• 1
  • 2
2015-06-14, 12:53
Medlem
BlondinBalles avatar
Hur skiljer sig en Caddy med skåp från en Golf förutom det uppenbara att det inte finns baksäte? Är ljudisoleringen densamma? Jag vet att Caddy byggs på samma plattform som Golf/Tiguan.
Citera
2015-06-14, 14:04
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastpallenAB
Detta har blivit vanligare med åren nu. Folk köper en mindre skåpbil för privatbruk. Oftast Caddys av nyare årsmodeller. Det är ofta dessa bilar är just skåp. Finns ju vissa som har baksäten också men många kör skåp och det är det vi diskuterar här!

Vilka motiv finns det till att köra skåpbil privat? Vilken typ av människa köper skåpbil för privatbruk? Jägare?

Billigare eftersom dom ofta är lastbilsreggade?
Billiga i inköp och reservdelar?
Praktiskt?

Vissa har oftast skåpbilen som "andrabil" eller vinterbil.

Du har väl i princip angett alla skäl som finns redan i trådstarten. Man tar sig från punkt A till punkt B, lika snabbt lätt och effektivt som en vanlig personbil. Skåpbilarna är praktiska, drar oftast inte så mycket bränsle, är prisvärda i inköp/drift och tillräckligt bekväma att åka i.
Citera
2015-06-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Hur skiljer sig en Caddy med skåp från en Golf förutom det uppenbara att det inte finns baksäte? Är ljudisoleringen densamma? Jag vet att Caddy byggs på samma plattform som Golf/Tiguan.

Caddyn har världens vägljud... dålig ljudisolering, dundrar som fan inuti från skåpet. Iallafall den -08:an med skåp vi har som firmabil.
Citera
2015-06-14, 21:34
Medlem
Vi har en bil med sju säten, ser ut som skåpbilen, den är jävligt praktisk. Vi fällde ner sätena och fick plats med tvättmaskinen och diverse annat skräp utan problem
Och så har vi plats om vi skulle vilja ta med en passagerare till.
Citera
2015-06-14, 21:38
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Fiskebil, hockeyutrustning, jaktprylar, osv osv... du behöver inte ens lasta ut mellan hobbierna.

Resor för att köpa in alkohol Lennart Lelle blir definitivt favoriten i gänget.
Citera
2015-06-14, 21:59
Medlem
E30s avatar
En väldigt stor anledning är att många kör dessa bilar i jobbet där det kan behövas en praktisk bil ibland. Kan de då även ta bilen hem, göra lite privata ärenden samt tanka för företagets bekostnad så spelar det nog inte så stor roll om det är en skåpbil eller en rysk pansarvagn så länge det är gratis.
Citera
2015-06-15, 09:37
Medlem
spajdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Folk vill väl ha en slit o släng bil. En bil de inte behöver vara så rädd om. Vet ett flertal som köper mindre skåpbilar just för detta.

Exakt så är det med mig.
Jag har en caddy skåp -12 som jag har som bruksbil. Perfekt att ha till landet.
Dessutom är den 4wd och fjärrstyrs parkeringsvärmare så den är kanon på vintern.
Däremot är inte caddy alls så billig som man (jag) tror. Dessutom är andrahandsvärdet rätt bra.
Lite opraktiskt ibland med bara två säten, framförallt eftersom min andra bil också bara har två säten, men jag bedriver ingen taxiverksamhet och har inga ungar så detfunkar bra.

Nackdelen med att ha en caddy är att det ärsvårt att byta till en vanlig bil sen, man vänjer sig snabbt med att ha så bra lastutrymme. Dessutom kan man parkera lite som man vill, eftersom folk tror man är och jobbar. En eftermiddag stor jag parkerad på trottoaren utanför en byggbarack vid centralen när jag väntade på ett försenat tåg tex. Inga problem trots patrullerande plisor i området.
Citera
2015-06-15, 16:07
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Jag köpte en caddy 1,9 tdi för att ha som andra bil/pendla.

Skulle jag ha tre barn t.ex. skullejag lägga en större summa på en vw transporter/den med säten caravell eller vad den heter.

Som någon skrev - kombi bilar har fått skit pga. design nu mera. Att lasta in grejer som är större - ens faktiskt barnvagnar börjar bli svårt.

Nog för att man fortfarande kan få tag i en V70 äldre i bra skick men dock...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in