Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 21:45
  #1
Medlem
Hej,

Har en Volvo Penta MD5 som inte tål att gå på 75% gas utan att börja koka efter ett tag (+20 min). Riktigt tröttsamt. Någon som har några enkla, billiga knep för att fixa det?

Förra ägaren var fixig och byggde en egen växlare i koppar där en slinga med havsvatten möter en slinga med glykolblandning och kyls ner på så vis. Men jag undrar ifall den räcker...

Sjösatte i helgen och seglade en del, gick för motor en del. Jag körde motorn för halv gas och rätt ofta tändes den röda temp.lampan...

Tacksam för svar.
Mvh 88888
Citera
2015-06-15, 21:49
  #2
Medlem
Koppla ur det hembyggda kylsystemet och kör sjövattenkylt för att prova. Försvinner problemet så vet du var du var det satt. Försvinner det inte vet fu var det sitter.
Citera
2015-06-16, 09:52
  #3
Medlem
Hej,

har du kollat att det kommer ut kylvatten ur avgasröret? Om inte kan det vara läge att kolla impeller, samt sjövattenintag så inget fastnat där. Anars kan det vara rostavlagringar i kylkanalerna. Kylkanalerna spolades ur på min MD5 för ca 10 år sedan, var en hel del skit i dem (mest rost). Efter det har det inte varit några tempproblem med min motor

edit: Kolla också att cirkulationspumpen som cirkulerar glykolen inte har stannat. Den går på el och kan således gå sönder
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback