2015-06-16, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanto
Ok är det därför dom sätts ihop fleragånger och varit på tingsrätts förhandlingar tillsammans under Eddies rättegång. Du har fel min vän där såg dom ut att ha god harmoni tillsammans kramar och handskakningar

Du verkar inte kunna mycket om politik & annat va? . . . En kram & handskakning gör inte dem till bästa vänner . . . Du tror på fullaste allvar att Tynnered kommer bara glömma det som har hänt deras vän? . . . Jag kan nästan lova dig att förr eller senare så kommer den skyldiges namn komma upp & då ska du se att dina så kallade idoler kommer försvinna en efter en . . Sanna mina ord om Tynnered vill så kan dem se till så X-team försvinner ur kartan så innan du drar dina slutsatser & tror att en handskakning & kram gör en till bästa vänner så borde du ta reda på fakta om vad som egentligen har hänt . . .
Citera
2015-06-16, 05:47
Medlem
Och hur ska artiklarna se ut när tystnadens kod råder alla som sitter på info om sprängningen? Ingen som ev vet något lär prata med journalister.

Visst tragiskt med det oskyldiga barnet, men du jmf äpplen och päron. Fundera lite på hur mkt det skrevs om stackars Yara.

Sedan finns fortfarande en viss beröringsskräck hos vissa media när det gäller invandrarrelaterad gängbrottslighet.

Fallet med 17-åringen har haft ett utdraget förlopp med en dramaturgi som räckt till en fin lösnummerförsäljning. Sprängningen var över på ett ögonblick, och ingen med info vill prata med media.

Föreslår att du vänder dina upprörda känslor mot de som förorsakade sprängningen. Det gör jag.
Citera
2015-06-16, 06:43
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
De hade säkert stortrivts i staden, tyvärr Typiska "goa gubbar" som GBG numera är.. Fy fan vad äckligt fula de är: http://bilder.bild.de/fotos-skaliert...5,c=0.bild.jpg

Hahaha vilka typer!
Midjeväskor

En snubbe liknar faktiskt Jason Stratham.
Citera
2015-06-16, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Så länge det finns köpare av droger så finns gängen. Vad de sen kallar sig är skitsamma, det är samma blattar, samma revirtänk, samma girighet om pengarna som finns att göra på försäljning och skjuts eller sprängs av några stycken finns det många som är redo att ta över.

Sluta ta droger eller tillverka eller smuggla själv men sluta köp av dräggen.
Men jag menade just detta gänget inte i allmänhet fattar du väl. Ta Backagänget t ex så var de ju starka för några år sen och nu är de borta för tillfället ( minst några år)

Och sedan kan man inte skylla på att det finns brukare (även om jag inte är det) för det har sålts droger länge utan att det funnits gäng. Naturligtvis ledde det till annan brottslighet men nu är det inte det du talade om
Citera
2015-06-16, 07:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
De hade säkert stortrivts i staden, tyvärr Typiska "goa gubbar" som GBG numera är.. Fy fan vad äckligt fula de är: http://bilder.bild.de/fotos-skaliert...5,c=0.bild.jpg

Han sittandes till höger ser ju ut som Vaas Montenegro, vad är det här för typer egentligen?
Citera
2015-06-16, 07:33
Medlem
Medves avatar
Kan man få lite störe sammafattning i trådstarten för oss som inte hängde med helt. Var bomben kontrollerad av nån annan som utlöst den en bit bort?
Citera
2015-06-16, 08:20
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
Kan man få lite störe sammafattning i trådstarten för oss som inte hängde med helt. Var bomben kontrollerad av nån annan som utlöst den en bit bort?
Troligen ej kontrollrad av någon utanför bilen.
Den fjärde mannen inte identifierad.
Troligen en "gödselbomb".
Få tror på fisketur.
Det är synd om fyra åringen men med de föräldrarna kanske lika bra...
De som satt i bilen kommer inte saknas av många.

