• 1
  • 2
2015-06-14, 15:21
Medlem
Min kusin som är 21-22 år gammal ska handla alkohol till mig på systembolaget. Jag undrade om det är okej att gå in med honom för att berätta exakt vilken dryck jag vill ha? Är det okej så länge det är han som ska köpa? Han är ganska ny i Sverige också, annars hade jag ej gått in med honom. Om jag typ står med honom i kassan, finns det någon chans att kassören/kassörskan säger ''Nej, det går inte'' eller något?
Citera
2015-06-14, 15:22
Bannlyst
hej alla som besöker system bolaget måste vara över 20 år o ja dom kollar be dig om id kurt
Citera
2015-06-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kStreet
hej alla som besöker system bolaget måste vara över 20 år o ja dom kollar be dig om id kurt

Fel. Du kan följa med om du är under 20 år och till och med peka på drycker. Det är kassabiträdet som bedömer situationen om det skulle förekomma langning. Du får vara smidig.
Citera
2015-06-14, 15:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kStreet
Skitsnack, det finns ingen åldersgräns för att gå in på systemet, du får till och med handla där om du är under 20, dock inte alkohol. Självklart så kommer personal att se att om några går tillsammans i butiken och gör ett gemensamt inköp, om de sedan står i kassan tillsammans så kommer båda att få visa leg.
Citera
2015-06-14, 15:39
Medlem
En gång gick jag på systemet med min polare som var 20, jag var 18-19 något sånt där. När vi stod i kassan ville kassörskan se mitt ID eftersom vi "köpte det tillsammans".
Citera
2015-06-14, 15:43
Medlem
KattPerssons avatar
Om du inte står brevid honom vid kassan så ska det väl gå bra. Min idiotpolare följde med mig till bolaget förut en dag utan sitt legg, vi var båda över 20 men det blev ölfritt ändå.
Citera
2015-06-14, 15:50
Medlem
Se inte skyldig ut bara. Gå in som att du ska handla på ica.
Citera
2015-06-14, 15:51
Medlem
Bekkkknishs avatar
Finns absolut ingen åldersgräns på att gå in på systemet, barn följer med sina föräldrar som ska handla vin till fredagskvällen hela tiden , t.ex,
Men om två personer går in och dom ser ut att vara kompisar och en har leg och en inte så kommer dom med största sannolikhet inte låta er köpa.
Dessutom om du stått och pekat på vilken flaska du ska ha.

Säg bara till honom innan exakt vad det e dy ska ha .

Edit: altrenativt följ med in och visa flaskan men låtsas som att ni inte känner varandra, gå inte bredvid varandra till kassan osv.
Senast redigerad av Bekkkknish 2015-06-14 kl. 15:54.
Citera
2015-06-14, 17:26
Medlem
Gå in och välj det du ska ha,sedan går du bara ut ur butiken,funkar perfekt
Citera
2015-06-14, 17:56
Medlem
eXtremos avatar
Det är dumt att riskera något, varför du inte bör följa med in. Jag förstår inte varför det är ett problem att ge din varunumret, så han kan köpa drycken utan någon inblandning från dig inne i butiken.
Citera
2015-06-14, 18:03
Medlem
Crumbzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är dumt att riskera något, varför du inte bör följa med in. Jag förstår inte varför det är ett problem att ge din varunumret, så han kan köpa drycken utan någon inblandning från dig inne i butiken.

Precis, dessutom kan man ju alltid smsa/ringa vid frågor.
Citera
2015-06-14, 18:06
Medlem
gå in på systembolagets hemsida och beställ därifrån, du klickar i allt du ska ha och sen beställer du i din polares namn som sedan bara går in på bolaget och hämtar ut det färdigplockat nån dag senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in