Citat:
Ursprungligen postat av
Sjukdom-1854
10 mg Diazepam r verkligen inte som 2 starkl,eller menade du Oxascand? Det kan jag frst i s fall
Nej jag menar det jag skriver! Svepa tv starkl (en liter) har definitivt en effekt som r jmfrbar med en stesolid 10:a. Sen r det luddigt att sga si eller s, huruvida effektjmfrelser mellan diverse mediciner. Men man brukar sga att 10 mg diazepam motsvar 30 mg oxazepam. Och detta r vligt individuellt, d halveringstiderna p benso kan vara vldigt "olika". S med det sagt, s kanske jag skall frtydliga att detta glller hur jag upplever det, vilket kan skilja sig frn din upplevelse.
Alkohol och bensodiazepider anvnder vldigt snarlika mekanismer som stter igng nerotransmittorer i hjrna, benso gr p gaba som r en hmmande neurotrsmittor som hnger ihop med glutamat, som r den den neurotransmittor som alkohol frmst aktiverar. (vldigt svepande frklaring p ett vldigt komplext system.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Spliffmeister
Fan vad de ljuger fr er, klart de fr... Bensodiazepiner r fan ngra av de mest anvnda lkemedlen inom sjukvrden. Men s fort man frgar efter dem s blir lkarna vldigt defensiva...
S vill ni ha benzo, frga inte efter dem

Helt beredd att hllla med hr. Nr folk aktivt frgar efter benso s ringer varningsklockorna hos dom flesta lkarna. Och med rtta, d folk inte kan hantera dom utan frbrukar en burk p tv dygn typ.