma problematik så antingen genetiskt eller inlärt från hennes sida. Hittar inga egentliga triggers till min ångest: har bra jobb, ekonomi, barn, bostad etc. Och mina problem började innan mitt jobb, sambo, barn etc så demonen har inget med dem att göra. Har flumdiagnosen GAD som ju egentligen inte säger ett skit, bara att jag har ångest.
Senast redigerad av mrshylock 2015-06-19 kl. 14:24.
Citera
2015-06-19, 14:49
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:

Japp, det är som att jag har varit inne på, här på FB, flera gånger. Psykofarmaka ligger, tyvärr, ett par decennier efter så gott som alla andra områden inom medicinsk forskning.
Citera
2015-06-19, 16:33
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
10 000-kronorsfrågan! Min mor har samma problematik så antingen genetiskt eller inlärt från hennes sida. Hittar inga egentliga triggers till min ångest: har bra jobb, ekonomi, barn, bostad etc. Och mina problem började innan mitt jobb, sambo, barn etc så demonen har inget med dem att göra. Har flumdiagnosen GAD som ju egentligen inte säger ett skit, bara att jag har ångest.
Ok förstår, använder du nikotin och kaffe? Det kan göra att man har ett konstant ångestpåslag.
Citera
2015-06-19, 20:03
Medlem
lithionits avatar
verkningsmekanismerna av ssri är mer komplex än enbart upptag av serotonin, den huvudsakliga effekten involverar återupptag av serotonin men det har specifika effekter på olika delar av hjärnan som amygdala och hippokampus och en enstaka dos kan t.om. ha effekter som denna
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20209375

Men när det gäller många läkemedel är det inte verkningsmekanismen som är det viktiga utan de kliniska positiva effekterna, så även om ssris verkningsmekanism talar emot att det skulle hjälpa mot social fobi så finns det så pass mkt evidens för att det faktiskt gör det och därav rekommenderas som behandling.

Finns många läkemedel för anvädning utanför cns som inte riktigt vet varför de fungerar heller, bara att de gör det typ betablockerare för behandling av hjärtsvikt, egentligen behandlingen teoretiskt irriationell en medicin som dämpar hjärtakviteten på ett redan skröpligt hjärta leder till ökad överlevnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in