• 1
  • 2
2015-06-11, 13:10
Medlem
Norrlands.gulds avatar
I dagarna i Metro stod det om ett luder som levde på soc, men som påstod att hon var tvungen att sälja sig "för att få tak över huvudet och mat på bordet", seriöst vad är detta för jävla lögner egentligen? Betalar inte socialen boendet och det övriga? Detta att göra sig offer och att det ska vara så synd om dom, är det inte lite löjligt? Kan absolut förstå att man gillar shopping och vill ha det ena och det andra, men varför då inte prioritera det viktiga först utan bete sig på det där sättet, är det pinsamt att säga att man vill ha mer än man får av staten? De kan ju säga att de säljer sig själva så då borde de ju inte vara pinsamt? Samma sak med uteliggarna, varför tigger de om de får sossepengar?
Såg på National geografic om såna som tigger i LA, får de inte welfarecheck eller foodstamps som det kallas där? Vad tigger de för? Droger?
Citera
2015-06-11, 13:19
Bannlyst
hej du vet inte hur svårt de kan va o leva på sosialen o hon kanske har många ut-gifter att täcka
Citera
2015-06-11, 13:41
Medlem
Puffes avatar
Det är nog väldigt svårt att komma i så stort utanförskap så att man måste bli luder i Sverige.
Antar att det finns psykisk sjukdom och eller drogproblem i bilden också.
För att få hjälp av socialen som svensk kräver också i viss mån motprestation, det är inte lika lätt som för invandrare.
Tänk också på att de flesta journalister är starkt vänster i politiken vilket vinklar deras artiklar!

Jämför inte Sverige och USA det går tyvärr inte.
Citera
2015-06-11, 13:53
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Betalar inte socialen boendet och det övriga? Samma sak med uteliggarna, varför tigger de om de får sossepengar?
Socialen betalar sådant om man sköter sig och skickar in aktivitetsrapporter, redovisar kvitton, går på möten m.m. men det finns en del socialsekreterare som också slarvar eller hittar på egna regler.
Uteliggare som tigger har förmodligen missbruk eller psykiska problem eftersom de många gånger kan få boenden som kräver att man är nykter och inne en viss tid på kvällen.
Citera
2015-06-11, 14:47
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kStreet
hej du vet inte hur svårt de kan va o leva på sosialen o hon kanske har många ut-gifter att täcka
Jo men då är ju ändå boende och mat de viktiga, kanske borde säga de andra först eftersom de låter som att det viktiga är det sista hon prioriterar, men kanske droger är med.
Citera
2015-06-12, 13:26
Citat:
I dagarna i Metro stod det om ett luder som levde på soc, men som påstod att hon var tvungen att sälja sig "för att få tak över huvudet och mat på bordet", seriöst vad är detta för jävla lögner egentligen? Betalar inte socialen boendet och det övriga? Detta att göra sig offer och att det ska vara så synd om dom, är det inte lite löjligt? Kan absolut förstå att man gillar shopping och vill ha det ena och det andra, men varför då inte prioritera det viktiga först utan bete sig på det där sättet, är det pinsamt att säga att man vill ha mer än man får av staten? De kan ju säga att de säljer sig själva så då borde de ju inte vara pinsamt? Samma sak med uteliggarna, varför tigger de om de får sossepengar?
Såg på National geografic om såna som tigger i LA, får de inte welfarecheck eller foodstamps som det kallas där? Vad tigger de för? Droger?

Vilken bubbla lever herr ts i om man får fråga?
Töm kyl/frys och skafferi, samt städskåp, badrum, så du står på noll.
Sedan lever du på 3 800:- i månaden efter att hyra + el + hemförsäkring är betald. Du får ha max 5000-5500:- i hyra. Har du mer, så dras det på de 3 800:- som du har till mat och annat.

