2015-06-16, 18:24
Medlem
Hej!

Har en/flera katt/katter som går runt i mitt villakvarter. Dessa jävla katter brukar lägga sig på min altan på kuddar osv. Finns en katt som brukar markera sitt revir, har pissat på grillen, på en inglasad ruta och bakom hammockem.

Är så trött på att folk ska ha utekatter i villakvarter så måste jag döda katten eller har någon bra tips på att skrämma bort helvetesskapet?

Nej, jag tänker inte campa för att skrämma bort WT-djuret.

Tack på förhand!
Citera
2015-06-16, 18:33
Medlem
Du har ingen laglig rätt att döda andras husdjur. Däremot kan du skrämma dom bäst du vill. Denna sida säljer diverse djurskrämmor och kattskrämmor:
http://www.skadedjursbekampning.nu/k...ma-bort-katter
Citera
2015-06-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du har ingen laglig rätt att döda andras husdjur. Däremot kan du skrämma dom bäst du vill. Denna sida säljer diverse djurskrämmor och kattskrämmor:
http://www.skadedjursbekampning.nu/k...ma-bort-katter

Självklart har jag ingen rättighet att slå ihjäl katte. Det får bli mitt sista alternativ att mata den med gift eller att kidnappa den och lämna den i skogen. Eller ska jag behöva köpa något tjutande larm istället, som kommer reta galspel på grannarna för en katt?
Citera
2015-06-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hufsanator
Självklart har jag ingen rättighet att slå ihjäl katte. Det får bli mitt sista alternativ att mata den med gift eller att kidnappa den och lämna den i skogen. Eller ska jag behöva köpa något tjutande larm istället, som kommer reta galspel på grannarna för en katt?

Du får inte döda någon annans katt punkt slut. Det är olagligt vilken metod du än väljer. Har du ens kollat sidan jag länkade, de larm som tjuter är inget som människor hör, det är ultraljud som används. Vill du ha en effektiv kattskrämma så får du punga ut med stålarna eller så sitter du på dina håriga solstolar och surar.

Förövrigt så brukar man lämpligast ta in dynor under natten då både fågelskit, regn, pollen och annat bås smutsar ner dom.
Citera
2015-06-16, 21:00
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Det första du ska göra är att prata med grannarna. Sånt här ska man försöka lösa genom sämja.

Kaffesump (i rabatter) och allt som doftar citrus (skal, rengöringsmedel, doftolja) är naturliga och bra medel för att hålla katter borta.

Synd att du inte vill campa, om du ångrar dig: Köp en sprayflaska som man brukar ha till att stänka tvätt, duscha blommor mm med. Lägg dig på lur och spraya en stråle på katten. Eventuellt kan du klämma i en "plastcitron".

Det finns avskräckande kristaller att köpa i zooaffärer.

F ö håller jag med Lacrima. Bra länk dessutom.
Citera
2015-06-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du får inte döda någon annans katt punkt slut. Det är olagligt vilken metod du än väljer. Har du ens kollat sidan jag länkade, de larm som tjuter är inget som människor hör, det är ultraljud som används. Vill du ha en effektiv kattskrämma så får du punga ut med stålarna eller så sitter du på dina håriga solstolar och surar.

Förövrigt så brukar man lämpligast ta in dynor under natten då både fågelskit, regn, pollen och annat bås smutsar ner dom.

Som jag sa tidigare, jag får inte. Jag dödar den inte, naturen sköter sitt.

Brukar tyvärr inte ha fåglar på altanen.

Regn kommer inte in.
Pollen säsongen är borta, inga problem att ha det ute i mitten av juni - augusti.
Taket som får all bås på sig.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det första du ska göra är att prata med grannarna. Sånt här ska man försöka lösa genom sämja.

Kaffesump (i rabatter) och allt som doftar citrus (skal, rengöringsmedel, doftolja) är naturliga och bra medel för att hålla katter borta.

Synd att du inte vill campa, om du ångrar dig: Köp en sprayflaska som man brukar ha till att stänka tvätt, duscha blommor mm med. Lägg dig på lur och spraya en stråle på katten. Eventuellt kan du klämma i en "plastcitron".

Det finns avskräckande kristaller att köpa i zooaffärer.

F ö håller jag med Lacrima. Bra länk dessutom.

