Citat:
Detta låter rimligt och väl underbyggt. Jag tycker dock att bakändan på bilen klarat sig lite för bra? Jag har inte jättebra förståelse för sprängkrafters riktning men tycker att vänster kvartspanel är relativt oskadd (http://i.imgur.com/m5sQ0eu.jpg?1) med tanke på hur resten av bilen ser ut och bomben skulle ha varit placerad direkt bakom den. Av det som finns kvar av bilen, och av de bilder som togs tidigt, verkar platsen för detonationen vara på bilens högersida (passargerarsida). Det var 4 i bilen, 3 vuxna och en förskolebarn, där barnet levde längst, oklart om de andra 3 dog direkt eller om någon var vid liv efter smällen. Hade bomben varit direkt under/vid föraren hade vänstersidan varit mest demolerad, här är det tvärtom, då hade nog barnet också dött direkt vid en ev placering av RC-bomb vid förare.
Det här känns mer som en bomb i bilens bagageutrymme på högersidan, och förmodligen satt barnet i en bilbarnstol som då tog upp mycket av detonationen bakifrån och kan förklara hur barnet öht kunde leva.
Då får teorin om egen transport av bomb större chans än hämndteorin.
Det här känns mer som en bomb i bilens bagageutrymme på högersidan, och förmodligen satt barnet i en bilbarnstol som då tog upp mycket av detonationen bakifrån och kan förklara hur barnet öht kunde leva.
Då får teorin om egen transport av bomb större chans än hämndteorin.
Om jag hade fraktat en bomb i en bil, säg i en väska, så hade jag nog inte lämnat den lös i bagageutrymmet där den kan fara omkring vid en oplanerad inbromsning eller liknande. Jag hade nog valt att ha väskan hos mig, på golvet mellan benen i kupén.
Kan det ha detonerat passagerarsidan fram i golvnivå? Förutsatt att uppgiften om att lilltjejen satt HB stämmer så hade hon ett visst skydd av framförvarande säte i kombination med sin mindre yta och dog på så vis inte genast?