• 1
  • 2
2015-06-14, 00:40
Medlem
Detta har blivit vanligare med åren nu. Folk köper en mindre skåpbil för privatbruk. Oftast Caddys av nyare årsmodeller. Det är ofta dessa bilar är just skåp. Finns ju vissa som har baksäten också men många kör skåp och det är det vi diskuterar här!

Vilka motiv finns det till att köra skåpbil privat? Vilken typ av människa köper skåpbil för privatbruk? Jägare?

Billigare eftersom dom ofta är lastbilsreggade?
Billiga i inköp och reservdelar?
Praktiskt?

Vissa har oftast skåpbilen som "andrabil" eller vinterbil.
Citera
2015-06-14, 01:01
Medlem
Det är väl av samma anledning som folk köper en pickup, men med skillnaden att dom varken behöver fyrhjulsdrift, hög markfrigång eller dra tunga släp. Håller man på mycket med snickeri hemma i huset osv så är det väldigt praktiskt med en mindre skåpbil istället för att köra omkring med släpkärra.
Citera
2015-06-14, 01:19
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Fiskebil, hockeyutrustning, jaktprylar, osv osv... du behöver inte ens lasta ut mellan hobbierna.
Citera
2015-06-14, 02:15
Medlem
Sharp19s avatar
Titta på begagnatpriserna på dessa fordonen.
Man får en snål bil som inte gått särskilt långt för en billig peng. Utöver det är det perfekt för den som har en hobbyverksamhet som kräver transporter.

Visst, man kan köpa en rymlig kombi istället och fälla baksätena. Priset är dock högre och det finns ändå inte lika mycket plats.
Citera
2015-06-14, 07:28
Medlem
paglamannens avatar
Det är helt enkelt mera praktiskt för vissa människor att äga en skåpbil istället för en V70.
Citera
2015-06-14, 09:16
Medlem
Vardons avatar
Jag kör runt i en 5 sitsig transporter privat. Det är perfekt. Dels kan man åka 5 personer utan att sitta illa. Har en kompis som är nästan 2 meter och han sitter väl inte bra i baksätet när förarstolen är tillbakaskjuten och nerställd så långt det går men han har inte knäna i hakan.

Lite hyllor bak i skåpet där man kan ha bra att ha saker, mikron etc.

Åker man 5 pers kan man slänga in full packning.

Plockar man upp en polare med cykel - in med cykeln bara

Lite dyrare i skatt men pigg, lättkörd och bekväm.
Citera
2015-06-14, 09:26
Medlem
zepofans avatar
Sedan kombibilar slutade att vara kombibilar och blev bilar med lite större bagageutrymme för att kunna få in en hund, några IKEA-kassar eller två golfset så har ju marknaden efterfrågat den här typen av bil. Många har som sagt den här typen av bil som andrabil för att kunna köra skräp, idrottsutrustning, hundar, gräsklippare, flyttkartonger eller vad fan som helst, precis som man kunde göra i en kombi förr.
Citera
2015-06-14, 09:45
Medlem
8xxSeriess avatar
För att det är smidigt. Kan lasta in all bråte där bak, och tack vare den fyrkantiga formen (caddy) så sväljer den en hel del.

Lägg till låg bränsleförbrukning och åtminstone caddyn, ganska driftsäker.
Citera
2015-06-14, 11:57
Medlem
Om man som många har villa som bostad är det jäkligt praktiskt, man får plats med mycket bråte och är inga problem få hem saker.

som någon sa, när kombi bilarna slutade vara kombi, så blev skåpbilarna mycket mer intressanta.
Citera
2015-06-14, 12:03
Medlem
Bertil85s avatar
Jag har också tänkt på det där.

I södra Europa är det vanligt med skåpbil.

Berlingo brukar jag se folk köra runt med.

Intressant om vi får se mera privatskåpbilar här i Sverige.
Citera
2015-06-14, 12:04
Medlem
Zteffen81s avatar
För att dom är praktiska. Kör själv en Transporter-pickis med enkelhytt. Men kan lätt tänka mig att köpa en skåpbil i framtiden.

På flaket kan jag transportera det mesta. Gräsklippare, en pall med pellets, byggmaterial och på vintern drar jag upp skotern på flaket om jag inte vill köra i närområdet.
Citera
2015-06-14, 12:21
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Folk vill väl ha en slit o släng bil. En bil de inte behöver vara så rädd om. Vet ett flertal som köper mindre skåpbilar just för detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in