2015-06-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Du måste mena någon typ av pansarskott. Någon hade garanterat upptäckt om någon besköt bilen med det. Kartellerna där nere går ju dock inte att jämföra med våra gangstrar. De skär ju till exempel ballen av helt oskylda civila i orter bara för att markera för resten av invånarna att så här kan det gå om ni golar. Den brutaliteten som finns i kartellerna finns inte här, inte ens mellan gängen.

Säg inte det! Vilken dag som helst har vi den brutaliteten här. Kanske redan i sommar. Det senaste dygnet har varit händelserikt, och sommaren har bara börjat.
Citera
2015-06-14, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Säg inte det! Vilken dag som helst har vi den brutaliteten här. Kanske redan i sommar. Det senaste dygnet har varit händelserikt, och sommaren har bara börjat.

hehe, nej, det är verkligen inte på kartan, framför allt Zetas har väl varit kända för att vara sinnessjuka på ett sätt som man inte tror är sant, de får våra organiserade gäng att framstå som "guds bästa barn".

Halshuggningar, kastreringar, stympningar, etc.

Det är dessutom mer att jämföra med ett fullskaligt krig, Mexiko alltså. De räknar väl med ungefär 100 000 dödsoffer under de senaste 9 åren ungefär, inklusive + 4000 poliser.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-06-14 kl. 01:02.
Citera
2015-06-14, 01:01
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Först måste jag påpeka att jag vet ingenting om vapen eller sprängämnen eller gangster krigen i Göteborg.
Såg på en film från Latinamerika att scikarios alltid har en kille i konvojen som bär ett vapen som de kallar en"50".

En stor bössa bara. Används i Sverige också, med inte för att skjuta på människor med utan främst förstöra fordon etc.

http://www.soldf.com/ag90.html

EDIT: Men nej, detta har inte orsakts av något gevär. Sprängladdningen har funnits i bilen, antingen oavsiktigen utlöst eller planterad.
Senast redigerad av HarmonicAce 2015-06-14 kl. 01:05.
Citera
2015-06-14, 01:22
Medlem
Vilket gäng är kapabla att dra av bilbomber?
Citera
2015-06-14, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Vad hände 2008 och har du namnen på dom 3 offren?

http://www.expressen.se/gt/ledande-i...ilexplosionen/
Citera
2015-06-14, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja... det här var en hyfsat tidig läsarbild. Explosionen ska ha inträffat 17.30 och bilden postades i tråden 19.05.

Enl media så undersöktes bilen först av en bombrobot. Det verkar osannolikt, att det plus brandkårens insats skulle ha utspelats på blott 1,5 timmar. Jag skulle därför tro, att bilden föreställer hur bilen såg ut efter explosionen - utan att brandkåren hade rört vraket.
Räddningstjänsten har en station på kanske 1 minuts körväg. De lär båda ha hört, känt och kanske till och med sett explosionen från stationen.
De lär inte ha gjort mycket med bilen utan har bara sett till att det inte brann. Taket lär enligt vittnen ha flugit av själv liksom motorhuven. Det enda de gjorde var nog bara att kolla om någon i bilen levde och lagt filtar över kropparna. De skickade även iväg den lilla flickan till sjukhus i ambulans. Kollar man på bilden: http://i.imgur.com/m5sQ0eu.jpg?1
kan man se att det är stora skador vänster fram. I vänster framsäte är en kropp kvar under en filt.
Syns ganska bra även på denna bilden http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....er-explosionen

Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Då får jag be dig förklara det röd/gula bandet som man ser i förgrunden på bilden.
Det röd/gula bandet sätter räddningstjänsten ganska snabbt upp. Tar kanske ett par minuter att banda några 50-100 meter. Efter det att bandet satts upp avvaktade de polis som tog över.

Polisen kom snabbt dit med stora resurser. Jag känner personer som passerade platsen vid 18.30-tiden. Då var det stora avspärrningar runt platsen samt en tekniker i bombskyddsdräkt på plats. Roboten var även där. Dräkten och roboten finns i samma bil och den larmades nog ut av polisens ledningscentral direkt då larmet kom. Eftersom det var hyfsad tid på dygnet jobbade teknikerna.
De letade efter ytterligare sprängmedel bland all bråte från bilen. När platsen var säkrad kunde de börja göra den forensiska undersökning och samla bevis samt kolla kropparna som fanns kvar. Därefter tog man omhand om kropparna.

