• 1
  • 2
2015-06-12, 19:19
Medlem
Vimurs avatar
Jag trodde först att artikeln "Välkommen till Swede Hollow: en svensk slum" var ny när den dök upp i facebookflödet men det visade sig att den först publicerats 2013.
Ingressen lyder:

"Svenskar är korkade, luktar illa och går inte att prata med. De bor i slummen i Swede Hollow och står längst ner på den amerikanska samhällsstegen. Ola Larsmo har besökt en plats som bär på en annan historia än Karl Oskars och Kristinas."

Larsmo konstaterar att det bodde ca 1000 svenskar i detta slumkvarter av de 1,3 miljoner (!!!!) som emigrerade till USA och ändå försöker han få det till att det är en "bortglömd" del av vår historia.

"Bilden av de svenska emigranterna som ett dugligt småbrukarpar som lyckas "där borta", må vara till priset av en närmast själsdödande hemlängtan, är också märkvärdigt lätt att ta till sig. Men vad hände med de andra? När man börjar se närmare på dem framträder en annan svensk utvandrare, en som är lätt att känna igen i dagens migrantströmmar."

Redan här är ju agendan uppenbar men blir det inte lite fel om Larsmos syfte är att skapa förståelse för dagens migranter när han jämför dem med de få svenskamerikaner som misslyckades i det nya landet?

Jag har läst en hel del om svenskamerikaner eftersom jag är intresserad av ämnet och i själva verket var de bland de invandrare som lyckades allra bäst i det nya landet. De flesta är idag väletablerade, svenskområdena är välorganiserade och socialt stabila. Begrepp som "svensk maffia/slum/svenska gäng" låter som ett skämt eftersom de är så otänkbara.

Jag rekommenderar Nima Sanandajis rapport "The Swedish Model Reassessed: Affluence Despite the Welfare State" om svenskamerikanernas exceptionella framgångar.
http://www.adlibris.com/se/bok/the-s...-9789522800022

Men nu handlar det om svensk självspäkning där allt svenskar har åstadkommit ska förringas och svartmålas. Larsmo avslutar med en scen där en svenskamerikansk man frågar en man på gatan om svenskarna stör med sitt midsommarfirande.

""Inte alls" sade mannen, "jag är från Somalia. Men min bror och min far bor i Stockholm. Så jag tyckte att det var precis som hemma.""
http://mobil.dn.se/kultur-noje/valko...n-svensk-slum/

Detta skämt till artikel lägger alltså DN upp på sin officiella facebooksida idag, två år efter första publiceringen.
https://m.facebook.com/story.php?sto...d=321961491679

Varför just nu? Är det pk-bakläxa efter senaste opinionsmätningen? Har de slut på uppslag och måste återanvända Larsmos artikel för att skapa förståelse för "dagens migrantströmmar"?
Är det någon som tror att smutskastningen av allt svenskt får önskad effekt hos vanligt folk och i så fall hur?
Citera
2015-06-12, 19:39
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Jag trodde först att artikeln "Välkommen till Swede Hollow: en svensk slum" var ny när den dök upp i facebookflödet men det visade sig att den först publicerats 2013.
Ingressen lyder:

"Svenskar är korkade, luktar illa och går inte att prata med. De bor i slummen i Swede Hollow och står längst ner på den amerikanska samhällsstegen. Ola Larsmo har besökt en plats som bär på en annan historia än Karl Oskars och Kristinas."

Larsmo konstaterar att det bodde ca 1000 svenskar i detta slumkvarter av de 1,3 miljoner (!!!!) som emigrerade till USA och ändå försöker han få det till att det är en "bortglömd" del av vår historia.

"Bilden av de svenska emigranterna som ett dugligt småbrukarpar som lyckas "där borta", må vara till priset av en närmast själsdödande hemlängtan, är också märkvärdigt lätt att ta till sig. Men vad hände med de andra? När man börjar se närmare på dem framträder en annan svensk utvandrare, en som är lätt att känna igen i dagens migrantströmmar."

Redan här är ju agendan uppenbar men blir det inte lite fel om Larsmos syfte är att skapa förståelse för dagens migranter när han jämför dem med de få svenskamerikaner som misslyckades i det nya landet?