Hela händelsen kan hänvisas till social Darwinism 4 fertila hanar och ett ung djur borta.
Citera
2015-06-16, 08:22
Medlem
duqus avatar
Se det understrukna nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Mamman ger ju intryck av att de faktiskt varit och fiskat:

– De köpte lite grejor för fisket och när de skulle åka i väg sa hon till mig: "Mamma, du ska inte följa med oss, jag ska bara umgås med pappa i dag. Men du vet att jag älskar dig, men du måste jobba och tjäna lite pengar så att jag kan få alla presenter jag vill", säger Dusica Perovic.
Det var sista gången hon såg sin dotter i livet.
– Jag pratade med dem vid fyratiden och de sa att de hade jätteroligt men att de skulle åka hem för det var kallt och lite blåsigt. De skulle hämta mig vid Frölunda torg efter jobbet. Jag väntade och väntade, men de kom aldrig.

Visst kan vara och fiska på samma bilttur som man transporterar en bomb men jag tänker att det är mer sannolikt att de blivit utsatta för ett attentat.

Bara 4 år gammal med den inställningen....ajaj.....
Betar man av olika "recept" på Anfo, finns det flertal varningar om att den kan bli instabil, verkar ha att göra med versionerna där man dessutom boostar Anfo med aluminiumnitrat, så det är ju möjligt att doktorn då rört ihop ett "recept" där han snålat/schabblat med någon komponent, och lyckats få skiten instabil. Har man då detta i typ en petflaska som ligger i en varm bilkupé, kan det ju börja hända kemiska processer i flaskan, då behövs ju inte ens en detonator längre. Bilen i fråga hade ju stannat upp precis innan smällen, så något måste ha hänt i kupén precis innan smällen.
Senast redigerad av duqu 2015-06-16 kl. 08:35.
Citera
2015-06-16, 09:06
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Betar man av olika "recept" på Anfo, finns det flertal varningar om att den kan bli instabil, verkar ha att göra med versionerna där man dessutom boostar Anfo med aluminiumnitrat, så det är ju möjligt att doktorn då rört ihop ett "recept" där han snålat/schabblat med någon komponent, och lyckats få skiten instabil. Har man då detta i typ en petflaska som ligger i en varm bilkupé, kan det ju börja hända kemiska processer i flaskan, då behövs ju inte ens en detonator längre. Bilen i fråga hade ju stannat upp precis innan smällen, så något måste ha hänt i kupén precis innan smällen.
Det där stämmer inte överhuvudtaget. Även ANALFO kräver en detonator.
Risken är väl att aluminiumpulvret kan damma och orsaka en explosion när man tillverkar bomben, men det betyder inte att laddningen detonerar.
Citera
2015-06-16, 09:43
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Det där stämmer inte överhuvudtaget. Även ANALFO kräver en detonator.
Risken är väl att aluminiumpulvret kan damma och orsaka en explosion när man tillverkar bomben, men det betyder inte att laddningen detonerar.

Då kan du ju förklara alla registrerade olyckor med detta gödselämne, som i flera fall efter ha börjat brinna då har exploderat med rejäla kratrar som resultat:
http://www.cdc.gov/niosh/mining/user...dfs/arorai.pdf

Jag läste om tester med olika oljor som provades ut vid anfo-tillverkning, där ett företag ville tjäna pengar på att använda återanvänd olja istället för oförbrukad, där man avråddes. Den som har slabbat med linolja vet att den kan självantända om man slarvar med trasorna, då kan man ju ana vad utmixad olja med detta ämne under vissa förutsättningar kan ställa till med. När t.om idiotsäkert gödsel som inte ens blandats ut med olja än börjar brinna och exploderar skulle iaf inte jag skriva att anfo skulle vara helt ofarligt. Vilka belägg kan du ge att anfo i utblandad form skulle vara helt ofarlig oavsett lagring och temperaturer.

En möjlig teori blir då:
behållaren med anfo i bilen börjat ryka precis innan rondellen, vilket gör att föraren bromsar in samtidigt som någon tar tag i behållaren för att kasta ut den, men den smäller av inne i kupén med känt resultat.
Bilen hade stannat upp innan smällen av oförklarlig anledning, därav denna teori.

Anfo kan vara ofarligt under förutsättning att mixen är 100% rätt, men om nu mixen är fel eller om man tillsatt en booster har man ju ändrat i ursprungs-receptet. Problemet blir som sagt att bevisa vilka som klantat sig i hantering med bostad anfo eftersom bevisen går upp i rök och klantarna stryker med.