Vet ej vem kattägaren är tyvärr. Ingen på min gatan, bor i hyfsat stort kvarter. Känner att jag inte har lust att knacka dörr och troligtvis komma till en idiot som säger att det är katters-natur.

Haha, får se ifall jag orkar ta upp campandet. Får ta och prova med citron och ställa ut någon blomma.
Citera
2015-06-17, 17:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Vet ej vem kattägaren är tyvärr. Ingen på min gatan, bor i hyfsat stort kvarter. Känner att jag inte har lust att knacka dörr och troligtvis komma till en idiot som säger att det är katters-natur.

Det du skriver om revirpissande får mig att tro det är en okastrerad kattgubbe. Det verkar ju vara den som är till mest besvär och jag har full förståelse du är döless. Tänk på att jag är kattvän/crazy cat lady/idiot men jag skulle uppskatta att grannarna kom till mig om det vore problem.

Knacka dörr blir ju omständligt, men finns det ingen sån där bakom-gardinen-kikande spanartant eller dito -gubbe som håller reda på allt och alla? De brukar veta var alla katter hör hemma också....

Om du får tag i ägaren vore ju det bästa. Det kanske inte funkar att prata, men värt ett försök och då säga att katten borde kastreras. Revirpissandet kommer att försvinna då.
Citera
2015-06-17, 17:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Som alla husägare har du väl en vanlig trädgårdsslang med munstycke?

Katter avskyr vatten och efter att du duschat katten några gånger så fastnar det i minnet och katten väljer en annan granne.

Billigt, ofarligt och juridiskt oantastligt.
Citera
2016-10-03, 23:33
Medlem
SvartaBjorns avatar
Passar på att låna denna tråden:

Hur skrämmer jag bort katter från vår trädgård där vi har vår kanin i en tillfällig hage av kompostgaller?

Jag ogillar inte katter i sig men anser faktiskt att vår trädgård tillhör vår kanin (+ diverse fåglar som kaninen tycker är jätteskojiga).

Till saken hör att vi vanligtvis har kaninen i en riktig "hundgårdshage" men eftersom det för tillfället regnar äpplen i den så har vi fått köra på denna temporära lösning. Där är katterna inget problem i vanliga fall.

Jag har inte tid att ligga och lurpassa på områdets alla katter för att träffa dem med vattenslangen så andra tips mottages gärna.

Hur fungerar kattskrämmor? Jag inbillar mig att dessa även skulle fungera som kaninskrämmor och det är ju inte meningen.
Citera
2016-10-13, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Passar på att låna denna tråden:

Hur skrämmer jag bort katter från vår trädgård där vi har vår kanin i en tillfällig hage av kompostgaller?

Jag ogillar inte katter i sig men anser faktiskt att vår trädgård tillhör vår kanin (+ diverse fåglar som kaninen tycker är jätteskojiga).

Till saken hör att vi vanligtvis har kaninen i en riktig "hundgårdshage" men eftersom det för tillfället regnar äpplen i den så har vi fått köra på denna temporära lösning. Där är katterna inget problem i vanliga fall.

Jag har inte tid att ligga och lurpassa på områdets alla katter för att träffa dem med vattenslangen så andra tips mottages gärna.

Hur fungerar kattskrämmor? Jag inbillar mig att dessa även skulle fungera som kaninskrämmor och det är ju inte meningen.

Vet inte om det är någon pytteliten dvärgkanin eller någon menlös inavlad kaninsort utan instinkter ö.h.t men är det en normalstor kanin så utgör katterna absolut inget hot mot den.
Min dotters kanin hoppar lös ute 8-9 månader om året, kvarterets alla katter är mer eller mindre livrädda för "Smulan" och efter att ha sett henne läxa upp katter vid ett par tillfällen så förstår jag varför.
När hon börjar bli sne och bakbenen börjar trumma lite så sticker katterna direkt.
Citera
2016-10-24, 14:55
Medlem
357.Magnums avatar
Svaga äckliga människa. Bara en heads up. Skulle jag få reda på att du hade haft ihjäl något av mina husdjur så skulle jag skjuta dig i huvudet. Så är det bara. Ge fan i att röra hjälplösa djur ditt jävla as. Köp en kattskrämma som piper istället, så kommer inte katterna nära. Men ge fan i att röra dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in