Jag har läst en hel del om svenskamerikaner eftersom jag är intresserad av ämnet och i själva verket var de bland de invandrare som lyckades allra bäst i det nya landet. De flesta är idag väletablerade, svenskområdena är välorganiserade och socialt stabila. Begrepp som "svensk maffia/slum/svenska gäng" låter som ett skämt eftersom de är så otänkbara.

Jag rekommenderar Nima Sanandajis rapport "The Swedish Model Reassessed: Affluence Despite the Welfare State" om svenskamerikanernas exceptionella framgångar.
http://www.adlibris.com/se/bok/the-s...-9789522800022

Men nu handlar det om svensk självspäkning där allt svenskar har åstadkommit ska förringas och svartmålas. Larsmo avslutar med en scen där en svenskamerikansk man frågar en man på gatan om svenskarna stör med sitt midsommarfirande.

""Inte alls" sade mannen, "jag är från Somalia. Men min bror och min far bor i Stockholm. Så jag tyckte att det var precis som hemma.""
http://mobil.dn.se/kultur-noje/valko...n-svensk-slum/

Detta skämt till artikel lägger alltså DN upp på sin officiella facebooksida idag, två år efter första publiceringen.
https://m.facebook.com/story.php?sto...d=321961491679

Varför just nu? Är det pk-bakläxa efter senaste opinionsmätningen? Har de slut på uppslag och måste återanvända Larsmos artikel för att skapa förståelse för "dagens migrantströmmar"?
Är det någon som tror att smutskastningen av allt svenskt får önskad effekt hos vanligt folk och i så fall hur?

Bottenlöst dålig journalistik. Larsmo framstår som en ångestfylld och utan självkänsla. Ständigt orolig för hur han uppfattas.
Att DN återpublicerar gammalt skräp, inte förvånande tyvärr...
Citera
2015-06-12, 19:43
Medlem
Shane21s avatar
Den återpubliceras sannolikt för att Larsmo för ett par dagar sedan pratade i OBS i P1 om de tre böckerna som Lennart Pehrson skrivit om utvandringen till Amerika, så dina konspirationsteorier är just det konspirationer, käka upp din foliehatt!
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6182730
http://www.albertbonniersforlag.se/b...n-nya-varlden/
http://www.albertbonniersforlag.se/b...en-nya-staden/
http://www.albertbonniersforlag.se/B...den-nya-tiden/
Citera
2015-06-12, 20:12
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Den återpubliceras sannolikt för att Larsmo för ett par dagar sedan pratade i OBS i P1 om de tre böckerna som Lennart Pehrson skrivit om utvandringen till Amerika, så dina konspirationsteorier är just det konspirationer, käka upp din foliehatt!
http://www.albertbonniersforlag.se/b...n-nya-varlden/
http://www.albertbonniersforlag.se/b...en-nya-staden/
http://www.albertbonniersforlag.se/B...den-nya-tiden/
Ok, så du menar att programmet du själv länkar till inte fungerar som ett inlägg i den invandringspolitiska debatten? Larsmo är ju t.o.m. besviken för att Pehrsson inte nämner "Swede hollow" och trots att Pehrsson inte gör jämförelsen själv bara måste Larsmo klämma in den:

"Frågor om exil och migration formar debatten och vardagen och vi konfronteras dagligen med berättelser om människor som i desperation lämnar sina hemländer i flykt från krig eller fattigdom. Det vore snarast gåtfullt om vi då inte också påminde oss de utvandrar- och invandrar-erfarenheter som så många har i sin släkthistoria, några generationer bort – av en emigration som bidrog till att forma det moderna Sverige."

Gåtfullt? Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig gjort den associationen eftersom förhållandena är så totalt annorlunda nu.

Anser du också att Larsmos egen beskrivning av svenskamerikanerna är historiskt korrekt när han väljer att fokusera på ett slumområde med 1000 invånare? Det finns ju ett skäl till att Pehrsson inte nämnde Swede hollow - det saknar historiskt värde som det lilla undantag platsen utgjorde och ändå valde Larsmo att fokusera på stinkande svenskar i misär.

Varför tror du att Larsmo har det behovet? Och varför skulle DN lägga upp Larmos gamla artikel om "Swede hollow" för att han i SRs Obs! recenserade Pehrssons böcker där platsen inte ens nämns?

