• 1
  • 2
2005-10-14, 21:22
Medlem
Hej e ny här på forumet och har en liten fråga ?
Får man ha kubotan på gatan eller får man bara ha den hemma som batonger?
En till fråga va händer om ja har en batong på mig och polisen visiterar mig ?
Och blir det så stor skillnad me kubotan eller utan menar tillexempel slag me knytnävarna....
Tacksam för svar
Citera
2005-10-14, 21:40
Medlem
Engelbreckts avatar
Nej!

Om du bär kubaton i syfte att använda den som ett vapen är det olagligt. Det är jag helt säker på.

Vad gäller påföljd för batong om polisen hittar en när dom visiterar dig så är det samma sak som om du skulle ha en kniv på dig. Du kan fråga om påföljd i juridikforumet, om det inte redan finns en tråd om det där.

Jag är skeptisk till kubatons ur självförsvarssynpunkt. Det finns kubaton med spets i ena änden och/eller två piggar på sidan som är tänkta att sticka ut mellan fingrarna och fungera som ett slags knogjärn, det kan säkert tjäna sitt syfte.

Fast åh andra sidan är jag skeptisk till att använda vapen för självförsvar överhuvudtaget, i alla fall i Sverige. Dels av juridiska skäl och dels för att det är lätt hänt att man förlitar sig på ett vapen man inte kan hantera ordenligt och skiter i att träna självförsvar och tänker: Va fan, jag har ett vapen, jag klarar mig. Det finns jättemycket att lära sig om självförsvar, men du kan börja här:

http://forum.flashback.info/scandina...%E4lvf%F6rsvar
Citera
2005-10-15, 05:16
Medlem
och om man har det som en grej att ha nycklarna på och bara råkar ta fram det när det krisar sig?
Citera
2005-10-15, 11:46
Medlem
HonkenLarssons avatar
I princip allt som kan anvændas som vapen ær førbjudet enligt knivlagen, jag ær lite bakfull nu men jag kan just nu inte komma på en endast grej som ær "laglig". i sjælvførsvarssyfte kan dock en del grejer vara førsvarligt att anvænda enligt lagen. Men man kan alltså inte med laglig rætt bevæpna sig med något infør en eventuell hændelse.

Exempel på saker som fall på knivlagen
Slipade pengar (exempelvis 5 kronor)
Slipade kreditkort
Hårspray

Den ær det naturligtvis svårt att bevisa i en rættssal vad ditt syfte med ett visst føremål kan vara, men det ær en annan historia.
Citera
2005-10-15, 18:19
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNiceGuy_3
och om man har det som en grej att ha nycklarna på och bara råkar ta fram det när det krisar sig?

Du kanske, observerakanske, kommer undan med en sådan kubaton som är helt slät eftersom den är ganska lik en nyckelring och du bar den bara för att den var snygg. Jag skulle inte chansa.

Det bästa lagliga är att inte gå ensam på stan och att inte vistas i hotfulla miljöer eller umgås med personer av tveksam karakär. Sedan finns det lagliga självförsvarssprayer och man kan träna någon form av kampsport som komplement till försiktighet och sunt förnuft.
Citera
2005-10-15, 19:01
Medlem
adduss avatar
förstår mig inte på kubotan direkt..är det stabilisering åt handen? dom med piggarna är ju solrklara och funkar väldigt bra
Citera
2005-10-15, 21:34
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addus
förstår mig inte på kubotan direkt..är det stabilisering åt handen?
Man kan ha Kubotan till både stickande (om man föredrar) eller låsningar (om man vet hur man gör), här kan du läsa en del: http://www.selfdefenseproducts.com/kubartical.htm

Khay.
Citera
2005-10-17, 16:57
Medlem
adduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khayman
Man kan ha Kubotan till både stickande (om man föredrar) eller låsningar (om man vet hur man gör), här kan du läsa en del: http://www.selfdefenseproducts.com/kubartical.htm

Khay.
tackar nu förstår jag grundtanken bakom den men har ingen aning om hur man använder dom olika, kan man slå och hugga men då kan man ju lika gärna använda en pinne
Citera
2005-10-22, 15:20
Medlem
Green Leaders avatar
Varför inte bara läsa lagen som den är skriven?

"...andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa..."

Är det något som är oklart?
Citera
2005-11-11, 01:36
Medlem
adduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Leader
Varför inte bara läsa lagen som den är skriven?

"...andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa..."

Är det något som är oklart?

då skulle det alltså kunna vara en burk krossadetomater, i princip
Citera
2005-11-11, 01:42
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addus
då skulle det alltså kunna vara en burk krossadetomater, i princip

Det är svårare för åklagaren att bevisa brottsligt uppsåt om du har en burk krosssade tomater i fickan än om du har en kubaton. Du kan ju precis varit och handlat. En kubaton är ganska mycket tydligare tillverkat för att fungera som vapen och därmed också enklare att bevisa att det bär i syfte att användas som det. Båda är straffbara, om du bär båda i syfte att använda dem som vapen, men det skiljer sig lite i sannolikheten att du kommer att kunna dömas för det.
Citera
2005-11-13, 18:49
Medlem
adduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Det är svårare för åklagaren att bevisa brottsligt uppsåt om du har en burk krosssade tomater i fickan än om du har en kubaton. Du kan ju precis varit och handlat. En kubaton är ganska mycket tydligare tillverkat för att fungera som vapen och därmed också enklare att bevisa att det bär i syfte att användas som det. Båda är straffbara, om du bär båda i syfte att använda dem som vapen, men det skiljer sig lite i sannolikheten att du kommer att kunna dömas för det.

jovisst självklart, men i princip btw så har jag beställt en kubotan och endel pepparspray
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in