2015-06-10, 21:06
Medlem
StatoilMosBrickas avatar
Tjenare tjenare Flashback!
Jag är 19 år och har precis tagit studenten.
Eftersom att jag bor hemma fortfarande så har jag kunnat spara mycket pengar från diverse inkomster (studiebidrag & sommarjobb).
Efter skatteåterbäringen har jag totalt 27 000kr på mitt sparkonto som är mycket pengar för mig och nu undrar jag hur jag ska gå till väga med dessa pengar för att spara dem på bästa sätt, dvs säkert och långsiktigt.

Pengarna ligger i skrivande stund på mitt sparkonto med 0% ränta.
Jag är totalt ny inom ekonomibranschen och vill gärna ha hjälp!

Jag har säkert glömt något, men om det är något ni vill veta så är det bara att fråga på!

Tack på förhand!
Citera
2015-06-10, 21:23
Medlem
Reevess avatar
Det skulle vara bra om du kunde ange vad du har tänkt att ha pengarna till och när du behöver dem. På så sätt får vi reda på hur länge pengarna kan vara undanstoppade, vilket ofta är helt avgörande.
Citera
2015-06-10, 21:29
Medlem
StatoilMosBrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Det skulle vara bra om du kunde ange vad du har tänkt att ha pengarna till och när du behöver dem. På så sätt får vi reda på hur länge pengarna kan vara undanstoppade, vilket ofta är helt avgörande.

Haha ja det kanske vore bra

Hade tänkt att spara pengarna helt enkelt, helst som nått konto där jag skulle kunna lägga in lite pengar då och då och senare kunna använda dessa till att kunna flytta hemifrån när det är aktuellt!
Skulle tippa på att det blir aktuellt om 2 år kanske? Svårt att säga!
Citera
2015-06-10, 21:30
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatoilMosBricka
Haha ja det kanske vore bra

Hade tänkt att spara pengarna helt enkelt, helst som nått konto där jag skulle kunna lägga in lite pengar då och då och senare kunna använda dessa till att kunna flytta hemifrån när det är aktuellt!
Skulle tippa på att det blir aktuellt om 2 år kanske? Svårt att säga!

Har du planerat för månadsspar eller är det blott en möjlighet, att kanske sätta in pengar nån gång, som du söker?
Citera
2015-06-10, 21:32
Medlem
StatoilMosBrickas avatar
Citat:

Citat:
Har du planerat för månadsspar eller är det blott en möjlighet, att kanske sätta in pengar nån gång, som du söker?

Månadsspar!
Citera
2015-06-10, 21:39
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Månadsspar!

Då skulle jag föreslå indexfonder spritt över stora delar av världen. Egentligen tycker jag att två år är lite i underkant för att vara "säker" på att indexfonderna ger en bra avkastning. Mycket beror såklart på den risk du är villig att ta, också en tämligen avgörande faktor.
Citera
2015-06-10, 21:43
Medlem
StatoilMosBrickas avatar
Citat:
Då skulle jag föreslå indexfonder spritt över stora delar av världen. Egentligen tycker jag att två år är lite i underkant för att vara "säker" på att indexfonderna ger en bra avkastning. Mycket beror såklart på den risk du är villig att ta, också en tämligen avgörande faktor.

Okej,
vad skulle det första steget vara då?
Finns det någonstans där jag kan lära mig mer om detta? Jag har provat att söka runt här på Flashback, men är inte så kunnig .
Citera
2015-06-10, 21:49
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Okej,
vad skulle det första steget vara då?
Finns det någonstans där jag kan lära mig mer om detta? Jag har provat att söka runt här på Flashback, men är inte så kunnig .

För kunskap om börsen i allmänhet och fonder i synnerhet; varmt välkommen in till (FB) Värdepapper, valutor och råvaror - allmänt. Här finns god kunskap och en massa relevanta trådar med redan existerande information, samt möjlighet att ställa dina frågor.

Det första steget skulle vara att öppna ett Investeringssparkonto, ISK. ISK är fördelaktigt främst pga deklaration- och skatteskäl -> du behöver inte deklarera dina affärer och skatten är väldigt låg. På ditt ISK kan du förvara likvida medel, aktier, fonder och andra värdepapper. Detta konto skulle jag, om jag var du, öppna hos nätmäklaren Avanza.

Sedan bör du fundera på vilka fonder du ska ha och hur mycket pengar du ska lägga i varje fond.
Citera
2015-06-11, 11:19
Medlem
StatoilMosBrickas avatar
Citat:
För kunskap om börsen i allmänhet och fonder i synnerhet; varmt välkommen in till (FB) Värdepapper, valutor och råvaror - allmänt. Här finns god kunskap och en massa relevanta trådar med redan existerande information, samt möjlighet att ställa dina frågor.

Det första steget skulle vara att öppna ett Investeringssparkonto, ISK. ISK är fördelaktigt främst pga deklaration- och skatteskäl -> du behöver inte deklarera dina affärer och skatten är väldigt låg. På ditt ISK kan du förvara likvida medel, aktier, fonder och andra värdepapper. Detta konto skulle jag, om jag var du, öppna hos nätmäklaren Avanza.

Sedan bör du fundera på vilka fonder du ska ha och hur mycket pengar du ska lägga i varje fond.

Okej, jag ska definitivt ta mig en titt där.
Tack så hemskt mycket för hjälpen !
Citera
2015-06-11, 12:01
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Tjenare tjenare Flashback!
Jag är 19 år och har precis tagit studenten.
Eftersom att jag bor hemma fortfarande så har jag kunnat spara mycket pengar från diverse inkomster (studiebidrag & sommarjobb).
Efter skatteåterbäringen har jag totalt 27 000kr på mitt sparkonto som är mycket pengar för mig och nu undrar jag hur jag ska gå till väga med dessa pengar för att spara dem på bästa sätt, dvs säkert och långsiktigt.

Pengarna ligger i skrivande stund på mitt sparkonto med 0% ränta.
Jag är totalt ny inom ekonomibranschen och vill gärna ha hjälp!

Jag har säkert glömt något, men om det är något ni vill veta så är det bara att fråga på!

Tack på förhand!

Jag skulle ringa banken och be om ett möte med ekonomisk rådgivning.
Citera
2015-06-11, 12:03
Medlem
YP4XQs avatar
Lås in dem på ett par indexfonder och glöm bort att de existerar.
Citera
2015-06-11, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Lås in dem på ett par indexfonder och glöm bort att de existerar.

Japp! Avanzo Zero kanske vore nåt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in