Edit: Obs! fick förstås också med ett groteskt citat om "Swede hollow" med det pikanta tillägget:
"(När journalisten skriver ”spetälska” menar han förmodligen de sår som kan följa av syfilis.) "
Senast redigerad av Vimur 2015-06-12 kl. 20:30.
Citera
2015-06-12, 20:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Ok, så du menar att programmet du själv länkar till inte fungerar som ett inlägg i den invandringspolitiska debatten? Larsmo är ju t.o.m. besviken för att Pehrsson inte nämner "Swede hollow" och trots att Pehrsson inte gör jämförelsen själv bara måste Larsmo klämma in den:

"Frågor om exil och migration formar debatten och vardagen och vi konfronteras dagligen med berättelser om människor som i desperation lämnar sina hemländer i flykt från krig eller fattigdom. Det vore snarast gåtfullt om vi då inte också påminde oss de utvandrar- och invandrar-erfarenheter som så många har i sin släkthistoria, några generationer bort – av en emigration som bidrog till att forma det moderna Sverige."

Gåtfullt? Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig gjort den associationen eftersom förhållandena är så totalt annorlunda nu.

Anser du också att Larsmos egen beskrivning av svenskamerikanerna är historiskt korrekt när han väljer att fokusera på ett slumområde med 1000 invånare? Det finns ju ett skäl till att Pehrsson inte nämnde Swede hollow - det saknar historiskt värde som det lilla undantag platsen utgjorde och ändå valde Larsmo att fokusera på stinkande svenskar i misär.

Varför tror du att Larsmo har det behovet? Och varför skulle DN lägga upp Larmos gamla artikel om "Swede hollow" för att han i SRs Obs! recenserade Pehrssons böcker där platsen inte ens nämns?

Edit: Obs! fick förstås också med ett groteskt citat om "Swede hollow" med det pikanta tillägget:
"(När journalisten skriver ”spetälska” menar han förmodligen de sår som kan följa av syfilis.) "

(FB) Swede Hollow - svensk slum i USA på 1800-talet
Citera
2015-06-12, 21:05
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
(FB) Swede Hollow - svensk slum i USA på 1800-talet
Där ser man, det var alltså fler som reagerade redan då.
Mod får göra som de vill med tråden. Jag brukar inte starta trådar men blev så förbannad när jag läste Larsmos smörja. Det är svårt att tänka sig liknande beskrivningar av t.ex. samtida romska tiggares läger utan att det skulle bli ramaskri.
Citera
2015-06-12, 23:43
Avstängd
Som alltid när DN diskuterar historia med koppling till Sverige eller USA numera (hej Mona Masri, har du läst upp dig på Sveriges utrikeshandel historiskt sett än?) så är det uppenbart agendadrivet med sikte på aktuella PK-frågor.

Storyn om några av de svenska emigranternas nöd under 30-talsdepressionen må vara en tårknipare men den har naturligtvis, i sak, inget speciellt att göra med att killen var svensk. Vem som helst som sett filmerna Vredens Druvor eller Gudfadern 2 vet att det fanns sådana här öden. I USA har det aldrig handlat om en generellt omslutande välfärdsstat av samma slag som i Sverige, och det har heller aldrig varit ett lika tydligt "Alla ska med!" som drivit på politiken. Däremot har man i perioder haft ett helt annat slags ekonomisk och industriell tillväxt, vunnit två världskrig och placerat människor på månen...Varför det ligger till så och hur "väkomnandet" såg ut överlag när man passerat Ellis Island 1900 eller 1925 är frågor som Ola Larsmo inte är det minsta intresserad av.

Det är uppenbart att DN, Wiman och Larsmo lobbar för en förändring av politiken där den som kliver i land från en smugglarskuta eller hoppar av en buss i Helsingborg ska ha samma slags rättigheter, hela klabbet direkt och utan undersökning eller tidsutdräkt, som de som är födda medborgare här. och samma rätt att kräva. Men det vill man förstås inte säga högt - bättre då att publicera tendentiöst tårdrypande strunt i tidningen. Om och om igen.
Citera
2015-06-13, 01:35
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag förstår inte varför ni blir så upprörda av detta. Menar ni att journalisten har en agenda? Själv läser jag bara en intressant artikel om att inte alla svenskar lyckades i USA. Så vitt jag kan förstå är det han skriver sant. Många här verkar väldigt snarstuckna.
Citera
2015-06-13, 01:59
Avstängd
Svar ja, han har en ganska tydlig agenda och det slog mig redan när jag läste artikeln/essän vid första publiceringen för ett par år sedan. Men i likhet med många som vill lobba för något i svensk media nuförtiden väljer han att berätta en "sann historia" som är vald, stylad och tillskuren för att passa hans syften, snarare än att komma med några verkliga argument, ge sig in i en verklig diskussion.
Citera
2015-06-13, 02:45
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Svar ja, han har en ganska tydlig agenda och det slog mig redan när jag läste artikeln/essän vid första publiceringen för ett par år sedan. Men i likhet med många som vill lobba för något i svensk media nuförtiden väljer han att berätta en "sann historia" som är vald, stylad och tillskuren för att passa hans syften, snarare än att komma med några verkliga argument, ge sig in i en verklig diskussion.

