• 1
  • 2
2015-06-10, 15:11
Medlem
svampssons avatar
Den här tråden riktar sig till alla er som lever på randen av olika anledningar gällande det dagliga förtärandet av näring, mat, livsbränsle whatever you wanna call it.

En del av er lever kanske på soc.bidrag och därav tvingas vända varenda slant, och en del andra kanske rent av bestämt sig för att klara er så lindrigt undan som ni bara kan när det gäller matbudgeten. Ni har alla en sak gemensam, mat ska kosta så lite som möjligt men den ska föda er och hålla er på benen vad ni nu än tycker ni behöver det till.

Jag har arbete, har egentligen inga problem med inköp av diverse förtäringsvaror men skulle vilja dra ner på kostnaderna till den milda grad att det liknar existensminimumbehov. Ni som lever efter denna standard och tycker ni klarar er bra eller bättre, hur gör ni? Vad består en veckas mat/näring av? Hur ser dagen ut, äter ni 1 gång per dag, 2, till och med 3? Beskriv gärna utförligt hur ni bär er åt varje månad och hur det påverkar er, om det påverkar er.

Em Ve Hå
Citera
2015-06-10, 15:16
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Jag har aldrig levt så, men jag antar att det billigaste skulle vara att köpa stora säckar ris och torkade bönor (sådana man blöter upp i vatten över natten, inte burkbönor). Och leta efter någon riktigt billig affär för dessa. Kanske komplettera med någon billig multivitamin för att få i sig alla näringsämnen.
Citera
2015-06-10, 15:17
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Jag har aldrig levt så, men jag antar att det billigaste skulle vara att köpa stora säckar ris och torkade bönor (sådana man blöter upp i vatten över natten, inte burkbönor). Och leta efter någon riktigt billig affär för dessa. Kanske komplettera med någon billig multivitamin för att få i sig alla näringsämnen.

De klassiska turkaffärerna har nog en ganska stark bas hos målgruppen, eller är jag helt ute o cyklar här? De brukar ju alltid vara berikade med just de varor du nämner.
Citera
2015-06-10, 15:41
Medlem
Etirdets avatar
Havregryn, bönor och frysta grönsaker är exempel på billiga livsmedel som är bra och näringsrika. Finns även fler exempel. Gå efter kilopriset för att komma undan så billigt som möjligt. Laga mat själv, ät inte ute. Jag äter mat sju gånger om dagen, blir kanske 3 större och 4 mindre måltider. Kostar ca 40-50 kr om dagen.
Citera
2015-06-10, 15:46
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Havregryn, bönor och frysta grönsaker är exempel på billiga livsmedel som är bra och näringsrika. Finns även fler exempel. Gå efter kilopriset för att komma undan så billigt som möjligt. Laga mat själv, ät inte ute. Jag äter mat sju gånger om dagen, blir kanske 3 större och 4 mindre måltider. Kostar ca 40-50 kr om dagen.

Låter som väldigt bra tips! Tack för det. Det ska jag kolla upp.
Citera
2015-06-10, 16:17
Medlem
Puffes avatar
Varken pasta ris eller potatis är dyrt behöver du protein så finns det bönor.
Kranvatten är billigt har jag hört.
Fråga närmaste "rom" hur man tillagar igelkottsstuvning eller ekorrestuvning
Många zigenare och även rednecks från staterna äter roadkill.

Men alla har väl varit i princip fattig och ung och levt på spaghetti och ketchup en månad?
Citera
2015-06-10, 22:53
Medlem
seusss avatar
Som student åt jag mycket soppa. Linser, potatis, purjo, tomat, broccoli, blomkål eller svamp är bara några av varianterna man kan göra. Ofta hamnar portionskostnaden runt 5 kr för en sopptallrik. Perfekt som lite lättare lunch.
Citera
2015-06-11, 02:03
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seuss
Som student åt jag mycket soppa. Linser, potatis, purjo, tomat, broccoli, blomkål eller svamp är bara några av varianterna man kan göra. Ofta hamnar portionskostnaden runt 5 kr för en sopptallrik. Perfekt som lite lättare lunch.

Mycket bra tips och dessutom nyttiga. Så länge man blir mätt och står på benen är jag nöjd. Ok, maten får gärna smaka mat och inte gammalt avfall givetvis, men allt det där du räknade upp är gott!
Citera
2015-06-11, 10:28
Medlem
Beror ju lite på hur länge ska äta så här? Om det gäller flera månader eller år så måste man ju vara noga med kosten. Är det bara någon månad så är det nog inte så noga.

Min gissning är att potatis är det billigaste. Ät en kilo kokad potatis om dagen.
Citera
2015-06-11, 23:36
Medlem
De flesta verkar inte förstå att god mat också kan vara billigt.

Exempel
1. Kyckling, paprika, lök, majs, ris, grädde
2. Köttfärs, lök, ris
3. Spaghetti Bolognese
4. Carbonara
5.Kyckling, grädde, citronpeppar, soya, pasta
6. Sjömansbiff
7. Köttfärslimpa, potatis, brunsås och lingonsylt
8. Sparade bästa till sist: RAGGMUNKAR!

Var lite kreativa så äter ni gott OCH billigt.
Det där är exempel på vad jag äter på daglig basis till middag. Efter en stadig frukost, några frukter och Mariekex under dagen och en tallrik havre, russin, linfrön och fil på kvällen så har man fullt i både kolhydrater och protein och jag kan garantera att ni alltid kommer vakna med morgonstånd

EDIT: Kan tillägga att jag spenderar ca 1500 på mat i månaden, vilken på existensminimum skulle ge runt 1000-2000 kronor kvar till nöje.
Bättre än många inom restaurang
Senast redigerad av DrGreenT 2015-06-11 kl. 23:39. Anledning: Glömde sista delen
Citera
2015-06-15, 12:01
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
De flesta verkar inte förstå att god mat också kan vara billigt.

Exempel
1. Kyckling, paprika, lök, majs, ris, grädde
2. Köttfärs, lök, ris
3. Spaghetti Bolognese
4. Carbonara
5.Kyckling, grädde, citronpeppar, soya, pasta
6. Sjömansbiff
7. Köttfärslimpa, potatis, brunsås och lingonsylt
8. Sparade bästa till sist: RAGGMUNKAR!

Var lite kreativa så äter ni gott OCH billigt.
Det där är exempel på vad jag äter på daglig basis till middag. Efter en stadig frukost, några frukter och Mariekex under dagen och en tallrik havre, russin, linfrön och fil på kvällen så har man fullt i både kolhydrater och protein och jag kan garantera att ni alltid kommer vakna med morgonstånd

EDIT: Kan tillägga att jag spenderar ca 1500 på mat i månaden, vilken på existensminimum skulle ge runt 1000-2000 kronor kvar till nöje.
Bättre än många inom restaurang

underbart, tacksam för att du tog dig en stund och pyntade ner dessa tips, blir inspirerad!
Citera
2015-06-15, 12:07
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Absolut inget problem att hålla en normal standard på den inkomsten,själv vart i den situationen.

En hel fryst kyckling kostar inte många spänn och kan lätt bli ett flertal mål (sittningar)
Potatis är en riktigt bra råvara som oftast förbises.

Håll dig undan för nudlar då det är bland det dyraste man kan köpa pga det fattiga näringsinnehållet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in