• 1
  • 2
2015-06-12, 00:35
Medlem
Hej, för någon dag sen satt jag på balkongen och fick för mig hur det skulle kännas att hoppa, bor på sjätte våningen.

Efter det har jag haft ångest och jag kan inte sluta tänka på det! Jag kan se mig själv hoppa och kan känna av den känslan man fick när man hoppade på badhuset ifrån diverse hopptorn. Jag är fan rädd för mig själv just nu, känns som om jag måste kontrollera mig själv ifrån att inte hoppa.

Jag är verkligen inte självmordbenägen utan jag har endast ångest över hur fan jag tänker. Jag mår dåligt och har en ständig oros känsla samt den där känslan i magen man har när man faller bakåt.

Vad är det för fel på mig?
Citera
2015-06-12, 00:48
Medlem
Danro80s avatar
Varför du tänker så vet jag inte. Att fantisera om döden kan nog vara lindrande när man mår dåligt. Så verkar det inte vara i ditt fall.

Du får använda lite sunt förnuft för att få bort den tanken, och inse att du inte kommer få reda på hur det skulle kännas att hoppa, för priset är lite för högt (Antingen dör du eller så blir du en dreglande grönsak.)
Citera
2015-06-12, 00:54
Medlem
Polyklorfenols avatar
Jag föreslår badhuset för att åtnjuta suget i magen. Det blir trevligare med en vattenfylld bassäng under.

Fundera över din nuvarande livssituation. Något som stressar dig?
Citera
2015-06-12, 00:57
Medlem
Yoshi.crews avatar
Försök slappna av och lyssna på musik eller något, och när du tänker negativt så försök tänk på något annat istället eller distrahera dig.
Citera
2015-06-12, 01:01
Medlem
Tycker inte du ska tänka så värst mycket på det. Jag brukar fundera ofta på hur olika saker skulle kännas t. Ex. Hoppa från torn, bli påkörd av bilar kasta ut min plånbok i sjön osv.. Jag är inte självmordsbenägen eller psykiskt sjuk så ta det lugnt.

Det enda du egentligen måste veta är ju att du inte ska göra det!

Edit: stavfel
Citera
2015-06-12, 02:08
Medlem
Hur man reagerar på sån tanke som dyker upp från ingenstans, är olika från person till person. Du kanske är mer rädd för dig själv, än du egentligen borde vara? Blir en ond cirkel, blir kanske mer av en då tvångstanke?

Minns att jag själv haft sådana "tankar" som dykt upp från ingenstans om "hoppa ut" t.ex. när man åker i en körande bil och ser ut genom fönstret. Eller om man varit på en båt. Men hos mig har det aldrig gett upphov till ångest, det var inte något jag egentligen skulle göra. Säkert på grund det här att man inte blir rädd, lägger sig tanken ner, den håller inte på och snurrar runt i skallen.

Har googlat fram det här med "high place phenomenon", kanske kan vara av intresse att höra att det finns en (möjlig) förklaring utan att man behöver vara rädd (för sig själv).

http://www.healthguidance.org/entry/...our-Death.html

http://bodyodd.nbcnews.com/_news/201...explained?lite
Senast redigerad av IV7 2015-06-12 kl. 02:23.
Citera
2015-06-14, 19:59
Medlem
Kate80s avatar
Rubrik ändrad.//Mod
Citera
2015-06-15, 00:23
Medlem
Fredrik81s avatar
Jag har också haft exakt den tanken. Är nog inte helt ovanligt att folk har lite knasiga tankar ibland. Men det betyder inte att du kommer göra det 😉. Om du tänker på ex en citron hur den smakar kan du känna hur sur den är. Jag menar på samma sätt som känslan när man ska hoppa från ett hopptorn på badhuset.

Jag kan lova dig att du inte kommer hoppa. Varför skulle du göra det. Du vill ju inte ens dö!

Det är helt osannolikt. Jag har tänkt så massvis med ggr och känt att jag kommer göra det (men så klart inte agerat på tankarna).

/Fredrik
Citera
2015-06-15, 00:36
Bannlyst
Får samma tanke ibland när jag väntar på tunnelbanan eller dylikt. Kan också få ångest över tanken att bryta nacken :/
Citera
2016-06-26, 00:54
Medlem
Lånar lite av tråden. Vad tror ni, skulle man klara ett fall från 7e våningen när marken ör asfalt/plattor
Citera
2016-06-26, 02:04
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minus_8
Lånar lite av tråden. Vad tror ni, skulle man klara ett fall från 7e våningen när marken ör asfalt/plattor
Risken är stor att du blir en grönsak, så inget att rekommendera.

Berätta lite, är det nåt som hänt som gör att du har dessa tankar?
Citera
2016-06-26, 04:47
Medlem
Gameplayers avatar
Som en del i tråden skriver, är det nog en ganska vanlig känsla. Jag gjorde en "fyllegrej" en gång och satt på ett balkongräcke med benen över kanten. Var inte rädd då men hade sen tankar ibland om att sitta likadant högt uppe i ett fönster. Kunde också känna känslan av att glida framåt, tills det var försent. Jag förstod dock att jag inte kommer sätta mig i ett fönster. Tänkte ofta på det men dessa tankar försvann med tiden. Det är nog inget ovanligt och kanske t.o.m. normalt. Försök bara strunta i tankarna så försvinner de troligen av sig självt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in