Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-12, 12:49
  #1
Medlem
Mattsson69s avatar
Först och främst till mod så har jag sökt utan framgång men ej hittat något som tråd som riktigt tar itu med frågan.

Hej!

Skåning här! Tänkte ta upp lite saker jag hör år in och år ut. Ingen direkt förståelse för något av dom, förutom möjligtvis slangorden kan vara lite knepiga, med det sagt så kör vi här en litet utdrag vad en skåning får stå ut med o höra från utomstående.

Hur det känns det att vara dansk?
Bönder. Grisknullare.
Wow Malmö. Jävla blatte.
Snacka svenska
spotta ut gröten ur käften danskjävel.

Detta är bara typ det jag hört den senaste veckan på internet, sagt i real life händer det ju sällan. Mer bakom ryggen.

Man känner verkligen i tonen på vissa folk att dom måste hata på en just för man är skåning. Man känner hur dom verkligen brinner av hat.

Varför detta skånehat? Jag kan förstå danska men mina skånska vänner har oftast noll koll på danskan. Det är lika förvirrande för oss som för er.

Har aldrig varit i närheten av en traktor/gård. Jag bor hus i ett villaområde precis som du. Pratar tydlig malmöitiska, har inte varit med att bestämma över invandringen hit. Men vi kommer överens tillsammans.

Dom som inte gör det? Dom röstar SD.

Vill ni veta vad vi skåningar tycker om er? Jag tror dom flesta håller med mig.

Småland/Blekinge. Vi är rätt så lika.

Göteborg är den vackraste och skönaste staden i Sverige utan tvekan, skämtsamma glada människor.

Stockholm likaså. Dock mer stressigt, kul att prata med stockholmare, då dom verkar dom väldigt sociala och vettiga.

Norr, vackert trevliga människor, jordnära känns det som.

Så varför detta hat mot oss? Förstår ni inte vad vi säger och därav så föraktar ni oss? Beror det på flera hundra år gammalt krig? Eller är vi helt enkelt bönder som inte passar in i eran lilla bubbla?

Väldigt tacksam för flera olika personers synsätt. Jag förstår detta inte..

Mvh
Citera
2015-06-19, 16:34
  #2
Medlem
Pessoas avatar
Hej, tror en hel del av det handlar om att det är accepterat. Vita människor överlag är helt ok att rippa på i fall man känner för det. Har varit med om närkingar (jag växte upp i Örebro) som pratar om hur fult det är med skånska. De är för helvete närkingar, folk ifrån Närke har en brutalt ful dialekt och låter generellt förstoppade. Så jag tror mest att en del drar igång sitt blöjeksem över det faktum att det ses som ok att driva med skåningar. Skånskan är för övrigt mest grammatiskt korrekt av de svenska dialekterna, och är även troligtvis en av de äldsta.

Skit i idioterna, större delen av landet skulle få matpriser som sköt i höjden utan er Skåningar och era fält.
Citera
2015-06-29, 21:39
  #3
Medlem
ensånTyrjaghars avatar
Håller med det som står ovan. Bra skrivet!

Men förutom det då. Själv har jag bott några år i gnällbältet och lika länge i Skåne, samt är född i Stockholm där jag levt under lång tid, har rötter i Norrland där jag nu lever sen ett bra tag. Har släktingar i alla nämnda delar och Göteborg. Och även på andra ställen, utomlands också.

Så jag har en viss självupplevd erfarenhet av "hat", fast det är ju sällan det är så allvarligt egentligen. Kan säga då att det där "hatet" finns även åt det andra hållet också, i Skåne härmade de gärna min Stockholmsdialekt och skrattade gott, "va ére mére"

Det var ju inte så populärt att vara stockholmare i Norrland heller, åtminstone i övre Norrland där jag gjorde lumpen och repövningar. Vid en repövning när jag låg och precis hade vaknat till i tältet kom det in ett befäl och frågade om "stockholmsdjäveln" i tron att jag fortfarande sov.

Sen var inte norrlänningar alltid så populära i Stockholm heller - lata, gnälliga korkade besserwissrar som bara lever på bidrag. Som nedre norrläning kan jag väl tycka att det där stämmer in rätt bra på de övre norrläningarna ändå.

Alltså det där "hatet" drabbar inte bara Skåne. Alla delar av Sverige som utmärker sig en anings aning drabbas, som Småland, Stockholm och Norrland. Kanske även Värmland och Gotland och Göteborg i viss mån.
För att inte snacka om våra grannländer. Och större delen av världen.


Själv tycker jag att Skåne, det riktiga, gamla Skåne tillsammans med Stockholm och Jämtland är de vackraste delarna av Sverige.
Citera
2015-06-30, 10:12
  #4
Medlem
Scaevolas avatar
Förstår precis hur du menar.

Är själv skåning (boendes i Halland, dock med släkt i nordöstra Skåne (Göingeskogarna)) och har flera gånger fått utstå detta hat (eller vad vi nu ska kalla det).

Personligen tror jag att det beror på skånskan och att folk måste anstränga sig för att höra vad som sägs och speciellt när man som jag och min släkt pratar en grövre form av skånska.

Sedan är det ju så att det svenska folket har ett nedärvt hat från generationer mot dansken, och Skåne
har ju varit danskt längre än det har varit svenskt.

