2015-06-18, 02:06
Medlem
Mardolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronpretendent
Jag förmodar det är på tack vare tillägget 1980 - att även döttrar kan ärva tronen - som Nicolas har rätt till sin kungliga titel? För visst är väl inte Hagasessornas avkomlingar kungliga? Finns det i så fall någon gräns för hur långt en kunglig värdighet kan ärvas tro? Det vore lite underligt om tronarvingens sexmänningar kan springa runt och kalla sig prinsar om ett par hundra år.

I vilket fall har jag höga förväntningar på honom. Kanske inte i någon akademisk disciplin, men jag förutspår att han kommer skänka kungahuset lite välbehövlig internationell flärd.

Det är kungen som bestämmer vem som får bära kungliga titlar. Nicolas har fått sin prinstitel av kungen, annars hade han inte haft någon.

I Storbritannien finns däremot sk. "letter of patent", som säger följande:

the children of any Sovereign of these Realms and the children of the sons of any such Sovereign and the eldest living son of the eldest son of the Prince of Wales shall have and at all times hold and enjoy the style, title or attribute of Royal Highness with their titular dignity of Prince or Princess prefixed to their respective Christian names or with their other titles of honour.

Där har alltså barn till regenten och barn till regentens söner automatiskt rätt till sina prinstitlar. Till övriga måste de delas ut av regenten. Men några liknande föreskrifter har vi inte i Sverige (så vitt jag vet). Därför är det helt upp till kungen.
Citera
2015-06-18, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowHighG
Med tanke på hur tafatt han var med Leonore vid bröllopet tror jag att han kommer träffa Nicolas månadsvis fram tills denne är vuxen. Leonore och Nicolas kommer uteslutande vara uppfostrade av nannys.
ja man fick en känsla av att chris inte är van att hålla i sitt barn, hon blev lungn i daniels knä
Citera
2015-06-18, 17:17
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowHighG
Med tanke på hur tafatt han var med Leonore vid bröllopet tror jag att han kommer träffa Nicolas månadsvis fram tills denne är vuxen. Leonore och Nicolas kommer uteslutande vara uppfostrade av nannys.
Okej, jo men det kan nog absolut stämma. Tänkte mer om han kommer bli den typen likt kungabarnen som ströpluggar lite och har lite små projekt igång eller om Chris ser till så att han pluggar något prestigefyllt som gör att han hamnar på samma bana som Chris.

Lite tidigt att säga så klart men vafan, Flashback är ju till för att spekulera.
Citera
2015-06-18, 19:41
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Är det inte tradition att skära sönder könsorganet på spädbarn i staterna? Är det en tradition att hugga av penisen inom kungafamiljen?

"Tror" inte man könsstympar småbarn i kungafamiljen.
Citera
2015-06-18, 23:12
Medlem
Lilla Bofinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Fast hovet (och folk i allmänhet) tolkade det som om Prinsessan Leonore (som föddes i New York) var tvungen att flytta hem till Sverige senast när hon var sex år och gå hela skolgången i Sverige och uppfostras svenskt (vara medlem i Svenska Kyrkan, tala svenska felfritt etc). Så jag antar att det blir likadant för lillprinsen.

Intressant, tack!
Citera
2015-06-19, 07:47
Medlem
Citat:
Chris: Därför heter prinsen Nicolas

Citat:
Nu berättar pappa Chris O’Neill för Svenska Dagbladet varför han heter just så.
– Jag kallades Nicolas i ungefär en dag innan min pappa ändrade det till Christopher, säger Chris O'Neill i ett sms till SvD.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20992402.ab
Citera
2015-06-19, 09:15
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Fel! "Zuzannah" skulle vara White-trash-hittepå medan Nicolas är ett urgammalt svenskt namn:

http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Nicolas

Må så kunna bevisas men det känns mest som namnet i ett grekiskt drama. En utfattig prins som försnillat statskassan.
Citera
2015-06-19, 11:42
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
ja man fick en känsla av att chris inte är van att hålla i sitt barn, hon blev lungn i daniels knä

Barnet kanske rent av är rädd för sin pappa om hon inte får träffa honom så mycket
Citera
2015-06-19, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Är det inte tradition att skära sönder könsorganet på spädbarn i staterna? Är det en tradition att hugga av penisen inom kungafamiljen?

