2015-06-12, 06:17
Medlem
Litium. Bra eller dåligt? Min psykdoktor tjatar om det. Har inga manier, är däremot långtidsdeprimerad.
Citera
2015-06-12, 06:34
Medlem
borrizs avatar
Nu skall du inte hänga upp dig alltför mycket på Flashbacks proffstyckare, utan jag tycker du skall börja med att läsa in grunderna för att sedan bilda dig en egen uppfattning. Naturligtvis finns det oändliga resurser på nätet som du bör utnyttja, men Fass-artikeln är läkemedelsverkets egen så den bör vara bäst vetenskapligt underbyggd.

http://www.fass.se/LIF/product?nplId...0058&docType=3

BTW tycker jag att du skall vara glad åt att ha en doktor som föreslår Li som har best verkan, tydligen är det så att läkemedelsbolagen försöker påverka läkarna att skriva ut dyrare men sämre verkande medel.
Senast redigerad av borriz 2015-06-12 kl. 06:37.
Citera
2015-06-12, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nu skall du inte hänga upp dig alltför mycket på Flashbacks proffstyckare, utan jag tycker du skall börja med att läsa in grunderna för att sedan bilda dig en egen uppfattning. Naturligtvis finns det oändliga resurser på nätet som du bör utnyttja, men Fass-artikeln är läkemedelsverkets egen så den bör vara bäst vetenskapligt underbyggd.

BTW tycker jag att du skall vara glad åt att ha en doktor som föreslår Li som har best verkan, tydligen är det så att läkemedelsbolagen försöker påverka läkarna att skriva ut dyrare men sämre verkande medel.
Sen så ska man heller inte hänga upp sig alltför mycket på vad läkemedelsmärket säger. En stor del av läkemedelsbolagen budget går till att smörja just såna myndigheter. Man riktar även in sig på enskilda läkare, så det är viktigt att verkligen tänka efter och själv kolla upp information från flera olika källor.
Citera
2015-06-12, 10:13
Bannlyst
Symptom, diagnos?

Litium är gammalt, finns effektivare preparat, särskilt om du som sagt inte har manier, eller verkar vara bipolär? Det man antar i din text är att den ska användas som off-label-behandling mot depression. Troligen har du ej testat MAO-hämmarna från mitten av 1900-talet, exempelvis. Litium kan dock vara effektivt men används ofta som tilläggsbehandling.

Det finns troligen flera studier angående området, t.e.x. denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10505584
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-06-12 kl. 10:16.
Citera
2015-06-12, 10:19
Bannlyst
Citat:

Läkemedelsverkets data är dock något man bör ta med en nypa salt och mycket information utelämnas även.
Citera
2015-06-13, 22:39
Medlem
Hade hypomaniska tendenser för...typ 6 år sen. Efter min första psykos bara depression varvat med psykoser.
Citera
2015-06-13, 22:40
Medlem
Har testat Tryptizol. Men tänkte ta livet av mig med det så nåt sånt lär jag inte få igen.

Käkar Abilify (maxdos) och Quetiapin (300 mg) just nu. Tror doktorn tänkt att trappa ut det. Skyddar Litium mot psykoser? Det ser jag som mitt största problem. Har testat Abilify, Zyprexa, Fluanxol och Seroquel.
Senast redigerad av Comatose 2015-06-13 kl. 22:47.
Citera
2015-06-13, 23:05
Medlem
Är du bipolär, vilket du säger/antyder att du inte är (!), så är litium väl värt att pröva. Överdosering kan ge irreversibel njurskada, men följer du ordinationen torde det vara en säker behandling. Även vid eventuell njurfunktionsnedsättning. Ganska vanligt att det förr eller senare uppstår hypothyreos, dvs för låg nivå sköldkörtelhormon. Men det är å andra sidan lätt att behandla, om det inträffar. Många har fått bättre stämningsläge av litium och det förebygger även manier.
Citera
2015-06-14, 07:11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Sen så ska man heller inte hänga upp sig alltför mycket på vad läkemedelsmärket säger. En stor del av läkemedelsbolagen budget går till att smörja just såna myndigheter. Man riktar även in sig på enskilda läkare, så det är viktigt att verkligen tänka efter och själv kolla upp information från flera olika källor.

Herre gud människa, kan du inte läsa?
Jag skrev ju i inlägget att ts skulle "bilda sig en egen uppfattning"
Citera
2015-06-14, 22:41
Medlem
Citat:
Herre gud människa, kan du inte läsa?
Jag skrev ju i inlägget att ts skulle "bilda sig en egen uppfattning"
Jag vet, ville bara vara tydlig med min åsikt om att man inte ska lita allt för mycket på läkemedelsverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in