• 1
  • 2
2005-10-14, 22:34
Medlem
Jag har nyligen fått mig ett nytt badrum. Jättebra osv. Men jag retar ihjäl mig på att dom strypt vattenflödet för att spara vatten.
Jag har den här modellen:
http://www.safeshower.com/anti.htm
http://www.safeshower.com/9000line/9200chrome.jpg

Någon som vet hur man lätt och smidigt ökar trycket?
Citera
2005-10-14, 23:01
Medlem
Trycket är en sak och vattenflödet en annan. Trycket är detsamma som i dina andra kranar och tycker du att dom kranarna spolar på som vanligt som prova med att byta duschstrilen, det kan sitta en reducering där.
Citera
2005-10-14, 23:28
Medlem
ah, det kommer slöare med vatten både i handfat och i badkar/dusch efter renoveringen och dom har inte bytt stammar. Därav slutsatsen att det sitter någon slags spärr kraneriet. Är jag fel ute?

Sitter spärren i själva duschmunstycket menar du?
Citera
2005-10-15, 04:01
Medlem
Megadeths avatar
ni är alla helt rätt ute. det sitter till 99% en liten plast reducering där du skruvar fast dusch slangen på blandaren. så det lär inte vara svårare än att skruva loss den och avlägsna den.
Citera
2005-10-15, 07:33
Moderator
Tystnads avatar
Nja ..det kan ju också vara själva dusch slangen som har fått mindre invändig diameter ,samt själva dusch handtaget som är av snålspol typ.
Citera
2005-10-15, 09:30
Medlem
jag hade samma problem, jag bytte duschmunstycke och slang så nu är det ös i strålen...
Citera
2005-10-15, 09:35
Bannlyst
Det här låter som något för Adam och Jamie i Mythbusters...

Byta ut handduschen mot en kraftig högtryckstvätt...

// Roger P.
Citera
2005-10-16, 11:30
Medlem
Megaforces avatar
I handfatsblandaren sitter det en sil, på denna monterar man ofta reducerbrickor, men kolla också att det inte kommit in skit i silen för om man stänger av vattnet och sen slår på det igen så lossnar ofta skit i rören. Att man bytt stammar innebär inte att det inte lossnar skit vid huvukranen.
Citera
2005-10-20, 01:10
Bannlyst
Alltså. Jag lider av ungefär samma problem. Jag har dåligt tryck i duschen, nästan exakt samma modell som ovanstående talare. Jag skruvade loss duschslangen och vad fick jag se! Jo en platsplugg intryckt i slangen för att minska dess diameter. Är detta till för att minska flöde eller för att stabilisera upp slangen så den är lättare att fästa vid blandaren?
Citera
2005-10-20, 03:22
Medlem
muffes avatar
Har dem sänkt trycket är det bara att beklaga, fast egentligen ska dem ju också tillhandahålla snålspolande munstycken då också kan man ju tycka.. fast jag vet inte om de har skylldighet att göra det (min förra hyresvärd gjorde då det när dom sänkte trycket)

Snålspolande duschmunstycken fungerar på så vis att de blandar in luft med hjälp av vattnets fart från kranen i själva strålen på ett sätt så att det upplevs som högre tryck fastän man slösar mindre mängd vatten (ungefär 1/3 så mycket som förut)

Personligen är jag inte ett fan till snålspolande duschmunstycken.. eller ivf inte av lågt tryck, jag tycker man borde kunna välja själv mellan "ekonomi-läge" och vanligt
Citera
2005-10-20, 09:01
Medlem
BalleKalles avatar
Ibland finns det ett lufthål som suger in luft som blandar sig med vattnet.
Det skall tydligen ge känslan av att det kommer lika mkt vatten som innan fastän det är uppblandat med luft.
Att det "saknas" vatten märker man tydligt när man skall fylla badkaret.
En klick silicon på rätt ställe bör fixa det "felet"
Citera
2005-10-20, 19:11
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Alltså. Jag lider av ungefär samma problem. Jag har dåligt tryck i duschen, nästan exakt samma modell som ovanstående talare. Jag skruvade loss duschslangen och vad fick jag se! Jo en platsplugg intryckt i slangen för att minska dess diameter. Är detta till för att minska flöde eller för att stabilisera upp slangen så den är lättare att fästa vid blandaren?

den sitter där enbart för att minska vatten trycket. en reducer bricka. ta bort skiten och stampa sönder brick jäveln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in