2015-06-17, 22:36
Medlem
Axells avatar
Tror ni att det är Chris som kommer uppfostra Nicolas till att jobba hårt och att bli en finansvalp likt sin far eller kommer Madeleine hålla i spakarna när det kommer till uppfostran?
Citera
2015-06-17, 22:41
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Fel! "Zuzannah" skulle vara White-trash-hittepå medan Nicolas är ett urgammalt svenskt namn:

http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Nicolas

Nu står det ju i din länk att det är ett grekiskt namn, av orden Nike och Laos.

Namn som går tillbaka till fornnordisk tradition, typ Saga, är svenska eller snarare nordiska.

För mig hade det ändå räckt om man använt någon av de svenska varianterna av det grekiska namnet, alltså Niklas eller Nils. Om namnet Nils står på Wikipedia:

Citat:
Nils eller Niels, är ett mansnamn, en nordisk kortform av namnet Nikolaus som har grekiskt ursprung.

Nicolas är den franska varianten av detta namn. Det är väldigt vanligt i Frankrike. I Frankrike uttalas inte s:et, utan det uttalas Nicola. Inte Ni´cola utan Ni-co-la

Eftersom nu Ciggen väljer att uttala det stumma s:et i det franska namnet Nicolas, så tycker jag att hon tar ett wt-grepp där hon gör om ett befintligt namn för att det ska vara "ett uniiiiikt namn till mitt uniiika barn".

De Bernadottar som påstods hetat Nicolas hette Nikolaus och inget annat.
Senast redigerad av Zurfarn08 2015-06-17 kl. 22:44.
Citera
2015-06-17, 23:29
Medlem
knivhippies avatar
hmm, ok, råkade se tillkännagivandet av namn idag. Samtliga i denna sändning var EXTREMT nervösa och spända. Presskonferanden med stadsministern mfl var bland det stelaste jag nånsin sett, ALLA hade bekymmersrynkor i pannan. Känns absolut som nåt gått fel, inte bara sändningstekniskt, men samtliga som hade sett gossen var uppenbart besvärade av nån anledning. "alla mår bra, men mamman är fortfarande lite trött " Tror nåt shit hände med madeleine strax inna, förlossningspsykos?
Citera
2015-06-17, 23:31
Medlem
tronpretendents avatar
Jag förmodar det är på tack vare tillägget 1980 - att även döttrar kan ärva tronen - som Nicolas har rätt till sin kungliga titel? För visst är väl inte Hagasessornas avkomlingar kungliga? Finns det i så fall någon gräns för hur långt en kunglig värdighet kan ärvas tro? Det vore lite underligt om tronarvingens sexmänningar kan springa runt och kalla sig prinsar om ett par hundra år.

I vilket fall har jag höga förväntningar på honom. Kanske inte i någon akademisk disciplin, men jag förutspår att han kommer skänka kungahuset lite välbehövlig internationell flärd.
Citera
2015-06-17, 23:48
Medlem
AlfaQhards avatar
Är det inte tradition att skära sönder könsorganet på spädbarn i staterna? Är det en tradition att hugga av penisen inom kungafamiljen?
Citera
2015-06-18, 00:05
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Vilken välsignelse att den lille prinsen INTE fick namnet Zlatan, för det är ju så här att om folk hade varit kapabla till att särskilja namnet från en viss fotbollspelare så hade de hört vilket vedervärdigt och fult blattenamn det är, fast aftonbladet och PK-maffian förnekar ju sig aldrig.

Prins Nicolas Paul Gustav är väl fint

Det passar en prins för sin tid Vi får vara tacksamma att kungafamiljen inte går efter PK traditioner. Madeleine och Chris kunde likt väl mobbats av vänstern och rödgröna maffian till att välja ett muslimskt namn. Prins Abdullah Paul Gustav.
Citera
2015-06-18, 00:09
Medlem
Lilla Bofinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronpretendent
Jag förmodar det är på tack vare tillägget 1980 - att även döttrar kan ärva tronen - som Nicolas har rätt till sin kungliga titel? För visst är väl inte Hagasessornas avkomlingar kungliga? Finns det i så fall någon gräns för hur långt en kunglig värdighet kan ärvas tro? Det vore lite underligt om tronarvingens sexmänningar kan springa runt och kalla sig prinsar om ett par hundra år.

I vilket fall har jag höga förväntningar på honom. Kanske inte i någon akademisk disciplin, men jag förutspår att han kommer skänka kungahuset lite välbehövlig internationell flärd.

Fortsätter väl min högläsning ur Successionsordningen:

"1 § Successionsrätt till Sveriges tron tillkommer manliga och kvinnliga efterkommande till kronprins Johan Baptist Julii, sedermera Konung Karl XIV Johans, avkomling i rätt nedstigande led, Konung Carl XVI Gustaf. Äldre syskon och äldre syskons efterkommande ha därvid företräde framför yngre syskon och yngre syskons efterkommande. Lag (1979:935)."

