2021-10-24, 12:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag har förklarat problemet upprepade gånger, men ser nu att denna diskussion varit i en annan tråd.

(FB) Sökfunktionen krånglar

Jag har medvetet valt att inte kommentera saken i denna tråden, då jag trodde att jag redan uppmärksammat alla om orsaken. Men ser nu att denna diskussion varit i en annan tråd, och att många kanske inte är medvetna orsaken till problemet.

I korthet så finns det tre alternativ gällande hur vi kan hantera problemet:

1. Donationer
2. Färre besökare
3. Avveckling

Flashback är en av landets mest välbesökta sidor, men har högst begränsade intäkter. Att hantera +100 000 samtidiga besökare är en stor utmaning, men inte värre än att vi kan hantera det. Problemet är att detta kostar pengar. Så om vi önskar att forumet fungerar även med +100 000 besökare, eller +250 000 samtidiga besökare, så behovs det resurser.

Vi kan inte förvänta oss att sidor som Wikipedia, Archive.org eller Flashback kommer att finnas kvar ifall alla tror att någon annan kommer hantera driften. Vi har alla en sak gemensamt. Vi finansieras helt eller delvis av donationer. Dessa är frivilliga, men så länge tillräckligt många hjälper till så kommer verksamheten fortsätta.

Majoriteten av Flashbacks besökare anser inte att forumet behöver några donationer, och därför fungerar sämre när vi har många besökare. Vissa av de mest lojala besökarna väljer t.o.m. att blockera annonserna, och därmed förhindra forumet att ha några intäkter alls. De anser att någon annan får fixa problemet. Forumets drift är inte deras problem. Vilket stämmer. Detta är ju trots allt en frivillig handling.

Så om vi önskar att forumet ska fungera bättre, och inte vill vara delaktiga till att hjälpa forumet (genom donationer och acceptera reklam), så behöver vi istället fokusera på att Flashback blir mindre populärt. Dvs att vi har färre besökare. Vilket jag personligen anser är ett dåligt alternativ.

Vi kan också agera som vi gjorde under 2019-2020, och fortsätta som innan. Köpa in fler servrar, utveckla forumet, se till att vi klarar fler och fler besökare kan vara på forumet utan att sidan är överbelastad. Detta resulterade i att forumet gjorde en förlust på ca 100 000 kr per månad. Vilket är långsiktigt ohållbart. Att fortsätta köpa in fler servrar och ignorera situationen är ett alternativ. Men detta alternativ är också en långsam avveckling av forumet.

Ett forum kan inte existera ifall det månad efter månad går med förlust. Vi har därför valt att driva forumet med de resurser vi har. Forumet betalar idag sina kostnader, men utvecklas inte i den takt som många av oss säkert hade önskat. Orsaken är enkel. Det saknas resurser.

Förra månaden gav 42 personer donationer på sammanlagt 3 526 kronor. Det är dessa personer som ser till att forumet utvecklas. Vi hade behövt vara flera som hjälper till, men så är inte fallet. Enligt Google så har Flashback närmare fyra miljoner besökare varje månad. I fredags - när ditt inlägg postades - så hade forumet sammanlagt 672 865 unika besökare. Jag vågar påstå att siffran skulle ha varit ännu högre ifall våra servar kunnat hantera det, men med bara 42 personer som vill vara med och hjälpa till, så gör vi vårt bästa av situationen.

Du kanske är en av dessa 42 personer, så se inte mitt svar som någon kritik mot dig. Om du inte är någon av dessa 42 personer så behöver du inte heller känna ett krav på att hjälpa till. Detta är frivilligt. Men det är viktigt att alla förstår orsaken till att forumet inte fungerar bättre än det gör. Vi gör vårt absolut bästa. Det finns inga planer på att avveckla, och inte heller några planer på att forumet ska hamna bakom betalvägg (med tanke på liknelsen till Aftonbladet i ett tidigare inlägg).