Vad är det som tyder på att han har en agenda? Jag tycker att artikeln är intressant.
Citera
2015-06-13, 03:26
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Jag känner till att svenskar inte togs emot med öppna hjärtan i USA. Det var survives of the fittest i det nya landet. Människor som inte lyckades hamnade i slummen. Florerade massor med fördomar om nordbor.

Det går inte ens att jämföra dagens invandring med invandringen till USA. Det är en otjänst mot dagens invandrare. Svenskar togs som sagt inte emot med öppna hjärtan, ingen solidaritet gentemot svensken. Det var inte bidragslinjen som gällde med boende tilldelad av migrationsverket

Flyttade man till storstäder var det trångboddhet. Familjer som delade på en etta. Vanligt med sjukdomar på grund av bristen på att rengöra sig. Farliga områden.

Självklart är inte alla kapabla att klara sig i ett hårt samhälle. Om Sverige vore som USA tror jag 70% varit utslagna. Om vi levt bekvämt med välfärd för att i nästa sekund klara oss helt själva. Speciellt den söndercurlade generationen lär svälta ihjäl.
Citera
2015-06-13, 03:34
Avstängd
Bilden av bakgrunden är mycket selektiv, som sig bör. Larsmo blandar och ger, men det är ju tydligt att han vill knuffa undan bilden av de ganska framgångsrika och respekterade svenska utvandrarna i USA (Karl-Oskar och Kristina eller - faktiskt -många av dem som invandrade till storstäderna, Chicago t ex). Han vill suggerera att människorna i Swede Hollow var utsatta för förtryck och utstötning som grundade sig i att de var just svenskar och inte betraktades som "riktigt vita" , och att de var utsatta och underpriviliegierade redan innan de hamnade där: korten var märkta mot dem på förhand på grund av rasfördomar och vit arrogans (menar Larsmo). Sedan ska läsaren dra slutsatsen att, typ, "de är som de rumäner, romer och somalier vi ser runt omkring oss i Sverige idag - de blir också förtryckta och utstötta på grund av sin etnicitet och sin brytning - det är våran rasistiska skuld". En tankefigur som också spikas i artikelns slutrader: migranter här som där.

Hela upplägget på texten är dessutom till för att sätta likhetstecken mellan USA då och Sverige nu. I realiteten var förhållandena helt väsensskilda; det fanns t ex ett mycket större överflöd på jobb och jord i USA då - inte minst ingångsjobb som inte krävde kvalifikationer eller några större språkkunskaper - än det finns i dagens Sverige, eller ens dagens New York för den delen.

Jämför med den här artikeln av samme Larsmo om olika idéer om medborgarskap, där han lägger ut texten litet tydligare: http://www.dn.se/kultur-noje/ratten-...atsen-sverige/

Bilden av amerikansk syn på medborgarskap är minst sagt idealiserande - det är betydligt högre tröskel för att bli medborgare i USA om du inte är född amerikan än motsvarande i Sverige, och det är verkligen inte så att alla i USA fromt och utan vidare accepterar att om NN är född på amerikansk jord så är NN alltid en U.S. citizen - men Larsmo vill ha en tydlig kontrast och då fungerar det naturligtvis bra att kontrastera amerikansk civil rights-aktivism med en europeisk tradition som i botten har normen, att om minst en av föräldrarna är medborgare när barnet föds så blir barnet också medborgare i landet. Att Larsmo sedan insinuerar att detta är en halvnazistisk och sverigedemokratisk idé säger sig självt, det är ju DN Kultur vi talar om. Som sagt, killen är inte inställd på hederliga argument.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in