Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-15, 11:02
Medlem
pansargryning1s avatar
Hej
Min skolmac har antagligen fått nått jävla virus. När jag sätter pilen på skrivbordet så blir det bara en sån där färgglad rund sak, ja ni vet. som bara snurrar. jag kan inte trycka på finder eller öppna papperskorgen eller ingenting. däremot kan jag öppna safari utan problem och systeminställningar med mera.
Vad ska jag göra? Jag har ganska viktiga skoldokument och sånt på den som inte får försvinna!! !! Snälla Flashback hjälp mig! Jag är skitdålig på datorer och sånt.
Tacksam för svar! //Pansargryning1
Citera
2015-06-15, 11:05
Medlem
tzjs avatar
Klicka på command + alt + esc. Kolla om någon process har havererat.

Hårdvara - Mac --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2015-06-15, 11:12
Medlem
pansargryning1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Klicka på command + alt + esc. Kolla om någon process har havererat.

Hårdvara - Mac --> Programvara - Mac OS
/Moderator

Står Finder svarar inte.
Citera
2015-06-15, 11:13
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pansargryning1
Står Finder svarar inte.

Markera då finder, och sedan klickar du på starta om nere till höger i samma fönster.
Citera
2015-06-15, 11:18
Medlem
pansargryning1s avatar
Citat:
Markera då finder, och sedan klickar du på starta om nere till höger i samma fönster.

Tack så jävla mycket!! Nu funkar det! Är evigt tacksam!
Citera
2015-06-15, 11:20
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pansargryning1
Tack så jävla mycket!! Nu funkar det! Är evigt tacksam!

Passar på att tipsa om Timemachine. Om du skaffar en extern hårddisk för backuper, så har du ökat dina chanser med 99% att slippa bli gråhårig om något händer med din dator. Timemachine är ett inbyggt backupprogram i OS X, och är något av det smidigaste och bästa någonsin.

Bra att det löste sig.
Citera
2015-06-15, 23:29
Medlem
spikads avatar
Citat:
Passar på att tipsa om Timemachine. Om du skaffar en extern hårddisk för backuper, så har du ökat dina chanser med 99% att slippa bli gråhårig om något händer med din dator. Timemachine är ett inbyggt backupprogram i OS X, och är något av det smidigaste och bästa någonsin.

Bra att det löste sig.
Du är grym tzj. När jag var ny så frågade jag dig vart man hittade citerade inlägg och fick en utförlig beskrivning och 3 screen shorts tillbaka i PM. Det var flera år sedan men minns det fortfarande

Ont: man kan alltid testa men att tvångsavsluta ett program om det inte svarar. Finder kan man dock enbart starta om.
Citera
2015-06-16, 19:39
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spikad
Du är grym tzj. När jag var ny så frågade jag dig vart man hittade citerade inlägg och fick en utförlig beskrivning och 3 screen shorts tillbaka i PM. Det var flera år sedan men minns det fortfarande

Ont: man kan alltid testa men att tvångsavsluta ett program om det inte svarar. Finder kan man dock enbart starta om.

Sådant värmer att höra, varmt tack.

Och som tillägg kan jag även nämna att man i programmet aktivitetskontroll snabbt kan se vilka processer som stoppat, eller drar ovanligt mycket processorkraft eller RAM. Bra program!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in