Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Nja... det här var en hyfsat tidig läsarbild. Explosionen ska ha inträffat 17.30 och bilden postades i tråden 19.05.
Enl media så undersöktes bilen först av en bombrobot. Det verkar osannolikt, att det plus brandkårens insats skulle ha utspelats på blott 1,5 timmar. Jag skulle därför tro, att bilden föreställer hur bilen såg ut efter explosionen - utan att brandkåren hade rört vraket.
Räddningstjänsten har en station på kanske 1 minuts körväg. De lär båda ha hört, känt och kanske till och med sett explosionen från stationen.
De lär inte ha gjort mycket med bilen utan har bara sett till att det inte brann. Taket lär enligt vittnen ha flugit av själv liksom motorhuven. Det enda de gjorde var nog bara att kolla om någon i bilen levde och lagt filtar över kropparna. De skickade även iväg den lilla flickan till sjukhus i ambulans. Kollar man på bilden:
http://i.imgur.com/m5sQ0eu.jpg?1
kan man se att det är stora skador vänster fram. I vänster framsäte är en kropp kvar under en filt.
Syns ganska bra även på denna bilden
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....er-explosionen
Citat:
Ursprungligen postat av
one.zero
Då får jag be dig förklara det röd/gula bandet som man ser i förgrunden på bilden.
Det röd/gula bandet sätter räddningstjänsten ganska snabbt upp. Tar kanske ett par minuter att banda några 50-100 meter. Efter det att bandet satts upp avvaktade de polis som tog över.
Polisen kom snabbt dit med stora resurser. Jag känner personer som passerade platsen vid 18.30-tiden. Då var det stora avspärrningar runt platsen samt en tekniker i bombskyddsdräkt på plats. Roboten var även där. Dräkten och roboten finns i samma bil och den larmades nog ut av polisens ledningscentral direkt då larmet kom. Eftersom det var hyfsad tid på dygnet jobbade teknikerna.
De letade efter ytterligare sprängmedel bland all bråte från bilen. När platsen var säkrad kunde de börja göra den forensiska undersökning och samla bevis samt kolla kropparna som fanns kvar. Därefter tog man omhand om kropparna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Munitalp
detta hade ingenting med gäng att göra då ingen av dom va gängmedlem men en har en gång varit
Lustigt då att polisen jobbar efter den teorin att det är gängrelaterat. Vet du mer än polisen gör varför det inte skulle vara gängrelaterat?
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Nja... det här var en hyfsat tidig läsarbild. Explosionen ska ha inträffat 17.30 och bilden postades i tråden 19.05.
Enl media så undersöktes bilen först av en bombrobot. Det verkar osannolikt, att det plus brandkårens insats skulle ha utspelats på blott 1,5 timmar. Jag skulle därför tro, att bilden föreställer hur bilen såg ut efter explosionen - utan att brandkåren hade rört vraket.
Som jag skrev tidigare så lär räddningstjänsten ha varit framme på kanske 1-2 minuter. Dom lär ha gjort en första insats och sedan backat. Ett vittne säger ju i media att han tog fram brandsläckare och var framme vid bilen då andra larmade SOS. Men man ser ju klart att bilen inte brunnit, i alla fall inte mycket. Det kan ha varit en begränsad brand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Från vad jag läste igår, så påträffades flickan och en död person först. Senare - efter att bombroboten undersökt bilen (*antar* jag) - påträffades ytterligare två personer i bilen, som var döda.
Man kan därför undra om flickan och den döde, som först påträffades, hade slungats ur bilen vid explosionen? Men media ger ju varken några detaljerade eller exakta beskrivningar av räddningsinsatsen, så det är naturligtvis möjligt, att det som skrivits inte stämmer.
Polisen går inte ut med info direkt utan måste ha det bekräftat av folk på platsen. En kille jag snackade med igår som jobbar i närheten hade hört av polisen att det var minst 2 kanske 3 döda i bilen ganska tidigt. Då hade media bara rapporterat att det fanns dödsoffer. Det tar en stund att få numerär bekräftad som polisen kan gå ut med. De som varit framme vid bilen hade kunnat räkna till tre kroppar men det kunde funnits fler då det tydligen var lite rörigt inne i bilen.
Sedan detta med allt troll om terrorism, kratrar och annat trams. Kan vi inte enas om att sluta med detta trams i tråden. Bättre att komma med relevant fakta.