Citat:
Ursprungligen postat av
Smulhamstern
Gör din ekonomi och din kropp en tjänst och gå över till vegetarisk kost större delen av veckan, så blir det låga omkostnader. Undvik färdiga köttsubstitut, de har ofta ett kilopris som finare köttbitar. Ät istället hemlagat vegetariskt med linser, bönor, ägg, ris och grönsaker. Ät något kött på helgen om du vill lyxa till det och även vara mer säker på att du får i dig allt man kan behöva långsiktigt.
Tänkte precis skriva samma sak, fast veganskt.
Jag tränar en hel del och har aldrig förstått varför jag alltid kände mig lite risig i buken, och alltid gick runt och var småtrött.
Efter att jag slutade med rött kött, mejeri och äggprodukter så har jag fått massor av energi.
Äter fortfarande kyckling (1-2 gånger i veckan) och vit fisk är ett krav (1-2 gånger i veckan), men annars är det främst ris, bönor (svarta eller kidney är godast i mitt tycke), majs, lök etc.
Jag har också i stort sett slutat helt med salt, som jag överanvände innan vilket gav mig konstant huvudvärk och migrän. Nu får jag mitt salt genom fond/buljontärningar och den minsta tänkbara nypan i stekpannan.
Som sagt, se inte bara till plånboken utan även till er hälsa. Välj bort kött och höj kvalitén på resten av era råvaror så kommer det minst att gå jämt ut, men oftast så sparar man på det i längden.
Och det här kommer från en riktig köttconnoisseur