Om det hade legat till så hade det inte funnits någon kungafamilj alls efter ett par generationer...

Och med tanke på att Madeleine är yngst av tre syskon och Victoria rimligen kommer att bestiga tronen inom kanske tio år, när pappa Kungen dör, Victoria redan har barn och carl Philip kan förväntas bli far inom ett par år, så är frågan "kommer Maddes barn att kvala in som en del av tronföljden?" förmodligen rätt så lågt prioriterad för Madde själv. I Sverige kommer hon för årtionden framåt att ses som dels, "partyprinsessan" från Stureplan, dels som Victorias lillasyster. Tror att det är en rimlig gissning att hon och Chris kommer att fortsätta basera en stor del av familjens liv i England och USA, där de kan vara litet mer anonyma och slipper ses som yngre medlemmar av kungahuset. Om deras barn därmed tekniskt sett faller ur tronföljden lär det inte betyda någonting.
Citera
2015-06-19, 17:02
Rimligen vet alla att ett spädbarn både kissar och bajsar på sig, gillar bröst och skriker ibland. Det behövs inte tas upp i var och varannan post. Huruvida amerikaner, britter eller irländare praktiserar manlig omskärelse eller ej är inte heller diskussionsämnet för denna tråd.

/Moderator
Citera
2015-06-19, 17:53
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu står det ju i din länk att det är ett grekiskt namn, av orden Nike och Laos.

Namn som går tillbaka till fornnordisk tradition, typ Saga, är svenska eller snarare nordiska.

För mig hade det ändå räckt om man använt någon av de svenska varianterna av det grekiska namnet, alltså Niklas eller Nils. Om namnet Nils står på Wikipedia:

Nicolas är den franska varianten av detta namn. Det är väldigt vanligt i Frankrike. I Frankrike uttalas inte s:et, utan det uttalas Nicola. Inte Ni´cola utan Ni-co-la

Eftersom nu Ciggen väljer att uttala det stumma s:et i det franska namnet Nicolas, så tycker jag att hon tar ett wt-grepp där hon gör om ett befintligt namn för att det ska vara "ett uniiiiikt namn till mitt uniiika barn".

De Bernadottar som påstods hetat Nicolas hette Nikolaus och inget annat.

När jag skrev att Nicolas var ett urgammalt svenskt namn så menade jag inte att det skulle vara fornnordiskt utan jag menade att även Nicolas eller Nicolaus har funnits som svenskt dopnamn enda sedan medeltiden och inte bara Nils och Niklas.
Citera
2015-06-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knivhippie
hmm, ok, råkade se tillkännagivandet av namn idag. Samtliga i denna sändning var EXTREMT nervösa och spända. Presskonferanden med stadsministern mfl var bland det stelaste jag nånsin sett, ALLA hade bekymmersrynkor i pannan. Känns absolut som nåt gått fel, inte bara sändningstekniskt, men samtliga som hade sett gossen var uppenbart besvärade av nån anledning. "alla mår bra, men mamman är fortfarande lite trött " Tror nåt shit hände med madeleine strax inna, förlossningspsykos?

Såg i Svensk Dam att någon undrade varför Madeleine inte var med på Te Deum, personen ifråga hade tydligen sett CH o M o L på promenad till systembolaget dagen innan och tyckte att hon då hade kunnat vara med i kyrkan. Så det är väl inget större fel på henne.
Den extrema nervösa och spända stämningen tror jag beror på prinsbröllopet. Det har ju varit ganska grova uttalade och kommentarer om det och de inblandade. Så det var nog mer pinsam stämning skulle jag tro.
Senast redigerad av Dramig 2015-06-19 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in