Men för de som blockerar reklamen, och aldrig givit några donationer, så kan problemen knappast vara någon överraskning. Jag hade ibland hoppats att någon av dessa förklarade problemet, då det är olyckligt om någon tror att sidan inte fungerar bättre pga att vi inte bryr oss. Vilket vi verkligen gör. Det finns en text längst ner i varje tråd med information om hur man ger donationer. Jag tror inte någon har missat detta.
"Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt."
Jag gillar inte personers om gnäller och försöker tvinga fram donationer. Vilket är orsaken till att jag ofta avstår från denna sorts diskussioner. Men när så många verkar ha missat vad som är orsaken så ansåg jag att det var bättre att jag postade ett svar även i denna tråd. Till de som även efter detta inlägg är kritiska, så har jag följande svar: "If you're not part of the solution, you're part of the problem". Ifall ni anser att det finns några alternativ till de jag redovisade ovan, så är ni välkomna att posta dessa förslag här i tråden. Vi har trots allt samma intresse av att problemet som uppmärksammas försvinner.

Jag beklagar att det ibland uppstår problem. Men vi gör vårt bästa. Även dessa kommer fixas, men det tar ibland lite tid. Men allt går i rätt riktning. Vilket är det viktigaste.

admin
Ju mer ni betonar att detta är drivet av en community, ju mer kommer nog krav att resas på medbestämmande, ett demokratiskt råd som tillsätter moderatorer, admins, bestämmer regler etc

Är Flashbacks finanser öppna? Kan man se hur mycket som går till löner, servrar etc och vilka intäkterna är? Man vill ju helst inte kasta in pengarna i ett svart hål.

Fb fyller definitivt en funktion.

(en medlemsavgift för alla skulle kanske bli låg men förmodligen minska medlemsantalet)

Edit
Har inte Stack Exchange medlemsinflytande med bibehållen anomymitet?
På en del Linuxforum tror jag de som har befattningar brukar outa sig.
Senast redigerad av wwr 2021-10-24 kl. 13:01.
Citera
2021-10-24, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan man inte bara skicka kontanter med snigelpost? Det finns VPN-leverantörer som har detta som betalningsmetod.
Admin tycks klassa alla som inte vill Swisha som latmaskar som egentligen inte vill donera, så om donationer över snigelpost kom som alternativ hade jag blivit djupt förvånad.

Tycker även det är galenskap att inte ens ha Bitcoin som valuta, med tanke på att det blir allt mer populärt idag.
Citera
2021-10-25, 11:03
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenglassen
Admin tycks klassa alla som inte vill Swisha som latmaskar som egentligen inte vill donera, så om donationer över snigelpost kom som alternativ hade jag blivit djupt förvånad.

Möjligheten till att skicka donationer via swish lanserades pga att många klagade på att detta inte fanns. De klagade på att de ville ge donationer, men att det var för jobbigt och komplicerat ifall vi inte erbjöd swish (se tidigare diskussioner i ämnet om du inte tror mig). Jag har aldrig påstått att någon som inte vill ge donationer är en latmask. Jag har däremot påstått att det är hyckleri när någon påstår att de vill ge donationer, men inte vet hur de ska göra. De verkar tro att ge en donation till Flashback är likställt med att ge en donation till al-Qaida. Vilket vi båda vet är rent trams.

Att skicka sedlar via posten är förbjudet. Något oklart varför du kritiserar oss för att inte rekommenderar detta alternativ.

Förbjudet innehåll – vad får du skicka och vad får du inte skicka?
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/forberedelser/vad-far-du-skicka

Vill du trots detta skicka pengar via posten, så är ju inte detta något problem. Frågan lyftes redan två år sedan.
"Det går att skicka brev till Flashback ... för de som föredrar brev framför bankgiro, så är vår adress ..."

(FB) Stöd Flashback - Frivilligt bidrag istället för betalvägg
Det var några som önskade ge donationer, men enbart ville skicka dem anonymt via posten.
Antalet donationer som skickats via posten sedan jag postade mitt svar är som du kanske redan listat ut noll.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattenglassen
Tycker även det är galenskap att inte ens ha Bitcoin som valuta, med tanke på att det blir allt mer populärt idag.

Det är ingen galenskap, vilket du också vet om du läste mitt tidigare svar till dig.
"Med tanke på det låga antalet som är intresserade av att ge donationer, så skulle det vara en ren förlustaffär att hantera donationer via kryptovalutor."