Citat:
Ursprungligen postat av Munitalp
detta hade ingenting med gäng att göra då ingen av dom va gängmedlem men en har en gång varit
Lustigt då att polisen jobbar efter den teorin att det är gängrelaterat. Vet du mer än polisen gör varför det inte skulle vara gängrelaterat?

Citat:
Nja... det här var en hyfsat tidig läsarbild. Explosionen ska ha inträffat 17.30 och bilden postades i tråden 19.05.

Enl media så undersöktes bilen först av en bombrobot. Det verkar osannolikt, att det plus brandkårens insats skulle ha utspelats på blott 1,5 timmar. Jag skulle därför tro, att bilden föreställer hur bilen såg ut efter explosionen - utan att brandkåren hade rört vraket.
Som jag skrev tidigare så lär räddningstjänsten ha varit framme på kanske 1-2 minuter. Dom lär ha gjort en första insats och sedan backat. Ett vittne säger ju i media att han tog fram brandsläckare och var framme vid bilen då andra larmade SOS. Men man ser ju klart att bilen inte brunnit, i alla fall inte mycket. Det kan ha varit en begränsad brand.

Citat:
Från vad jag läste igår, så påträffades flickan och en död person först. Senare - efter att bombroboten undersökt bilen (*antar* jag) - påträffades ytterligare två personer i bilen, som var döda.

Man kan därför undra om flickan och den döde, som först påträffades, hade slungats ur bilen vid explosionen? Men media ger ju varken några detaljerade eller exakta beskrivningar av räddningsinsatsen, så det är naturligtvis möjligt, att det som skrivits inte stämmer.
Polisen går inte ut med info direkt utan måste ha det bekräftat av folk på platsen. En kille jag snackade med igår som jobbar i närheten hade hört av polisen att det var minst 2 kanske 3 döda i bilen ganska tidigt. Då hade media bara rapporterat att det fanns dödsoffer. Det tar en stund att få numerär bekräftad som polisen kan gå ut med. De som varit framme vid bilen hade kunnat räkna till tre kroppar men det kunde funnits fler då det tydligen var lite rörigt inne i bilen.

Sedan detta med allt troll om terrorism, kratrar och annat trams. Kan vi inte enas om att sluta med detta trams i tråden. Bättre att komma med relevant fakta.
Citera
2015-06-14, 01:46
Medlem
Smurfbluess avatar
Kompisen satt i en buss som körde förbi strax efteråt, innan alla avspärrningar var gjorda och trafiken omdirigerad. Brandmän fanns på plats men de hade ju säkert kommit direkt från stationen som ligger bredvid. En av dem satt och höll barnet i handen medan andra försökte få ut barnet. I framsätet satt en person som verkade död, med stirrande ögon och öppen mun, bränd och blodig... Kompisen var ju lite chockad men som han minns det hade polisen inte kommit fram ännu och det var väl därför bussen kunde passera. Som han såg det så var fokus på barnet.
Citera
2015-06-14, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfblues
Kompisen satt i en buss som körde förbi strax efteråt, innan alla avspärrningar var gjorda och trafiken omdirigerad. Brandmän fanns på plats men de hade ju säkert kommit direkt från stationen som ligger bredvid. En av dem satt och höll barnet i handen medan andra försökte få ut barnet. I framsätet satt en person som verkade död, med stirrande ögon och öppen mun, bränd och blodig... Kompisen var ju lite chockad men som han minns det hade polisen inte kommit fram ännu och det var väl därför bussen kunde passera. Som han såg det så var fokus på barnet.