Så nej, kungens systrar och deras barn har inte successionsrätt. Men visst, fortsätter kungens avkomlingar att föröka sig har vi en vitt förgrenad församling med successionsrätt om ett par hundra år.
Citera
2015-06-18, 00:13
Medlem
HowHighGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Tror ni att det är Chris som kommer uppfostra Nicolas till att jobba hårt och att bli en finansvalp likt sin far eller kommer Madeleine hålla i spakarna när det kommer till uppfostran?

Med tanke på hur tafatt han var med Leonore vid bröllopet tror jag att han kommer träffa Nicolas månadsvis fram tills denne är vuxen. Leonore och Nicolas kommer uteslutande vara uppfostrade av nannys.
Citera
2015-06-18, 00:28
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla Bofinken
Fortsätter väl min högläsning ur Successionsordningen:

"1 § Successionsrätt till Sveriges tron tillkommer manliga och kvinnliga efterkommande till kronprins Johan Baptist Julii, sedermera Konung Karl XIV Johans, avkomling i rätt nedstigande led, Konung Carl XVI Gustaf. Äldre syskon och äldre syskons efterkommande ha därvid företräde framför yngre syskon och yngre syskons efterkommande. Lag (1979:935)."

Så nej, kungens systrar och deras barn har inte successionsrätt. Men visst, fortsätter kungens avkomlingar att föröka sig har vi en vitt förgrenad församling med successionsrätt om ett par hundra år.

Jag talade om prins- och hertigtitlarna snarare än rätten till tronen. I exempelvis England har vi mängder av potentiella tronarvingar som saknar engelska titlar, så det behöver inte alltid gå hand i hand.
Citera
2015-06-18, 00:46
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla Bofinken
Jag undrar hur han och hans syster får det med successionsrätten till tronen om de (delvis) växer upp utomlands. Ur Successionsordningen:

"4 § Såsom 2 § i 1809 års regeringsform uttryckligen stadgar, att Konung alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är, sålunda skola ock prinsar och prinsessor av det kungl. huset uppfödas i samma lära och inom riket. Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten. Lag (1979:935)."

Min fetning. Vem avgör om de i tillräcklig grad har blivit uppfödda inom riket? 1-2 jihadister från Örebro och frågan kan bli högaktuell...

Fast hovet (och folk i allmänhet) tolkade det som om Prinsessan Leonore (som föddes i New York) var tvungen att flytta hem till Sverige senast när hon var sex år och gå hela skolgången i Sverige och uppfostras svenskt (vara medlem i Svenska Kyrkan, tala svenska felfritt etc). Så jag antar att det blir likadant för lillprinsen.

Citat:
Jag talade om prins- och hertigtitlarna snarare än rätten till tronen. I exempelvis England har vi mängder av potentiella tronarvingar som saknar engelska titlar, så det behöver inte alltid gå hand i hand.

Men i Sverige är det helt annorlunda. Kungens systrar har till exempel kungliga titlar, men ingen potentiell tronarvinge. När de föddes så fanns det endast manlig tronföljd. När successionsordningen ändrades 1980 så innebar det att tronföljden numera utgår från kungen (barn, barnbarn etc). Så inte ens hans systrar som är svenska prinsessor kan göra anspråk på tronen - någonsin.

Det är ju kungen som bestämmer vilka som ska få titlar, oavsett om det handlar om kungliga titlar (prins/prinsessa) eller hertigtitlar. I princip är det så att en prins/prinsessa oftast få ett hertigdöme också, men hertigdömet (och titeln) har egentligen inget värde.

Det är inga titlar som avgör om man har rätt till tronen eller ej.
Citera
2015-06-18, 00:47
Moderator
Oddballs avatar
Citat:

Prins Carl Philip är tydligen nr 284 i den brittiska tronföljden. Bara en sån sak...
Citera
2015-06-18, 00:58
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knivhippie
hmm, ok, råkade se tillkännagivandet av namn idag. Samtliga i denna sändning var EXTREMT nervösa och spända. Presskonferanden med stadsministern mfl var bland det stelaste jag nånsin sett, ALLA hade bekymmersrynkor i pannan. Känns absolut som nåt gått fel, inte bara sändningstekniskt, men samtliga som hade sett gossen var uppenbart besvärade av nån anledning. "alla mår bra, men mamman är fortfarande lite trött " Tror nåt shit hände med madeleine strax inna, förlossningspsykos?
Förlossningspsykos uppkommer först efter förlossningen, typiskt inom sex veckor. Tror Slövén såg trött och spänd ut för att han är ett hjon, en alkis och en uppkomling som plötsligt släppts in i de fina rummen och nu är lika bortkommen som i Riksdagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in