(FB) Flashback krånglar (Sammanfogad)
Syftet med donationerna är att ge forumet ökade resurser. Så att vi kan förbättra forumet. Att då föreslå att vi lägger tiden på att hantera insättningar via kryptovaluta som bokföringsmässigt är rätt komplicerat, och kommer kosta mer än vad vi kommer få in i donationer, är vad jag kallar galenskap.

Oklart varför du vill fortsätta hitta orsaker till varför du inte vill ge några donationer. Jag har varit väldigt tydlig hela tiden. Jag förväntar mig inte donationer. Dessa är frivilliga. Vad jag däremot har problem med är hyckleri och ignorans. När vissa klagar på att forumet inte fungerar så är det viktigt att de förstår varför. Att de får en förklaring. Om någon vid detta tillfälle kommer med märkliga bortförklaringar, så är det bra om användarna uppmärksammas. Så ingen låter sig luras av dessa bortförklaringar.

admin
Citera
2021-10-25, 11:18
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ju mer ni betonar att detta är drivet av en community, ju mer kommer nog krav att resas på medbestämmande, ett demokratiskt råd som tillsätter moderatorer, admins, bestämmer regler etc

Inte alls. Donationer ger man för att verksamheten anses vara viktig. Annars skulle organisationer som Amnesty och Freedom House omöjligt kunna bedriva sin verksamhet. Räcker med att de som granskas ger organisationerna en muta (gåva), så försvinner deras granskning.

Du ger donationer för att du är nöjd med verksamheten. För att du vill att verksamheten ska finnas kvar. Inte för att vi ska radera en enskild tråd eller förbjuda åsikter som bidragsgivaren ogillar.

Citat:
Är Flashbacks finanser öppna?

Flashback.org ägs sedan i våras av Flashback Media Group AB.
Bolagets bokslut är en offentlig handling.

admin
Citera
2021-10-25, 11:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Inte alls. Donationer ger man för att verksamheten anses vara viktig. Annars skulle organisationer som Amnesty och Freedom House omöjligt kunna bedriva sin verksamhet. Räcker med att de som granskas ger organisationerna en muta (gåva), så försvinner deras granskning.

Du ger donationer för att du är nöjd med verksamheten. För att du vill att verksamheten ska finnas kvar. Inte för att vi ska radera en enskild tråd eller förbjuda åsikter som bidragsgivaren ogillar.
Det handlar naturligtvis inte om att vissa i smyg skall ge bidrag för att påverka enstaka ärenden. Men om forumet måste gå mot att bli finansierat av communityn för att fungera så kommer communityn förmodligen att begära inflytande. Men då skall det ske öppet med val av representanter eller liknande. (Vilket, vad jag vet kan fungera med bibehållen anonymitet.) Genom öppenhet minskar risken för mutor.

Ni outar ju aldrig personer och det är självklart bra. Men här outar du en grupp för att sätta fart på bidragen eller tvinga de som använder annonsblockering att ändra beteende. Nog försöker ni sätta press på medlemmarna att bidra, samtidigt som ni säger att det är frivilligt. Det där stycket innehåller dubbla budskap.
Citat:
Vissa av de mest lojala besökarna väljer t.o.m. att blockera annonserna, och därmed förhindra forumet att ha några intäkter alls. De anser att någon annan får fixa problemet. Forumets drift är inte deras problem. Vilket stämmer. Detta är ju trots allt en frivillig handling.
Senast redigerad av wwr 2021-10-25 kl. 11:48.
Citera
2021-10-25, 12:31
Administrator
admins avatar
Citat:
Det handlar naturligtvis inte om att vissa i smyg skall ge bidrag för att påverka enstaka ärenden. Men om forumet måste gå mot att bli finansierat av communityn för att fungera så kommer communityn förmodligen att begära inflytande. Men då skall det ske öppet med val av representanter eller liknande. (Vilket, vad jag vet kan fungera med bibehållen anonymitet.) Genom öppenhet minskar risken för mutor.

Varför ska någon få inflytande?
En donation är frivillig, och uppskattar man inte verksamhetens inriktning så avstår man från att ge en donation. Jag ger donationer till en mängd olika verksamheter, men förväntar mig inte något inflytande. Däremot, ifall verksamheten tog en inriktning som jag ogillade, så skulle jag sluta ge donationer.

