• 2
  • 3
2015-06-19, 20:18
Medlem
jomensures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Havregryn, bönor och frysta grönsaker är exempel på billiga livsmedel som är bra och näringsrika. Finns även fler exempel. Gå efter kilopriset för att komma undan så billigt som möjligt. Laga mat själv, ät inte ute. Jag äter mat sju gånger om dagen, blir kanske 3 större och 4 mindre måltider. Kostar ca 40-50 kr om dagen.
Nog ännu billigare att köpa färskt, hacka ner, och frysa in själv när det kommer till grönsakerna.
Citera
2015-06-19, 20:33
Medlem
många affärer sänker till halva priset på färska varor som tex kött på söndag kväll innan de stänger
fläskben är skitbilligt bara bryna ha i lök o morot samt kryddor koka en timme o sedan skrapa rent köttet o reda av buljongen o göra sås. blir runt 6-8 portioner på ett kilo fläskben om du har potatis till.
Citera
2015-06-19, 23:15
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
många affärer sänker till halva priset på färska varor som tex kött på söndag kväll innan de stänger
fläskben är skitbilligt bara bryna ha i lök o morot samt kryddor koka en timme o sedan skrapa rent köttet o reda av buljongen o göra sås. blir runt 6-8 portioner på ett kilo fläskben om du har potatis till.

Det enda som jag har sett att de sänker priserna på innan stängningstid, det är sådant som bageriet bakar. Främst större butiker/stormarknader som har ett eget bageri. Så olika sorters bröd mm kan det till exempel vara halva priset på. I alla fall där jag bor.

Här sänker de bara priserna på färska varor (bland annat kött) om det är väldigt kort datum. Det har inget med butikernas stängningstider att göra, eller veckodagar etc. Utan det är datumet på förpackningen som styr. Men oftast förvarar butikerna kött i kyldiskar, så de kan få längre hållbarhet om man köper det och lägger det i frysen. Om man nu inte tillagar det samma dag som man köper det, och sedan fryser in maten/matresterna förstås. Alla färska varor får dock inte sänkta priser.

Men det är ju självklart ett alternativ.
Citera
2015-06-21, 04:36
Medlem
Bunnys avatar
Gröt av olika slag blir mer eller mindre alltid väldigt billigt när man ser till relationen kostnad-näringsmängd. Ett paket havregryn på 1,5 kr kostar runt en tia, men blir väldigt mycket mat. Gillar man gröt på mjöl istället, så sjunker priset ännu mer eftersom ett paket råg- eller vetemjöl går att få för 5-10 kr.

Vad gäller kött är det oftast billigare att köpa det som är färdiglagat eftersom man inte betalar för all vätska. Mitt bästa tips då är skivrester när dom säljs för halva priset. Kostar vanligtvis 40-50 kr/kg så man kommer ner på 20-25 kr/kg för färdiglagat kött, som man dessutom kan köpa stora kvantiteter av då det är saltat och vakuumförpackat.
Citera
2015-06-22, 03:51
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jo men dom flesta kollar kilopriset för det är vad som spelar roll. Hur mycket får jag, inte hur många förpackningar får jag. Det är ju helt ointressant.

Vad är billigast 2x 100g nudlar för 10kr eller 1x 200g nudlar för 7,50?

Enligt dig nr1 för dom kostar bara 5kr per förpackning? Andra kostar ju 7,50. Skit i vad dom innehåller.

Du kan få köpa förpackningar med luft av mig för bara 2kr styck. Billigt va? Bara 2kr. Vad som är i spelar ju ingen roll. Nej nej. Det viktiga är inte vad man får utan vad man betalar?

Om det är nån ironi eller så så är jag för trött för att uppfatta den Godnatt!
Det är ju lite av en smaksak också, ett paket nudlar för mig är en komplett måltid, (inte många som tycker så uppenbarligen) och måltidskostnaden hamnar därför runt 5kr. Uppskattar man smakan av potatis eller okryddade nudlar så fine, då blir det billigare portionsmässigt men eftersom att dessa oftast kompletteras med kött osv. blir måltidskostnaderna dyrare. God natt (ber om ursäkt för löjlig diskussion)
Citera
2015-11-06, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Gör din ekonomi och din kropp en tjänst och gå över till vegetarisk kost större delen av veckan, så blir det låga omkostnader. Undvik färdiga köttsubstitut, de har ofta ett kilopris som finare köttbitar. Ät istället hemlagat vegetariskt med linser, bönor, ägg, ris och grönsaker. Ät något kött på helgen om du vill lyxa till det och även vara mer säker på att du får i dig allt man kan behöva långsiktigt.