Anta följande: boostad anfo hälls i en petflaska, flaskan kanske inte rengjordes innan utan man tog en som låg och skräpade där det kan ha funnits rester av en läsk eller vatten där man då hällt i ämnet.
Sen har detta ämne legat inneslutet i pvc som då utsätts för långsam uppvärmning över +50 i en bilkupé medan personerna "fiskar". Sen kommer dom tillbaka och åker hemåt , temperaturen sjunker och ämnet utsätts för vibrationer som kan ge friktioner inuti flaskan.

Rätta det som är fel i detta scenario.
Citera
2015-06-16, 10:00
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
De utreds som misstänkt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor. Detta kan dock ändras...

Denna artikeln sammanfattar det hela rätt bra tycker jag:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....till-explosion

Citat:
- Vi har idag ingen information som gett oss anledning att omrubricera händelsen till något annat, exempelvis mord. Men jag är heller inte främmande för att det skulle kunna ändras i en framtid
Citera
2015-06-16, 10:18
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Då kan du ju förklara alla registrerade olyckor med detta gödselämne, som i flera fall efter ha börjat brinna då har exploderat med rejäla kratrar som resultat:
http://www.cdc.gov/niosh/mining/user...dfs/arorai.pdf

Jag läste om tester med olika oljor som provades ut vid anfo-tillverkning, där ett företag ville tjäna pengar på att använda återanvänd olja istället för oförbrukad, där man avråddes. Den som har slabbat med linolja vet att den kan självantända om man slarvar med trasorna, då kan man ju ana vad utmixad olja med detta ämne under vissa förutsättningar kan ställa till med. När t.om idiotsäkert gödsel som inte ens blandats ut med olja än börjar brinna och exploderar skulle iaf inte jag skriva att anfo skulle vara helt ofarligt. Vilka belägg kan du ge att anfo i utblandad form skulle vara helt ofarlig oavsett lagring och temperaturer.

En möjlig teori blir då:
behållaren med anfo i bilen börjat ryka precis innan rondellen, vilket gör att föraren bromsar in samtidigt som någon tar tag i behållaren för att kasta ut den, men den smäller av inne i kupén med känt resultat.
Bilen hade stannat upp innan smällen av oförklarlig anledning, därav denna teori.

Anfo kan vara ofarligt under förutsättning att mixen är 100% rätt, men om nu mixen är fel eller om man tillsatt en booster har man ju ändrat i ursprungs-receptet. Problemet blir som sagt att bevisa vilka som klantat sig i hantering med bostad anfo eftersom bevisen går upp i rök och klantarna stryker med.

Anta följande: boostad anfo hälls i en petflaska, flaskan kanske inte rengjordes innan utan man tog en som låg och skräpade där det kan ha funnits rester av en läsk eller vatten där man då hällt i ämnet.
Sen har detta ämne legat inneslutet i pvc som då utsätts för långsam uppvärmning över +50 i en bilkupé medan personerna "fiskar". Sen kommer dom tillbaka och åker hemåt , temperaturen sjunker och ämnet utsätts för vibrationer som kan ge friktioner inuti flaskan.

Rätta det som är fel i detta scenario.

Inte helt orimligt antagande, det som jag ändå reagerar över är att bilen är så pass demolerad. Känns som att en PET-flaska inte rymmer mängden gödsel som krävs för att orsaka skadorna som uppstod. Men jag är ingen sprängämnesexpert.

För övrigt är det hjärtskärande med den fyraåriga flicka som blir söndersliten av en bilbomb därför att hennes farsa är ett kriminellt drägg.
"Jag skall åka och fiska med min dotter och i samma veva passa på att plocka upp en kraftig bomb tillverkad av något annat kriminellt miffo, och därför kanske har lite tveksamma egenskaper"
Inte ens de mest imbecilla gangsters brukar agera så korkat, men i det nya spännande Sverige blir man inte längre förvånad över någonting. Men mord skall nog inte uteslutas, det är ju fullt möjligt att de stannade bilen därför att de precis innan explosionen på något sätt fattade misstankar innan smällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in