Citat:
Men här outar du en grupp för att sätta fart på bidragen eller tvinga de som använder annonsblockering att ändra beteende. Nog försöker ni sätta press på medlemmarna att bidra, samtidigt som ni säger att det är frivilligt. Det där stycket innehåller dubbla budskap.

Det är ingen press, då vi inte blockerar medlemmarna som använder annonsblockerare.
Däremot så anser jag - och detta är min högst personliga åsikt - att det är direkt korkat att blockera annonserna på en sida som man uppskattar, med undantag för ifall samma person istället väljer att ge donationer.

Det är inget krav att ge donationer, och det är inget krav att användare behöver se annonserna. Men det är - fortfarande min åsikt - rätt korkat att sedan undra varför sidan inte fungerar bättre. När besökaren använder tjänsten, men blockerar alla möjligheter till att finansiera driften.

Jag föredrar att tala klarspråk, och ifall någon klagar på att forumet inte fungerar, så tror jag att det uppskattas om jag berätta varför. Om vissa tycker sanningen är jobbig, så är det inte så mycket jag kan göra åt saken. Bättre det, än att de lever i ovisshet.

Men de goda nyheterna är att allt går i rätt riktning. Vi arbetar på att åtgärda de fel som finns. Lyckligtvis så blockerar inte alla annonserna, och lyckligtvis så anser vissa av användarna att de vill ge donationer. Vi kommer fixa detta. Även om vi alla vet att det hade tagit mycket kortare tid ifall vi var fler som hjälptes åt.

admin
Citera
2021-10-25, 15:40
Medlem
svampsubbas avatar
Vi medlemmar är komplexa precis som du admin, det får du leva med.

Till Musikhjälpen kunde det skänkas hur mycket som helst men när forumet hackar är det svårt, detta trots att en ansenlig del av Musikhjälpens insamlade pengar går till administration. Youtubers och influencers lever i överflöd genom donationer. En tiggare utanför affären får in mer pengar än Flashback som ändå har så många fler besökare, varför det är så blir då nästa moment att fundera på och besvara.

Alla vet eller tror sig veta att Flashback gjort bra med pengar under åren som gått och periodvis hackat likadant. Förslag, andra idéer samt buggar har bara fått vara outvecklade men när inkomsterna minskar då ska det förändras, utvecklas och användarna kan lyssnas på med intresse. Regelhysterin som fått många trotjänare att helt eller delvis sluta skriva inlägg och bidra till kvalitativa diskussioner, därmed inga bidrag heller. Uthängningar på Flashback är en paradox och kan ge en kort effekt med fler användare eftersom folk är nyfikna men ingen vill själv bli uthängd, så det inget att eftertrakta och moraliskt förkastbart att det förekommer. De flesta användare anser uppenbart att inläggen är ett stort bidrag till forumet, det tar mycket tid i anspråk att sätta sig in i olika diskussioner och ytterligare tid för att skriva ett inlägg. Att sedan den dyrt förvärvade tiden för inlägg raderas i en blinkning svider fett och kommer varning kan det brinna till i proppskåpet, just där och då är det få som i nästa andetag donerar till Flashback. Olika bedömningar för användare, en del kommer undan med vad skit som helst, det sänker lusten att bidra och skapar kvantitet iställer för kvalite. Folk, man eller jag är rent ut sagt livrädda att seriösa inlägg rederas, man trycker på skicka och håller andan, så illa är det. Skriver man bara skitinlägg så kvittar det väl, det är ju bara att kopiera det förra, posta och se glad ut. Skitinlägg utan innehåll borde kosta användaren tio kronor per styck, då hade Flashback kunnat börsintroduktioneras för länge sen. Ödmjukhet är en gåva och tillgång, pröva en gång så får ni se effekten...

Förslag på lösningar, personer utan inloggning tvingas till reklam, fler moderatorer som ger tid att sätta sig in i trådarnas diskussioner, ordna betalningar via bitcoin, hellre fria än fälla i regeltolkningar och tillåt humor för vi är inga robotar, fri Vpn för de som önskar, kan ge mer pengar i donationer eller använd dom pengarna ni nu tjänar till Flashback forum.

Sammanfattat, guldtacka till årets användare och blytacka till årets drägg, inte tvärtom som det är nu.
Citera
2021-10-27, 15:05
Avslutad
Jaha, idag möttes man av en vit sida när man skulle logga in, på både PC, Mac och iPhone.

