2015-06-15, 17:59
Medlem
Hej!

Skulle behöva köra ett program som admin och har dmg filen på datorn bara som jag alltid startar för att köra programmet. Försökte högerklicka men fanns inge "kör som administratör". Så tänkte köra den via terminalen men hur kör jag en dmg fil där som administratör?
Citera
2015-06-15, 18:19
Bannlyst
Lokalisera mappen där filen finns. Skriv sedan in:

Kod:
sudo hdiutil attach <filnamn.dmg>

När du installerat kan du köra:

Kod:
sudo hdiutil detach <filnamn.dmg>
Senast redigerad av zna 2015-06-15 kl. 18:24.
Citera
2015-06-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zna
Lokalisera mappen där filen finns. Skriv sedan in:

Kod:
sudo hdiutil attach <filnamn.dmg>

När du installerat kan du köra:

Kod:
sudo hdiutil detach <filnamn.dmg>

Första kommandot fungerade men när jag körde andra fick jag: hdiutil: detach failed - Filen eller katalogen finns inte
Citera
2015-06-15, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Första kommandot fungerade men när jag körde andra fick jag: hdiutil: detach failed - Filen eller katalogen finns inte
Notera på att skriva namnet exakt som det är, alltså det är skillnad på NaMnEt och namnet.
Citera
2015-06-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ftpm
Notera på att skriva namnet exakt som det är, alltså det är skillnad på NaMnEt och namnet.

Ja det är samma namn, kopierade det.
Citera
2015-06-15, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ja det är samma namn, kopierade det.
Tack för hjälpen i efterskott btw, du hjälpte mig med en C# uppgift för typ ett år sedan angående primtal
Citera
2015-06-15, 20:31
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen i efterskott btw, du hjälpte mig med en C# uppgift för typ ett år sedan angående primtal

Haha inga problem. Har du någon tanke på hur jag kan lösa det här?
Senast redigerad av pkj 2015-06-15 kl. 20:39.
Citera
2015-06-15, 20:37
Bannlyst
Citat:

Du kan inte mata ut den genom högerklick? Vet inte om man behöver vara su för det.
Citera
2015-06-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zna
Du kan inte mata ut den genom högerklick? Vet inte om man behöver vara su för det.

Hur menar du? Om jag högerklickar på dmg filen finns det inte något som liknar "kör som administratör".
Citera
2015-06-15, 20:52
Bannlyst
Citat:
Hur menar du? Om jag högerklickar på dmg filen finns det inte något som liknar "kör som administratör".
Högerklicka på filen, egenskaper/properties, permissions ? Finns det?
Citera
2015-06-15, 20:55
Medlem
Försöker uppdatera android studio och står såhär: http://puu.sh/iq0z4/3b57c2a1f6.png

Hittade den här länken: http://stackoverflow.com/questions/2...n-osx-yosemite och körde det kommandot men fick då: chmod: /Applications/Android Studio.app/Contents/: No such file or directory

Tror jag ska ändra kommandot lite eftersom på skärmdupen ovan står det lite annorlunda än vad han skrev på stackoverflow frågan. Men vet inte till vad, någon som har en tanke?

Citat:
Högerklicka på filen, egenskaper/properties, permissions ? Finns det?

Finns inga egenskaper/properties.
Citera
2015-06-16, 00:16
Medlem
felpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in