Offtopic: Varför bytte du från Prince till Winston? Jag är en ny rökare, har rökt varje dag i kanske 3 månader? Jag började med Prince röd och dom är fortfarande en av favoriterna. I alla fall så köpte jag Winston en gång (Röd) och dom smakade väldigt... billigt? Dom är ju billiga, men smaken var verkligen billig.
Mina favoritcigg nu är Camel Activate, dom med menthol.
Du får jättegärna länka till din doktorsavhandling om rökning. Tillförlitlig fakta som du avböjer att kommentera är dock att du gjort av med ca 547 500 :- kr på rökningen (beroende på kronans kurs).
Klart att det är rökning ihop med dåliga gener som gör att folk dör.
Min farfar rökte pipa, cigarr, cigariller och John silver utan filter. Det höll han på med i nästan 80 år, och omräknat i cigg måste det varit nästan 2 paket om dagen, han rökte överallt och så gott som hela tiden. Det ar inget fel på hans lungor eller skärpa i allmänhet.
Morsan har tagit det lugnare, 1-2 paket cigg om dagen i ca 55 år. inget fel på henne heller.
Så nog f-n måste det ara så att vissa har bättre anlag att klara av rökningen.
Själv nöjde jag mig efter 10-15 år, men jag tänkte börja igen om ca 20 år. Då ska jag gå runt och suga på en pipa och titta på alla idioter som släpar sig fram med rullator. Alla dessa trendkänsliga stackare som tror de kan springa sig tillbaka tills de var 20, jag förutspår att deras lungor är fina men deras knän är slut lagom till pension.
Om jag minns rätt så är risken för lungcancer 1 på 40 000 för en icke rökare.
För en rökare är risken 1:12 vilken inte är jättestor, men klart större.
Du har klarat dig.
Än så länge.
Jo, nog är det så, kanske. Att benägenheten att få lungcancer är genetiskt betingat.
Men det låter på dig som att du tycker att du nu har facit på hand. Som om att om du nu har rökt i 30 år utan att få lungcancer, så kommer du inte att få det i fortsättningen heller.
Så är det inte. Du kan få det nästa vecka. Eller nästa år.
Klart det är farligt. Började röka i barndomen och rökte sen hela mina tonår fram till nu. Slutade för några månader sedan. Märker direkt att kondisen är mycket bättre, tung andning och smärta i bröstet var vanligt förut. Som bortblåst nu. Tror risken att drabbas av rökrelaterade sjukdomar sitter mycket i generna. Men att det inte skulle påverka hälsan finns det massa forskning som dementerar. Nikotin är gott, och det går att få i sig på annat sätt. Snus är bättre, hälsosammare och billigare och jag får i mig mer nikotin än av cigaretter. Så jag kör på det istället.
Ett par problem är att du som enskild rökare knappast vet om du tillhör den mer riskabla gruppen eller inte samt att även de med mindre risk fortfarande löper en mycket högre risk än om man inte röker. All cancer handlar om sannolikhet, en del har tur och andra inte. Lungcancer är en tillräckligt vidrig död för att göra allt för att slippa skiten.
Ja, det är farligt att röka oavsett men sen så drabbar det ju alla olika beroende på generna. Du har väl haft mer "tur" med generna när det gäller det sen beror det också på hur tidigt man har börjat röka, ju tidigare desto farligare
Om jag minns rätt så är risken för lungcancer 1 på 40 000 för en icke rökare.
För en rökare är risken 1:12 vilken inte är jättestor, men klart större.
Du har klarat dig.
Än så länge.
Ja, det är farligt att röka oavsett men sen så drabbar det ju alla olika beroende på generna. Du har väl haft mer "tur" med generna när det gäller det sen beror det också på hur tidigt man har börjat röka, ju tidigare desto farligare
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!