Sen när man väl kom in haglar det med "503 Service Temporarily Unavailable".

Flashback blir bara sämre och sämre för varje dag.
Citera
2021-10-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jaha, idag möttes man av en vit sida när man skulle logga in, på både PC, Mac och iPhone.

Sen när man väl kom in haglar det med "503 Service Temporarily Unavailable".

Flashback blir bara sämre och sämre för varje dag.

Kanske dags att göra en översyn av FB.
"503 Service Temporarily Unavailable" = Hela tiden
Citera
2021-10-29, 17:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Kanske dags att göra en översyn av FB.
"503 Service Temporarily Unavailable" = Hela tiden

Läs admins inlägg tidigare i tråden och donera en stor slant så finns det möjlighet till det du vill.
Citera
2021-10-29, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Läs admins inlägg tidigare i tråden och donera en stor slant så finns det möjlighet till det du vill.

Finns ingen garanti för att donationer går till rätt saker. Kan lika gärna gå rakt ner i admins ficka.

Dessutom påstås det att man rel. nyligen har investerat i extra servrar men inget har blivit bättre.
Citera
2021-10-30, 10:34
Administrator
admins avatar
Citat:
Enligt Google så har Flashback närmare fyra miljoner besökare varje månad.

Jag kollade precis besöksstatistiken, och enligt Google så har vi under den senaste månaden haft 4,1 miljoner besökare. Så antalet besökare fortsätter att öka. Åtminstone när större händelser inträffar, och det brukar det ju göra rätt ofta, på gott och ont.

Citat:
Finns ingen garanti för att donationer går till rätt saker. Kan lika gärna gå rakt ner i admins ficka.

Intressant analys, med tanke på att forumet under de senaste två åren gjort en förlust på över en miljon om året. Forumet betalar idag sina kostnader, och alla intäkter vi får in går till att utveckla forumet. Men du får givetvis tro vad du vill. Personligen så är jag mest glad över att forumet inte längre går med förlust. Vilket är en förutsättning för att forumet ska kunna vara kvar långsiktigt.

Citat:
Dessutom påstås det att man rel. nyligen har investerat i extra servrar men inget har blivit bättre.

Det stämmer att vi köpt in fler servar, och det stämmer att vi utvecklar forumet. Men jag måste göra dig besviken ifall du tror att det räcker med att köpa in fler servrar, så kommer allt att funka. Att hantera driften av forumet kräver mycket, mycket mer än många servrar och ordentligt med bandbredd. Vi kan ta hanteringen av databaserna när det är +100 000 samtidiga besökare. Detta är en jätteutmaning, och här finns det uppenbarligen mycket kvar att göra. Men med tanke på hur många besökare vi kan hantera mot innan, så är det uppenbart att allt går i rätt riktning. Även om jag givetvis skulle önska att det gick snabbare.

Jag minns exempelvis terrorattacken i Stockholm 2017, och hur forumet gick ner när vi hade för många besökare. Det rekord vi slog under attacken kan vi idag hantera utan större problem, men eftersom antalet besökare fortsätter att öka, inte minst då många numera besöker forumet mera regelbundet, så behöver vi hela tiden fortsätta förbättra forumet. Vilket är exakt vad vi gör, med de små medel vi har. Om pengarna gick "rakt ner i admins ficka" så skulle vi väl knappast klara av så många besökare som vi gör idag, då vi uppenbarligen inte klarade av det innan.

Jag har aldrig försökt tvinga någon att ge donationer, och förväntar mig inte heller att du ska ge någon donation. Det är helt OK att inte ge donationer. Men det är samtidigt lite sorgligt att läsa hur du nu vill få andra att inte ge donationer, genom att spekulera i att pengarna inte kommer att hjälpa, vilket du vet att de kommer att göra ifall du läst vad som skrivits tidigare i trådarna.

Du har givetvis rätt att ha vilken åsikt du vill, och jag tänker inte förhindra dig från att spekulera i att alla pengarna går ner i min ficka. Men för någon som verkar trivas rätt bra på forumet, och har varit medlem i över 15 år, så känns det lite märkligt att se ett inlägg som detta från just dig. Som har samma intresse som mig att forumet ska fungera så bra som möjligt.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in