Citat:
Ursprungligen postat av
marc0p0l0
Gratulerar till Hrubesch & ungdomarna. Laget är nu alltså officiellt top fyra i Europa och det första tyska landslaget som tagit sig till OS på år och dar. Ni som såg insatsen vet säkert vad jag egentligen vill säga, men jag tar det imorgon. Först och främst gäller det att glädja sig åt avancemanget och lyfta på hatten för Tjeckien - som lika gärna kunde avancerat själva.
Insatsen mot Tjeckien. I all ärlighet måste man säga att den under stora delar vad undermålig och långt ifrån hur bra vi vet att det här laget kan prestera. En del måste skyllas på Horst Hrubeschs taktik, resonemanget kring ett antal taktiska "drag" måste ifrågasättas.
- Younes får byta kant. Younes som under matchen mot Danmark imponerade stort belönas alltså med att få byta kant och kommer inte alls till rätta på den högra sidan. Bittencourt som även han var bra mot Danmark blir utbytt.
- Günter får en till chans och Schulz flyttas upp i banan. Även detta märkligt, Schulz saknar offensiva kvaliteter förutom att han kan löpa, den vänstra kanten gick från att vara hotfull till harmlös.
- Meyer får 82 minuter. I en match där Tyskland har svårt att skapa får Meyer alltså åter spela nästan hela matchen. Tre svaga insatser av Schalkern nu. Man ska vara ärlig, han är ännu ung och nästa u21 har han alla möjligheter att dominera, men varför inte pröva någon annan?
- Can får 90 minuter. Första 10-15 var han enorm, men efter detta tappade Can matchen helt. Ofokuserad och omotiverad medan den utmärkte Geis fortfarande nöter bänk. Varför?
Ska vi vara helt ärlig imponerade 2009-laget enbart i finalen, relativt medelmåttiga insatser resten av turneringen också, men visst är det oroväckande. Förhoppningsvis återgår Hrubesch till elvan som så övertygande besegrade Danmark, med undantaget att Meyer får ge plats åt Arnold/Malli. Jag antar att Hrubesch helt enkelt vill ge Meyer förtroende och möjlighet att komma in i turneringen, men 3x90 är tillräckligt/för mycket. Så här vill jag se elvan -
ter Stegen
Korb - Ginter - Heintz - Schulz
Can - Kimmich
Bittencourt - Arnold - Younes
Volland
Portugal blir svårt, men känner inte att de heller har imponerat, speciellt inte när det gäller målskyttet. Oroväckande är dock att den tyska backlinjen varit svag under stora delar, gäller att även Can gör en stark match i defensiven.
Edit: Angående OS. Lahm och Mertesacker skall vara sugna på att åka. Skulle jag säga nej till direkt, all respekt för vad de gjort i landslaget men slutar man så slutar man, de som hjälpt laget nå Rio bör prioriteras, t.ex. Volland och Ter Stegen som är för gamla egentligen, borde ha platser. Vad tycker ni andra? Ser hellre Ballack än Lahm.