Bara mina två ören dock. Ta det för vad det är.
Citera
2015-06-30, 18:44
  #5
Medlem
70-talsfilms avatar
Skåne hade ju oturen att hamna mitt emellan Danmark och Sverige. Det är ingen som riktigt vet var det hör hemma. Själv tycker jag att Skåne borde tillhöra Baltikum, hade passat in där perfekt. Landskapet bjuder inte på mycket; förutom småstäderna finns det mest gårdar och betesmarker. Människorna är lite som landskapet, inte direkt otrevliga, bara lite färglösa. Men jag håller med om att det finns ingen anledning att förakta vare sig Skåne eller skåningarna. Även om det historiskt tillhör landets mest politiskt bruna platser så ska det inte spela någon roll nu.
Citera
2015-06-30, 19:30
  #6
Medlem
ensånTyrjaghars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scaevola

Fast Halland var också en del av Danmark långt innan det blev svenskt. Det var en del av det danska Skåneland och blev inte svenskt på allvar förrän ungefär samtidigt som Skåne, nånstans slutet av 1600talet.
Så om du blir "hatad" i Halland för att du är halvdansk blir det lite dumt.
Citera
2015-07-05, 20:39
  #7
Medlem
Går nog inte få svar på. Men.

När Skåne var 'Danskt', hur många av skåningarna tyckte det var toppen ?

Att till slut dom blev 'Svenska', bytte en del åsikt över en dag eller.
Citera
2020-10-27, 00:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattsson69
Först och främst till mod så har jag sökt utan framgång men ej hittat något som tråd som riktigt tar itu med frågan.

Hej!

Skåning här! Tänkte ta upp lite saker jag hör år in och år ut. Ingen direkt förståelse för något av dom, förutom möjligtvis slangorden kan vara lite knepiga, med det sagt så kör vi här en litet utdrag vad en skåning får stå ut med o höra från utomstående.

Hur det känns det att vara dansk?
Bönder. Grisknullare.
Wow Malmö. Jävla blatte.
Snacka svenska
spotta ut gröten ur käften danskjävel.

Detta är bara typ det jag hört den senaste veckan på internet, sagt i real life händer det ju sällan. Mer bakom ryggen.

Man känner verkligen i tonen på vissa folk att dom måste hata på en just för man är skåning. Man känner hur dom verkligen brinner av hat.

Varför detta skånehat? Jag kan förstå danska men mina skånska vänner har oftast noll koll på danskan. Det är lika förvirrande för oss som för er.

Har aldrig varit i närheten av en traktor/gård. Jag bor hus i ett villaområde precis som du. Pratar tydlig malmöitiska, har inte varit med att bestämma över invandringen hit. Men vi kommer överens tillsammans.

Dom som inte gör det? Dom röstar SD.

Vill ni veta vad vi skåningar tycker om er? Jag tror dom flesta håller med mig.

Småland/Blekinge. Vi är rätt så lika.

Göteborg är den vackraste och skönaste staden i Sverige utan tvekan, skämtsamma glada människor.

Stockholm likaså. Dock mer stressigt, kul att prata med stockholmare, då dom verkar dom väldigt sociala och vettiga.

Norr, vackert trevliga människor, jordnära känns det som.

Så varför detta hat mot oss? Förstår ni inte vad vi säger och därav så föraktar ni oss? Beror det på flera hundra år gammalt krig? Eller är vi helt enkelt bönder som inte passar in i eran lilla bubbla?

Väldigt tacksam för flera olika personers synsätt. Jag förstår detta inte..

Mvh


Ja varför detta hat mot oss skåningar, man undrar man.
Citera
2021-01-08, 23:51
  #9
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellikka
Ja varför detta hat mot oss skåningar, man undrar man.

Äh det är ingen som HATAR skåningar, dessutom en jävla skillnad på en Malmöit
och en skåning från Hässleholm eller Perstorp.

Vi tycker ju om er, ni är jättegulliga och fina. Tänk ungefär som att du hade en lillbror som
var utvecklingsstöd, tex downs syndrom. Du skulle ju älska honom precis lika mycket som dina
andra syskon trots att han var annorlunda.

vi älskar er så mycket att vi skickar 4.4 miljarder till Malmö kommun varje år.
hur mycket kärlek får vi tillbaka ? vad får vi för pengarna ?
Citera
2021-01-09, 00:44
  #10
Medlem
Skåne, är det inte där snapphanarna bor ?
Vilket språk var deras bibel på ?
Citera
2021-01-12, 19:44
  #11
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with
Går nog inte få svar på. Men.

När Skåne var 'Danskt', hur många av skåningarna tyckte det var toppen ?

Att till slut dom blev 'Svenska', bytte en del åsikt över en dag eller.

Skåne hade ju varit en del av Danmark så länge Danmark varit en stat, så skåningarna funderade nog inte så mycket över om det var bra eller inte. Sverige var ett annat land som man ofta var i krig med.

Det måste ha känts märkligt för skåningarna när Sverige tog över. Plötsligt var det herrar långt borta i Stockholm som talade märkligt som skulle styra över dem.
Citera
2021-01-12, 19:47
  #12
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadisonJayden
Skåne, är det inte där snapphanarna bor ?
Vilket språk var deras bibel på ?

En fullständig översättning av bibeln till svenska och danska kom under 1500-talet. Innan dess var det latin som gällde.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback