Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-12, 19:24
Jag är helt jävla värdelöst okunnig när det kommer till bomber. Men om det nu är ett attentat är det inte vanligast att bomben är kopplad till tändningen då? Jag kan inte dra mig till minnes att jag läst om en enda händelse där en bil sprängts med någon typ av fjärrstyrning i Sverige?
Citera
Medlem
Solklart en Volvo.
Citera
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolby
Från www.gt.se

"– Det är många mörka skåpbilar med blåljus under till. Jag vet inte vad de har för roll, men det såg skumt ut, säger vittnet."

Vad kan detta betyda? Vilka kör runt i sådana bilar, polisens bombgrupp?

Polisen i Gbg kör med grå skåpbilar. En dag när jag körde till jobbet i Hisings Kärra genom tunneln så blev vi omkörda av 2 sådana grå skåpbilar, och nån stadsjeep med saftblandare innanför grillen. Den dagen var det skottlossning på Hisingen. Hände för ca 1 år sedan, vill jag minnas.
Citera
2015-06-12, 19:25
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Låter som för många personer i bilen för ett självmordsdåd - onödigt att sända så många martyrer till oskulderna, samtidigt... Troligtvis en gänguppgörelse där en detonation uppstått i bilen av misstag, ev. bilbomb under fordonet.
Citera
2015-06-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Pansarskott vänsterfram? Rätt läge isåfall när de saktar in i rondellen. Fast pansarskott har väl inte använts i Sverige sedan mc-kriget för 20 år sedan.
Nej det ser ut som om explosionen detonerat inne i bilen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av facethelife
Hawks MC har sin kåk i närheten
Och? De skulle definitivt inte klara av annat än att sälja lite alkohol och något gram tjack.
Citera
Medlem
Arthur Dents avatar
Vad det än var lämnade det en stor krater efter sig, måste varit en ordentlig smäll.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ka-i-torslanda
Citera
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosuki
Ser ut som något exploderat under förarsätet. Höger tak-kaross är kvar medans de vänstra är helt borta.

Eller i baksätet på vänstra sidan? Är det så luktar det för tidigt utlöst bomb, är det vid förarsätet självklart ett attentat.
Tror din tanke är mest rimlig, det var nog i såna fall inte meningen att barn skulle finnas med i bilen. Om det nu är så.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag är helt jävla värdelöst okunnig när det kommer till bomber. Men om det nu är ett attentat är det inte vanligast att bomben är kopplad till tändningen då? Jag kan inte dra mig till minnes att jag läst om en enda händelse där en bil sprängts med någon typ av fjärrstyrning i Sverige?
Ied eller fastsatt bomb detoneras ofta med fjärr som en enkel mobil.
Citera
2015-06-12, 19:27
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Vad var det för en bilmärke på bilen någon?
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Men det är väl lika sorligt vem det än är, en barnfamilj är en barnfamilj. Vad spelar det för roll om det är en muslimsk familj eller en svensk?

Om det är en IS-sympatiserande familj som han skrev är det en jävla skillnad.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20956857.ab

http://www.expressen.se/gt/flera-ska...a-i-torslanda/

Någon på plats?

Terrordåd eller gängkrig?

Edit:
Eller olycka som Expressen anger?

Olycka .. Mmm jo säkert..

Vad i en bil kan explodera/detonera med sådan hastighet och kraft att detta kan hända:
Citat:
– Bilen är i spillror. Det måste varit en rejäl explosion. Runtom ligger mängder av bildelar, de ser mer eller mindre ut som kolbitar, säger hon.

Den enda gång jag hört om bildelar som spritts ut över ett stort område via en bilfunktionsintern händelse var när en kompis sladdade runt med höga motorvarv på isen och helt plötsligt fick 100% grepp med däcken. Kaboom i växellådan.

Nej, jag tycker detta luktar antingen misslyckad kriminell operation eller misslyckat terrordåd.

Eller, en total fuckup för en familj/kompisgäng som bestämt sig för att ta med gasolgrillen till stranden och inte förvarat tuben på rätt sätt. Sånna olyckor händer varje sommar, mer nu sedan gasolgrillar börjat bli väldigt populära även hos människor som inte minns det första läraren sade om gasflaskor när man började med fysiklaborationer i högstadiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in