• 1
  • 2
2015-06-17, 00:37
Medlem
bombaccis avatar
Ja det finns ju olika typer av fightingscenter. Den högflygande, tänk matrix eller croungig dragon. Den mer "hederliga rallarslågsmåldet" och den mitt emellan tänk demolition man.

Här är några exempel på vad jag menar:

The Quiet man fight:

https://www.youtube.com/watch?v=8Bm0RIs-VJU

Det blir mer komedi över det hela tycker jag. Men det kan kännas "realistiskt". Titta på t ex Giant på slutscenerna när de slåss på en restaurant. En sån fight skulle vara möjlig att se.

Jag tycker dock det kan vara okej men blir ingen adrenalinkick över det hela.

Crounching Tiger hidden dragon

https://www.youtube.com/watch?v=DFH6lXJ6c4k

Just den här fighten tycker jag är bra. Men det finns betydligt värre fightingscener i filmen när de flyger omkring. Sånt står jag inte ut med.

och den tredje

https://www.youtube.com/watch?v=Aexo2d9AJOo

skulle kunna nämna Seagal i t ex under belägrring här också. De är givetvis ganska så orealistiska men de känns åtminstone mer trovärdiga än "titta vi flyger" fightingscener och de ger åtminstone mig mest puls. Framförallt om man jämför med de mer komiska klippen.
Citera
2015-06-17, 00:42
Bannlyst
Mer åt tredje, tänk Batman versus Bane i TDKR. Ingen onödig musik i bakgrunden, utan fokuserar mer på en realistisk fightscen.
Citera
2015-06-17, 00:46
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Snygga scener.
Matrix, när Neo slåss mot alla Smithar på innergården.
Matrix, när Neo slåss med Oraklets ängel på borden.
Matrix, när Neo slåss mot agenterna efter mötet mellan alla kaptenerna, vem som skall stanna kvar och vänta på Oraklets meddelande.

Scenernas scen dock med skjutvapen, The Lobby scene i Matrix när de skall frita Morpheus.
Citera
2015-06-17, 00:56
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonVanberg
Mer åt tredje, tänk Batman versus Bane i TDKR. Ingen onödig musik i bakgrunden, utan fokuserar mer på en realistisk fightscen.

Ja den är riktigt bra. Jag gillar även grupp vs grupp i samma film. Jag gillar bra musik till men slagsmål utan massor med "tjafs", inte bara rallarsvingar alltså men mer åt det hållet. Matrix står jag inte ut med.
Citera
2015-06-17, 01:05
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Fightingscen som är superläcker.

Kill Bill, svärdsscenen när Crazy 88 skärs ner i atomer.

Gillar inte Matrix! Det är som att säga att man inte gillar att andas.
Ditt liv och din bedömning men helt plötsligt blev allt larvigt.
Tack och gonatt för denna tråd.
Citera
2015-06-17, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ja den är riktigt bra. Jag gillar även grupp vs grupp i samma film. Jag gillar bra musik till men slagsmål utan massor med "tjafs", inte bara rallarsvingar alltså men mer åt det hållet. Matrix står jag inte ut med.

Har du sett slagsmålsscenen i slutet på "Green Street Hooligans"?

https://www.youtube.com/watch?v=XEHj9OFuquo

Gillar denna skarpt och det är inte en massa overkliga karateslag i 120km/h eller liknande. Har du inte sett filmen men planerar att göra kanske du inte ska se klippet, just a heads up.

Kan uppskatta fightscenerna i Matrix för dess unika stil, även om det inte är den typ av scener jag själv föredrar. Säga vad man vill, men fightscenerna mellan Neo och Agent Smith är revolutionerande mästerverk i filmväg.
Citera
2015-06-17, 07:44
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Fightingscen som är superläcker.

Kill Bill, svärdsscenen när Crazy 88 skärs ner i atomer.

+1 på denna.
Antingen realistiskt eller over the top stylistic violence. QT är allmänt bra. Hatar nästan alla superhero filmer såsom Avengerd för actionen är sjukt tråkig (förutom Captain America 2).
Citera
2015-06-17, 08:07
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Att man ens frågar...Bruce Lee, Jackie Chan, Donnie Yen, Yuen Biao, Sammo Hung och Jet Li var ju helt överlägsna och man borde spana in så mycket man kan från samtliga skådespelare från 1970-1999 om man vill se fighting som är bra och imponerande på riktigt.
Citera
2015-06-17, 10:10
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Att man ens frågar...Bruce Lee, Jackie Chan, Donnie Yen, Yuen Biao, Sammo Hung och Jet Li var ju helt överlägsna och man borde spana in så mycket man kan från samtliga skådespelare från 1970-1999 om man vill se fighting som är bra och imponerande på riktigt.
Word!
Citera
2015-06-17, 10:39
Medlem
MonkMans avatar
Oldboy (Originalet) - Dar i korridoren. Sa fet
Citera
2015-06-17, 22:23
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Aeon Flux när de "anfaller" Goodchilds residens över parken med farliga växter.
Vackert så man får ont i ögonen.
Citera
2015-06-17, 22:28
Medlem
Crashs avatar
Korta och brutala, motståndaren mosas snabbt. Hatar långa scener där båda tål massa stryk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in