Lev så i minst ett halvår, gärna längre.
Återkom sedan med en mer verklighetförankrad tråd!
Citera
2015-06-13, 18:38
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vilken bubbla lever herr ts i om man får fråga?
Töm kyl/frys och skafferi, samt städskåp, badrum, så du står på noll.
Sedan lever du på 3 800:- i månaden efter att hyra + el + hemförsäkring är betald. Du får ha max 5000-5500:- i hyra. Har du mer, så dras det på de 3 800:- som du har till mat och annat.

Lev så i minst ett halvår, gärna längre.
Återkom sedan med en mer verklighetförankrad tråd!
Mat 1500, fsk 100, hygienartiklar 200, el brukar väl ingå i hyran? Om inte har man 2000 över till el och annat...
Citera
2015-06-13, 19:15
Medlem
Rooters avatar
Jag skall inte ge mig in i diskussionen om hur mycket man får av soc eller hur höga hyrorna är för jag ganska dålig koll, men..

Om jag kikar mig omkring så är många som anses fattiga som kyrkråttor utrustade med Iphone 5 och Ipad samt röker ett paket om dagen.
Om det nu finns folk som lever på det viset och har bidrag så bör det finnas marginaler att röra sig med.
Tror att det är mycket upp till individen själv att styra sina utgifter så att ekonomin går ihop.

Vi kan inte ha Ines Uusmanns syn på fattigdom för då är vi alla fattiga.
Citera
2015-06-13, 22:48
Medlem
seusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter
Jag skall inte ge mig in i diskussionen om hur mycket man får av soc eller hur höga hyrorna är för jag ganska dålig koll, men..

Om jag kikar mig omkring så är många som anses fattiga som kyrkråttor utrustade med Iphone 5 och Ipad samt röker ett paket om dagen.
Om det nu finns folk som lever på det viset och har bidrag så bör det finnas marginaler att röra sig med.
Tror att det är mycket upp till individen själv att styra sina utgifter så att ekonomin går ihop.

Vi kan inte ha Ines Uusmanns syn på fattigdom för då är vi alla fattiga.

Det finns dock vad jag förstår en ganska stor mängd människor i Sverige, tex ensamstående mammor, pensionärer mfl som verkligen har det knapert.

Men jag håller mig dig. Jag tror att en stor skara folk uppfattar sig som fattiga men egentligen bara behöver styra upp sin privatekonomi. Resten uppfattar jag som är whitetrash som tycker världen är orättvis och anser att de förtjänar mer.
Citera
2015-06-13, 23:01
Medlem
Tillandsias avatar
Jag kan minsann äta gott och leva gott på mindre pengar än socialbidragsnormen, därmed kan jag spara en stor del av lönen. Saken blir en helt annan om man dricker mycket, fikar ute, röker, knarkar, ska ha senaste mobilen osv.

Ensamstående mammor o dyl är en helt annan sak. Vanliga människor som inte klarar sig på socialbidrag har hål i huvudet, och ofta en missbrukarproblematik.
Citera
2015-06-14, 14:09
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillandsia
Jag kan minsann äta gott och leva gott på mindre pengar än socialbidragsnormen, därmed kan jag spara en stor del av lönen. Saken blir en helt annan om man dricker mycket, fikar ute, röker, knarkar, ska ha senaste mobilen osv.

Ensamstående mammor o dyl är en helt annan sak. Vanliga människor som inte klarar sig på socialbidrag har hål i huvudet, och ofta en missbrukarproblematik.

Ja det säger ju sig själv att en socialbidragstagare inte kan klara sig lika bra som en vanlig människa på samma pengar. Om de kunde göra rationella val och tänka längre än 15 minuter framåt skulle de inte vara i den situationen till att börja med.
Citera
2015-06-14, 17:57
Bannlyst
Citat:
Mat 1500, fsk 100, hygienartiklar 200, el brukar väl ingå i hyran? Om inte har man 2000 över till el och annat...
Ska du inte ha busskort då, eller kanske bensin till bilen?

Jag menar, alla bor ju inte nära en billig mataffär direkt. Bor man i en storstad så brukar ju det generellt vara dyrare än i en liten stad!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in