2015-06-14, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Av det som finns kvar av bilen, och av de bilder som togs tidigt, verkar platsen för detonationen vara på bilens högersida (passargerarsida). Det var 4 i bilen, 3 vuxna och en förskolebarn, där barnet levde längst, oklart om de andra 3 dog direkt eller om någon var vid liv efter smällen. Hade bomben varit direkt under/vid föraren hade vänstersidan varit mest demolerad, här är det tvärtom, då hade nog barnet också dött direkt vid en ev placering av RC-bomb vid förare.

Det här känns mer som en bomb i bilens bagageutrymme på högersidan, och förmodligen satt barnet i en bilbarnstol som då tog upp mycket av detonationen bakifrån och kan förklara hur barnet öht kunde leva.
Då får teorin om egen transport av bomb större chans än hämndteorin.
Detta låter rimligt och väl underbyggt. Jag tycker dock att bakändan på bilen klarat sig lite för bra? Jag har inte jättebra förståelse för sprängkrafters riktning men tycker att vänster kvartspanel är relativt oskadd (http://i.imgur.com/m5sQ0eu.jpg?1) med tanke på hur resten av bilen ser ut och bomben skulle ha varit placerad direkt bakom den.

Om jag hade fraktat en bomb i en bil, säg i en väska, så hade jag nog inte lämnat den lös i bagageutrymmet där den kan fara omkring vid en oplanerad inbromsning eller liknande. Jag hade nog valt att ha väskan hos mig, på golvet mellan benen i kupén.
Kan det ha detonerat passagerarsidan fram i golvnivå? Förutsatt att uppgiften om att lilltjejen satt HB stämmer så hade hon ett visst skydd av framförvarande säte i kombination med sin mindre yta och dog på så vis inte genast?
Citera
2015-06-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Ja, det är sant. Finns det något som tyder på att de verkligen var på en fisketur? Fiskeprylar typ? Eller är detta bara vad någon anhörig sagt?
Vad jag sett så är det uppgifter från anhöriga. Tycks vara samma anhöriga som menade att det hela hände bara för att de bodde i biskopsgården.
Citera
2015-06-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elvatjugonio
Fokus var på barnet för att hon levde. När brandmännen sökte igenom bilen hade hon tagit tag i en av brandmännens hand och sagt "hjälp mig". Alla andra dog direkt. Tydligen rätt "kladdigt"...

Usch vad otroligt sorgligt med flickan som bad om hjälp, troligen stympad men vid liv. Vilken fruktansvärd upplevelse att överleva detta, kämpa för sittliv och sedan dö av skadorna.

Detta var inte bra. Troligen funderar flickans anhöriga redan på hämnd. Frågan är om den skyldige finns i den inre kretsen (olyckshändelse) eller om den finns i rivaliserande gäng (ditlagd bomb)?

Borde inte detta vara orsakat av sprängmedel med mycket hög brinnhastighet, typ pentylstubin? Kan exv en rulle med pentylstubin gått av när någon i bilen ville visa att den inte går att tända med eld? Tex eldat på den med en tändare? Och sedan gick den av?

Om ett rivaliserande gäng har så sofistikerade metoder som någon antytt tidigare, att de placerat en bomb med fjärrutlösare och sedan följt efter och inväntat rätt tillfälle, ja då börjar jag bli orolig iallafall.
Citera
2015-06-14, 09:21
Medlem
Släpp tanken om att detta var ditplacerad bomb, fjärrutlöst eller inte.
Detta var, precis som polisen jobbar utefter, en olycka med en egen bomb.

Motståndarna från vårväders är kraftigt decimerade samtidigt som ledarna sitter inne.
Dock lär dom le brett på kåken just nu. Rivalernas ledare, som dom flertalet gånger försökt ta död på, spränger sig själv i bitar.

Every dog has its day
Citera
2015-06-14, 09:39
Medlem
Ulvhamns avatar
Man kanske skulle åka till Göteborg och sälja lite "svettiga" sprängkapslar för att sen betrakta social Darwinism på avstånd.
Citera
2015-06-14, 09:48
Medlem
b00b00s avatar
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....inellt-natverk

"Enligt en poliskälla är dock huvudteorin att någon inne i kupén, på ett oförsiktigt vis, handskats med sprängämnen och att dessa sedan detonerat av misstag. Detta är emellertid en hypotes som Robert Karlsson inte vill kommentera.

- Nä, det är något som den framtida utredningen får utvisa"
Citera
2015-06-14, 09:50
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badger67
Usch vad otroligt sorgligt med flickan som bad om hjälp, troligen stympad men vid liv. Vilken fruktansvärd upplevelse att överleva detta, kämpa för sittliv och sedan dö av skadorna.

Detta var inte bra. Troligen funderar flickans anhöriga redan på hämnd. Frågan är om den skyldige finns i den inre kretsen (olyckshändelse) eller om den finns i rivaliserande gäng (ditlagd bomb)?

Borde inte detta vara orsakat av sprängmedel med mycket hög brinnhastighet, typ pentylstubin? Kan exv en rulle med pentylstubin gått av när någon i bilen ville visa att den inte går att tända med eld? Tex eldat på den med en tändare? Och sedan gick den av?

Om ett rivaliserande gäng har så sofistikerade metoder som någon antytt tidigare, att de placerat en bomb med fjärrutlösare och sedan följt efter och inväntat rätt tillfälle, ja då börjar jag bli orolig iallafall.
Pentyl tänder du bara med en annan spränganordning, t.ex. En tändhylsa. Den kan inte "gå av" av att man eldar på den och jag är skeptisk till att den kan orsaka såpass stor skada på en bil.
Citera
2015-06-14, 09:53
Medlem
LeffeOes avatar
Finns det några namn på de som satt i bilen? Har tuggat mig igenom nästan hela tråden och bara läst om lösa spekulationer om diverse gasolgrillar mm. Är det ingen som vet något?
Citera
2015-06-14, 09:56
Medlem
Om kunskapen om bomber inte finns Internt, hyr man givetvis in någon som har kunskapen. Bolsjevik eller Balkan typ.
Citera
2015-06-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Pentyl tänder du bara med en annan spränganordning, t.ex. En tändhylsa. Den kan inte "gå av" av att man eldar på den och jag är skeptisk till att den kan orsaka såpass stor skada på en bil.

Ett vantigt missförstånd. PETN går att tända med en vanlig tändare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentaer...l_tetranitrate
Citera
2015-06-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caballero
Om kunskapen om bomber inte finns Internt, hyr man givetvis in någon som har kunskapen. Bolsjevik eller Balkan typ.

Det var ju en person i bilen som sprängdes som dem tydligen inte identifierats och som inte bodde i Sverige.

Men det är kharma det här om dem sprängde sig själv. Motsatta sidan måste ha bra kontakter med " han" däruppe.

Att inte nån kommer sig för att skriva en bok om alla turer i den här soppan med skjutningar och nu tom sprängning.
Citera
2015-06-14, 10:30
Medlem
Soterns avatar
Vad hette barnet som dog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in