2015-06-15, 14:40
Medlem
Hej!

Jag undrar om någon vet vad man kan ta betalt för en webbsida (exklusive domän och server) av den här kalibern: http://cjbuilds.hostei.com/, mest med tanke på funktionerna och inte innehållet på just denna webbsida.

P.S
Det går inte att registrera nya konton och några error-meddelanden kan förekomma.
Det går att logga in med användarnamn: Testkonto och lösenord: test
Citera
2015-06-15, 15:20
Medlem
Diverges avatar
50 spänn.
Du får en hundring om du skippar att inkludera designen i leveransen.
Citera
2015-06-15, 16:02
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillo92
Hej!

Jag undrar om någon vet vad man kan ta betalt för en webbsida (exklusive domän och server) av den här kalibern: http://cjbuilds.hostei.com/, mest med tanke på funktionerna och inte innehållet på just denna webbsida.

1) Sätt dig ner och skriv en detaljerad specifikation över vilken funktionalitet sidan ska ha.
2) Designa arkitekturen. Du måste ha någon slags databas, både för användare och för data du ska visa. Tänk igenom databas-strukturen, hur ska datan lagras till exempel. Fundera igenom hur applikationen kan tänkas utvecklas i framtiden (nya fält, etc) och framtidssäkra din databasdesign.
3) Tänk igenom de olika sidorna, hur många sidor behövs? Två? Tre? Kanske fler?
4) Vilka backend-funktioner behöver du? Jag gissar att du behöver några olika CRUD-funktioner för att hantera data, plus ytterligare ett antal enbart för att läsa data.

Nu när du har all denna info så skriver du ner utvecklingstiden för varje sida och backend-funktion, avsätter tid för att bygga databasen, samt tid för att komma fram med ett bra tema/utseende på sidorna. Summera tidsåtgången. Multiplicera med 1,75 för att lägga till 75% testning.
Multiplicera totalsumman med 1,5 för att lägga till oförutsedda saker och förseningar.

Nu har du totala utvecklingstiden i timmar. Multiplicera med din timpenning. Klart!
Citera
2015-06-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
1) Sätt dig ner och skriv en detaljerad specifikation över vilken funktionalitet sidan ska ha.
2) Designa arkitekturen. Du måste ha någon slags databas, både för användare och för data du ska visa. Tänk igenom databas-strukturen, hur ska datan lagras till exempel. Fundera igenom hur applikationen kan tänkas utvecklas i framtiden (nya fält, etc) och framtidssäkra din databasdesign.
3) Tänk igenom de olika sidorna, hur många sidor behövs? Två? Tre? Kanske fler?
4) Vilka backend-funktioner behöver du? Jag gissar att du behöver några olika CRUD-funktioner för att hantera data, plus ytterligare ett antal enbart för att läsa data.

Nu när du har all denna info så skriver du ner utvecklingstiden för varje sida och backend-funktion, avsätter tid för att bygga databasen, samt tid för att komma fram med ett bra tema/utseende på sidorna. Summera tidsåtgången. Multiplicera med 1,75 för att lägga till 75% testning.
Multiplicera totalsumman med 1,5 för att lägga till oförutsedda saker och förseningar.

Nu har du totala utvecklingstiden i timmar. Multiplicera med din timpenning. Klart!

Det låter som du har gjort detta förut, en ordentlig och bra lista.
Citera
2015-06-16, 22:23
Medlem
Tack för svaret TexasSwede, men vad kan man ta i timmen om man inte har nån utbildning inom webbdesign?
Citera
2015-06-17, 16:06
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillo92
Tack för svaret TexasSwede, men vad kan man ta i timmen om man inte har nån utbildning inom webbdesign?

Vad kan jag ta betalt i timmen för att mecka med din bil om jag inte har någon erfarenhet eller utbildning som mekaniker?

Skämt åsidor, hur är dina kunskaper i webdesign/utveckling? Det är dessa som är viktiga, inte din formella utbildning.

Hur mycket av tiden du lägger ner på byggandet av sidan ifråga tror du kommer ägnas åt att du lär dig nya saker? Det är ju inte rättvist att någon kund får betala för en massa tid du använder för att lära dig sådant du redan ska kunna.
Visst, om du kan jQuery och kunden kräver att du använder Dojo istället så kan du fakturera tid för att lära dig det.

Men om vi förutsätter att du verkligen är duktig på HTML, CSS, Javascript/jQuery samt backend-språk och databas (eller har någon som kan koda den biten åt dig) så kan du väl ta 500:- till 900:- i timmen om du har egen firma. Jag har fakturerat $125 i timmen för några mindre programmeringsjobb (tog runt 15 timmar), och brukade fakturera $85/timme. Detta var för 6-8 år sedan. Idag skulle jag nog ligga på $150 (eller till och med lite högre) för ren kodning och runt $100 för webutveckling.
Jag brukar variera timpriset något. I ett långt projekt med många timmar eller där jag vet att jag får mer jobb senare lägger jag mig lite lägre, ett kort projekt kan jag ta mer för.
Citera
2015-06-17, 16:10
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Det låter som du har gjort detta förut, en ordentlig och bra lista.

Ja, några gånger. :-)
Har jobbat med programering på heltid sedan 1991, med en 5-årig period då jag både utvecklade program och arbetade journalistiskt. Hade även ett betalt utvecklingsuppdrag 1989, mellan gymnasiet och att jag ryckte in i lumpen.
Fipplat med webutveckling sedan 1994...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in