• 1
  • 2
2015-06-13, 22:23
Medlem
SirHizzs avatar
jag är skyldig fogden ca 150 000.

jag sökte om skuldsanering. fick inte det.

dom sa skuldsanering är på 5 år.

med din lön så drar vi 65 000 om året. du har det avbetalat det på 2 år. 5400 i månaden

fan ja får ut 15 000 nu efter dom dragit löneutmätning .klarar mig knappt på det.

va kan man göra? kan man låna från nån och betala av allt med låg ränta ?.

snälla,vill inte höra du får skylla dig själv du satt dig där du är, ni kan dra åt helvete och ta repet.

vill ha bra förslag va man kan göra, om man kan låna av nån.
Senast redigerad av SirHizz 2015-06-13 kl. 22:26.
Citera
2015-06-13, 22:25
Medlem
Om du inte klarar dig på 15000 i månaden, hur hade du tänkt klara dig på existensminimum som skuldsanering innebär?
Citera
2015-06-13, 22:27
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Om du inte klarar dig på 15000 i månaden, hur hade du tänkt klara dig på existensminimum som skuldsanering innebär?

15000 är mitt existensminimum.

9000 är min hyra, sen bränsle på det för bilen. bredband.

mat osv osv. kläder ,skor
Citera
2015-06-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz

med din lön så drar vi 65 000 om året. du har det avbetalat det på 2 år. 5400 i månaden

fan ja får ut 15 000 nu efter dom dragit löneutmätning .klarar mig knappt på det.

snälla,vill inte höra du får skylla dig själv du satt dig där du är, ni kan dra åt helvete och ta repet.

Rätta mig om jag har fel, men med skuldsanering får du leva på existensminimum och det är betydligt lägre än 15 000, så tror du ska vara glad att du inte får det, du har mer att leva av då. Du får lägga om din ekonomi helt enkelt. Så du klarar dig ändå.
Citera
2015-06-13, 22:30
Medlem
Citat:

Du har 6000 kr över efter att du betalt ditt boende. Vet förvisso inte hur långt du har till jobbet och om du kan ta dig dit på annat sätt än med bil, men kläder och skor kan du kanske inte förnya varje vecka under dessa två år utan du får klara dig med det som finns i garderoben. Nog ska du kunna klara dig på 6000 kr varje månad.
Citera
2015-06-13, 22:30
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Rätta mig om jag har fel, men med skuldsanering får du leva på existensminimum och det är betydligt lägre än 15 000, så tror du ska vara glad att du inte får det, du har mer att leva av då. Du får lägga om din ekonomi helt enkelt. Så du klarar dig ändå.

nej. men min höga lön är 15000 som ja får ut efter dom dragit löneutmätning .

min hyra är på 9000.

bredband skall betalas. bränsle för bilen, mat till ungarna och mig själv. el.
Citera
2015-06-13, 22:32
Medlem
Richydembangs avatar
Markte att jag missforstod och jag ar heller inte till nagon form av hjalp, har ingen erfarenhet utav detta. Allt jag kan rekomendera ar ett billigare boende och anvanda bilen sa lite som mojligt.
Senast redigerad av Richydembang 2015-06-13 kl. 22:38.
Citera
2015-06-13, 22:33
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojho
Du har 6000 kr över efter att du betalt ditt boende. Vet förvisso inte hur långt du har till jobbet och om du kan ta dig dit på annat sätt än med bil, men kläder och skor kan du kanske inte förnya varje vecka under dessa två år utan du får klara dig med det som finns i garderoben. Nog ska du kunna klara dig på 6000 kr varje månad.

jo , ja borde klara mig på det.

tack för du inte hacka ner på mig, oftast när folk har ekonomska bekymmer så får man höra oftast man får skylla sig själv. du verkar inte va sån, så ja tackar dig för det.

alla har det tufft ibland
Citera
2015-06-13, 22:34
Medlem
seusss avatar
Citat:

Vad är det för skuld som kommit till Kronofogden? Om du får, kan du ju försöka göra en avbetalningsplan direkt med dem så de tar tillbaka ärendet från Kronofogden. Då kan du ju förhandla ned räntan eller tom kanske få fryst ränta.

Annars är väl alternativet att låna pengarna privat av någon och betala åter till dem och få amortera mindre än vad du gör idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa

Skuldsanering innebär att man gör en avbetalningsplan för skulden till fodringsägaren. Denna gäller sen över fem år, dvs i TS fall skulle det förmodligen halvera avdraget Kronofogden gör varje månad. Nu har de istället gjort bedömningen att han bör klara sig på det som blir över efter avdrag och nekade skuldsanering.

Lever man däremot redan på existensminimum så kan det innebära att man stryker de skulder man har.
Citera
Medlem
Citat:

Låter ju som du helt enkelt får sänka utgifterna, 6000 utöver boendet kan man ju klara sig på.
Citera
2015-06-13, 22:37
Medlem
Väldigt enkelt att lösa.
Du får helt enkelt byta bostad till nåt billigare och sälja bilen. Har man inte råd så har man inte!!!!!!!!!
Känns som att du är en oerhört oansvarig människa som börjar prata om lån. Anser du inte att du redan sitter i skiten nog?
Strunta i att köpa nya kläder. Lev av det du redan har. Vad gällande mat så inget äta ute och handla billigt.
Du behöver absolut ändra ditt beteende!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in