Tänkte precis skriva samma sak, fast veganskt.
Jag tränar en hel del och har aldrig förstått varför jag alltid kände mig lite risig i buken, och alltid gick runt och var småtrött.
Efter att jag slutade med rött kött, mejeri och äggprodukter så har jag fått massor av energi.
Äter fortfarande kyckling (1-2 gånger i veckan) och vit fisk är ett krav (1-2 gånger i veckan), men annars är det främst ris, bönor (svarta eller kidney är godast i mitt tycke), majs, lök etc.
Jag har också i stort sett slutat helt med salt, som jag överanvände innan vilket gav mig konstant huvudvärk och migrän. Nu får jag mitt salt genom fond/buljontärningar och den minsta tänkbara nypan i stekpannan.

Som sagt, se inte bara till plånboken utan även till er hälsa. Välj bort kött och höj kvalitén på resten av era råvaror så kommer det minst att gå jämt ut, men oftast så sparar man på det i längden.
Och det här kommer från en riktig köttconnoisseur
Citera
2015-11-14, 16:51
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
Tänkte precis skriva samma sak, fast veganskt.
Jag tränar en hel del och har aldrig förstått varför jag alltid kände mig lite risig i buken, och alltid gick runt och var småtrött.
Efter att jag slutade med rött kött, mejeri och äggprodukter så har jag fått massor av energi.
Äter fortfarande kyckling (1-2 gånger i veckan) och vit fisk är ett krav (1-2 gånger i veckan), men annars är det främst ris, bönor (svarta eller kidney är godast i mitt tycke), majs, lök etc.
Jag har också i stort sett slutat helt med salt, som jag överanvände innan vilket gav mig konstant huvudvärk och migrän. Nu får jag mitt salt genom fond/buljontärningar och den minsta tänkbara nypan i stekpannan.

Som sagt, se inte bara till plånboken utan även till er hälsa. Välj bort kött och höj kvalitén på resten av era råvaror så kommer det minst att gå jämt ut, men oftast så sparar man på det i längden.
Och det här kommer från en riktig köttconnoisseur

fina tips, tack!
Citera
2015-11-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
De klassiska turkaffärerna har nog en ganska stark bas hos målgruppen, eller är jag helt ute o cyklar här? De brukar ju alltid vara berikade med just de varor du nämner.

Har du aldrig varit i en "turkaffär"? Närbutiker av den typen är ju de absolut dyraste affärerna som finns... Ska man leva så billigt som möjligt ska man inte gå nära dem.
Citera
2015-11-14, 17:58
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Den här tråden riktar sig till alla er som lever på randen av olika anledningar gällande det dagliga förtärandet av näring, mat, livsbränsle whatever you wanna call it.

Em Ve Hå
Sparar pengar för att köpa guld med, lever på sopor. Går runt på basvaror som vinäger, sås-varor, ris, pasta och potatis. Senaste dumpstringen resulterade i ~2kg inlagd vitlök samt över 10kg surkål. samt ett par middagar. Men ibland så händer det att jag inte hittar varken det eller det andra, då får jag finna mig i att köpa käk.
Citera
2015-11-15, 18:33
Medlem
Spaghetti med pesto!

Blir ett par sådana i månaden och portionskostnaden kan knappast överstiga 5 spänn.

Det finns många såser man kan äta tillsammans med basvaror som pasta, ris, potatis med mera och på så sätt komma riktigt billigt undan. Kan du göra sås på varor du har hemma så blir det ännu billigare. Inte världens mest lattjo kost, men det var inte frågeställningen.

Väljer du att ha grönsaker till din kost någon dag så koka dessa. Buljongen kan du värma upp senare och ha som något mellanmål.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in