Fokus var på barnet för att hon levde. När brandmännen sökte igenom bilen hade hon tagit tag i en av brandmännens hand och sagt "hjälp mig". Alla andra dog direkt. Tydligen rätt "kladdigt"...
Citera
2015-06-14, 02:46
Medlem
Har nog träffat pappan som dog ett antal gånger och fick inga direkta intryck av att han var kriminell utan ganska vanlig men att han hade umgåtts med sådant folk. OM det är samma kille. Det var i Biskopsgården för några år sedan och då var han inte pappa. Tycker att man ska vara väldigt försiktig med att sitta och snacka skit om oskyldiga döda barn och kalla deras föräldrar för saker som smutsiga fittor när det är stort sett vanligt folk som bara känt fel folk. Vem har inte känt en kriminell någon gång i tiden? Och då är det rätt åt ens barn om de sprängs i luften flera år senare för att hon fyra år gammal åker på fisketur med sin pappa och någon han kände i skolan? Rena IS-mentaliteten vissa svenskar har.

Nu kanske han har blivit värsta rövaren på senare år men har faktiskt svårt att tro att det var han och dottern som planerades dö.
Citera
2015-06-14, 03:08
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenGulligPonny
Har nog träffat pappan som dog ett antal gånger och fick inga direkta intryck av att han var kriminell utan ganska vanlig men att han hade umgåtts med sådant folk. OM det är samma kille. Det var i Biskopsgården för några år sedan och då var han inte pappa. Tycker att man ska vara väldigt försiktig med att sitta och snacka skit om oskyldiga döda barn och kalla deras föräldrar för saker som smutsiga fittor när det är stort sett vanligt folk som bara känt fel folk. Vem har inte känt en kriminell någon gång i tiden? Och då är det rätt åt ens barn om de sprängs i luften flera år senare för att hon fyra år gammal åker på fisketur med sin pappa och någon han kände i skolan? Rena IS-mentaliteten vissa svenskar har.

Nu kanske han har blivit värsta rövaren på senare år men har faktiskt svårt att tro att det var han och dottern som planerades dö.

Lilla du. Jag har aldrig ens träffat människan men ändå vet jag att han var tungt kriminell (pappan).
Hört bara idag av flera att han varit med i gäng som yngre, gjort x antal skumma affärer samt blåst flera på större summor pengar. Är det en vanlig hederlig kille som hamnat i fel krets? Då är alla kriminella det. Hur löser vi det?

Räcker inte det för dig så fundera bara över det faktum i hur klokt beslut det är att ta med sin 4-åriga dotter i en bil med bland annat en yrkeskriminell som är mitt upp i gängkrig och eftersökt av många. Eller det faktum att det troligast var självorsakad explosion.
Om det var det och någon i bilen hade en bomb av något slag så är jag rätt säker på att alla vuxna i bilen kände till detta.

Så fundera ordentligt om du vill försvara det faktum att man utsätter sitt barn för en sådan risk, som denna gången blev mer än en risk. En gång räcker tyvärr.
Med detta sagt så vill jag inte smutskasta någon som inte är i livet längre. Jag tycker bara det är så tragiskt med den lilla flickan.
Men framförallt är jag trött på folk som menar att detta kan hända vilken svensson-familj som helst.
Citera
2015-06-14, 06:41
Medlem
Kan inte ni alla för en gång skull bara hålla käften & hålla er till det som har hänt? . . . Jag tror med stor sannolikhet att detta inte har något med dödsskjutningen 2008 att göra . . Dels för att X-team inte är kapabla till att göra något såhär & även om Bandidos kanske är det så tror jag aldrig att dem skulle trycka av bomben när barnet sitter i. . Detta Måste ha gått jävligt snett iallafall för jag tror verkligen inte dem var ute efter dem andra 3 förutom E... . . Den som ligger bakom detta kommer förr eller senare fyllas på bly för bakom varje hörn finns det alltid någon som är redo för hämnd & nu när dem döda en oskyldig 4 åring så är deras dagar räknade . . . Skärp er nu för i helvete & hjälp till lite för att få smutsen att åka fast för det dem gjorde mot ett oskyldigt barn . . .
Citera
2015-06-14, 07:09
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munitalp
detta hade ingenting med gäng att göra då ingen av dom va gängmedlem men en har en gång varit

Vad menar du att det hade att göra med då? Bråk om tvättstugetider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in